Ingezonden door: Arjan Kleuver
22-06-2007

Onze supermarkten

"Ach mijnheer Kleuver, wat fijn dat u ons filiaal weer bezoekt! En, mijnheer Kleuver, mag ik u feliciteren met uw keuze uit ons assortiment? Ik zie dat u gekozen hebt voor de huismerk-pindakaas. Een uitstekende keuze! Namens de directie van ons filiaal mag ik u vertellen dat het een eer is om mensen als u, met een neus voor kwaliteit, zo dikwijls te mogen begroeten."


Kijk, zo hoef ik echt niet behandeld te worden. Ik ga naar een supermarkt, niet naar een groentejuwelier. Maar ik word soms wel een beetje prikkelbaar van hoe het nu bij de C1000 en de Albert Heijn gaat...
Bij de C1000 dachten ze een keer dat er iets fout ging bij de kassa. Nou ben ik geen winkeldief en er was ook niks aan de hand en ik vind het ook niet erg dat ik een keer gecontroleerd word, maar toen ik daar 10 minuten met een soort beveiligingshulk voor Jan en alleman te kijk had gestaan vond ik het te gortig. Dus maar naar de Albert Heijn. Gisteren om 6 uur. Hartstikke druk. Twee kassa's open en eentje sluit. Terecht gaan klanten mopperen. De caissiere zegt niks. Terwijl de rij aanzwelt ben ik aan de beurt, reken af en loop door naar de info/tabaksbalie voor een strippenkaart en wil ook even melden dat het misschien handig is een kassa te openen. Meisje knikt me vriendelijk toe, ik vraag om een strippenkaart en ze gaat babbelen met een collega. Over niks. Ik denk dat ik een halve minuut heb staan wachten en ben toen maar naar de Bruna gegaan voor de strippenkaart... Ook valt me op dat kassaprijzen soms niet kloppen en dat bonusaanbiedingen niet altijd verwerkt worden.

Ben ik nou een muggenzifter op hebben jullie die ervaringen ook?

Reageer op deze inzending
Op 22-06-2007 schreef jos de putter:

Het is allemaal het gevolg van de economie. De supermarkten betalen weinig en een engels spreekwoord luidt: if you pay peanuts, you get monkeys.. In de prijzenslag is veel personeel wegbezuinigd en vervangen door jonge krachten die soms niet erg loyaal zijn aan de werkgever: een hoog verloop, desintresse. Voor een deel hebben we dat zelf op ons geweten door niet meer te willen betalen voor service en alleen op prijs te letten... Ga naar de kleine middenstander..
Op 22-06-2007 schreef buschauffeur utrecht:

Ik weet nog dat bij de opening van de C1000 na de verbouwing, de klant de volgende verzekering kreeg:
"gegarandeerd niet meer dan 3 wachtenden per kassa!"
Die zijn ze allang weer vergeten.
Aan de andere kant kan ik me voorstellen wanneer je al een paar uur achter die kassa zit en je moet 'even naar achteren', je dan denkt: "bekijk het allemaal maar. Ik ben weg!".
Op 23-06-2007 schreef Andere Peter:

Sorry Arjan, maar ik heb hier geen beeld bij. Ik ben dik tevreden over die jongelui die daar werken. Het zijn tamelijk goed op elkaar ingespeelde teams. Zonder nadrukkelijk aanwezige leiding (soms zonder volwassene) worden alle taken prima opgepikt. Ik vind het wel schattig als zo'n meisje aan mij vraagt wat ik nu eigenlijk voor appels heb gekocht, wanneer ze niet weet welke ze moet intoetsen. (Wat doen die jonge allochtone meiden het trouwens op alle fronten goed, tov die jongens. Zeer hoopgevend. Misschien een aardige stelling: "jeugdige allochtone vrouwen integreren sneller en zijn (dus) succesvoller dan jonge allochtone jongens").

Het heeft vast ook te maken met het moment waarop je boodschappen doet. Ik kom vaak in dalmomenten (avonden). Wanneer ik op een drukke zaterdagmiddag mensen zie klagen over lange rijen bij de kassa, dan schiet ik in de lach. Het is toch zoiets als maandagmorgen om 8.00 uur van Utrecht naar Amsterdam rijden en klagen dat er file is. Tsja. En inderdaad, ook op die drukke zaterdagmiddag moeten de jongens en mesijes soms even pauze hoduen en dan gaat er wel eens een kassaatje dicht. Dat vindt niet alleen plaats bij supermarkten. Overal waar diensten verleend worden vindt dat plaats. Maar zelden is de werkplek zo open als in de supermarkt. Als de garagehouder en kapper ieder 2 man extra in dienst nemen dan is de service daar ook sneller klaar. Maar de service wordt ook duurder. Vermoedelijk is de prijzenoorlog in de supermarkten deels gepaard gegaan met een kostenbesparing. Ongetwijfeld werkt men nu wel eens met 18 man, waar er voorheen nog 20 werkten. That's life. Als groep consumenten hebben wij hiervoor gekozen door met onze portemonnee onze voorkeursbehandeling kenbaar te maken.

Ik stoor mij alleen (excuus voor de herhaling) aan die onsympathieke kleerkasten die menen de veiligheid te moeten vergroten door te blaffen dat een mandje verplicht is. En meer van die ongein, zoals zero tolerance tegen voorzichtig met 12 kmp/u fietsen. Pleindictatortjes met irri-fluitje. Stasi meets Securitate.

Verder niets dan hulde.
Op 23-06-2007 schreef Jaap Spaargaren:

A.P. dat van die allochtone meiden is geen stelling, maar allang een (verheugend) vaststaand feit.Ik heb eerlijk gezegd ook geen problemen in de Super.Ik kom uitsluitend bij AH.Door omstandigheden ben ik voorgoed onthaast, dus even wachten in de rij stoort mij niet.Als het te gek wordt. vraag ik soms om een extra kassa en die wordt dan zonder mankeren geopend.Ook als ik vraag om de exacte ligging van een produkt, word ik prima geholpen, hoewel we soms beide aan het zoeken slaan.Nou moet ik wel bekennen, dat sinds mijn eigen zoon er werkt, de kwaliteit ongelooflijk is verbeterd.Nee, serieus, ik heb geen klachten over AH en op de ??n of andere manier schijn ik er ook steeds maar in te slagen, om die lijfwacht niet te zien.
Op 24-06-2007 schreef Arjan Kleuver:

O, maar het lijdt geen twijfel dat er een hoop medewerkers zijn die