Ingezonden door: Marina Muilwijk
25-05-2017

Lijn 31 opheffen?

De provincie en U-OV zijn van plan om volgend jaar lijn 31 tussen Lunetten en Rijnsweerd op te heffen. Daarmee raakt Lunetten dus de rechtstreekse verbinding kwijt met Rijnsweerd en de Uithof. Iedereen wordt nu geacht via station Vaartsche Rijn te reizen.

Wil je meer weten over het voorstel, kijk dan op https://u-ov.info/contact/actueel/ov-en-rondom-utrecht-verandert-vanaf-10-december-uw-mening-telt1/. Je vindt daar ook een link naar een enquete, waar je je mening kunt geven over dit en alle andere voorstellen.

Meer info >>



Reageer op deze inzending
Op 30-05-2017 schreef John:

De reis naar UMCU wordt zo een stuk duurder en onhandiger, ik heb de enquête dan ook negatief ingevuld.
Graag iedereen die hier ook mee te maken krijgt, ook de enquête invullen, bedankt
Op 01-06-2017 schreef Claudia M.:

Ik heb de enquête ook ingevuld. Ik woon hier, werk op De Uithof en zou dan moeten omreizen via Vaartsche Rijn? Dat is om, kost meer geld en meer tijd. Daarnaast moet ik nog wel eens in De Bilt zijn. Buitengewoon onhandig als deze lijn wordt opgeheven. Trouwens als je een middag vrij hebt, kun je er sowieso al geen gebruik van maken. Misschien de frequentie juist verhogen?
Op 01-06-2017 schreef Buschauffeur:

Hoezo een stuk duurder? Er is een gelijkwaardig alternatief en wel de combinatie van lijn 10 met lijn 71 of 72, via halte 't Goylaan.
Op 06-06-2017 schreef John:

@buschauffeur,
Hoezo gelijkwaardig, 31 is rechtstreeks en wat u zegt is een overstap en bovendien om, dus meer km en dus duurder
Op 07-06-2017 schreef Buschauffeur:

Dat is in totaal ongeveer 500 meter meer.
Daar kun je je inderdaad druk over maken.
Of niet.
Op 10-06-2017 schreef Machinist:

en dan hebben we het voor het gemak maar even niet over de onhandige overstap?
Op 14-06-2017 schreef Marina:

Of over het feit dat lijn 10 maar om het half uur gaat (ook leuk op de terugweg, als je door vertraging net je aansluiting mist).

Ik denk trouwens dat lijn 71 in de ochtendspits al druk genoeg is zonder nog eens 15 of 20 passagiers uit Lunetten er bij.
Op 25-06-2017 schreef Claudia M.:

@Buschauffeur, toegegeven ik maak inderdaad in de winter meer gebruik van het OV dan overige jaargetijden. Zolang het niet glad is of dreigt te worden en ik niet de binnenstad in of door hoef, vind ik mijn weg wel.
Dan vind ik 500 meter verder lopen (1 halte lijn 10… en da’s maar eens per half uur lees ik hier) in de winter geen prettig vooruitzicht. Lijn 31 rijdt nu alleen tijdens de spits in de ochtend en middag. Ik persoonlijk zie deze lijn liefst gewoon blijven. Vergeet ook niet dat er in Lunetten aardig wat studentwoningen bij zijn gekomen, de bus zat goed vol afgelopen winter. Daarom graag tijdens de meest reguliere kantoortijden laten rijden en frequentie bij goed weer misschien iets naar beneden? Zolang je op hun site maar kunt zien wat de dienstregeling is per periode komen we er vast wel uit.
Op 07-08-2017 schreef Elly:

Ik ga elke werkdag naar de Uithof. Als het echt heel slecht weer is pak ik wel eens de bus. Echter, als het heel slecht weer is staan er veel files op de terugweg en valt 31 vaak uit. Ik doe vaak langer over de terugweg (>uur) dan het zou kosten om te gaan lopen. Het moet dus echt heeeel erg slecht weer zijn dat ik 31 neem... Ik weet nog niet hoe onhandig de overstap wordt, maar als de reistijd niet meer dan 30 min wordt heb ik er vrede mee.
Op 26-09-2017 schreef Buschauffeur:

Zie hier de wijzigingen per 12/2017:

Openbaar vervoer in en rondom stad Utrecht verandert in 2018: Reizigers in het Utrechtse openbaar vervoer kunnen volgend jaar gebruik maken van een vernieuwd aanbod. Het netwerk van vervoerder U-OV, bestaande uit de gele bussen en trams, verandert. Er komen op sommige verbindingen buslijnen bij. Elders verandert het aantal ritten of de route die wordt gereden.
Dit blijkt uit het Vervoerplan voor 2018 van U-OV dat op 19 september door het dagelijks bestuur van de provincie Utrecht is vastgesteld. De provincie wil kunnen inspelen op de actuele vraag naar openbaar vervoer en ontwikkelingen. Buslijnen met de potentie voor reizigersgroei kunnen daarbij rekenen op extra investeringen.
Een goed voorbeeld is lijn 44, een nieuwe buslijn tussen Houten en Vianen die op werkdagen bij wijze van proef de komende drie jaar gaat rijden. De nieuwe lijn verbindt diverse woon- en werkgebieden, waaronder de nieuwe wijk Hoef en Haag (Vianen). Ook wordt lijn 43 verlengd van Odijk naar Houten.

Nieuwe verbinding naar Rijnsweerd: Om het groeiend aantal reizigers tussen De Meern en De Uithof te bedienen, gaat lijn 29 vanaf december 2017 elk kwartier rijden via station Vaartsche Rijn. De route van lijn 29 wordt verlegd naar de Waterlinieweg. Daarmee ontstaat in Utrecht een nieuwe verbinding met het openbaar vervoer naar Rijnsweerd. Buslijn 31 tussen station Lunetten en Rijnsweerd blijft verder intact, maar gaat vanaf december 2017 wel minder vaak rijden. Deze frequentieverlaging heeft te maken met gewijzigde treintijden van NS en de nieuwe reismogelijkheid tussen Vaartsche Rijn en Rijnsweerd met buslijn 29.
Routewijzigingen: Routewijzigingen komen er op lijnen 58, 74 en 251 in Zeist, waar als gevolg van vernieuwing van het stadscentrum nieuwe bushaltes worden aangelegd. In Nieuwegein komen vanaf juli 2018 nieuwe bushaltes voor de lijnen 283 en 287 van en naar De Uithof. Deze besluiten zijn genomen nadat reizigers, gemeenten en andere betrokkenen eerder dit jaar zijn geraadpleegd.

Stationsgebied Utrecht centraal en Uithoflijn: Omdat duidelijk is geworden dat de Uithoflijn vanaf juli 2018 niet volledig kan gaan rijden, heeft provincie Utrecht besloten buslijnen 12 en 208 volgend jaar volledig in stand te houden. Hierdoor blijft de goede bereikbaarheid van en naar De Uithof gewaarborgd. Mede door het uitstellen van de Uithoflijn zijn de plannen om lijn 6 door te trekken naar het Diakonessenhuis aangehouden. Datzelfde geldt voor het voorstel om de route en het aantal ritten op lijn 18 van en naar Leidsche Rijn aan te passen. Ook is duidelijk geworden dat het nieuwe tram/busstation aan de centrumzijde van station Utrecht Centraal niet voor december 2018 gereed zal zijn. De haltes voor de lijnen 2, 3 en 28 op Jaarbeursplein en de huidige route van lijn 2 blijven daarom voorlopig ongewijzigd. Komende periode wordt onderzocht of een gedeeltelijke tramexploitatie tussen Vaartsche Rijn en P+R De Uithof wel mogelijk is in 2018.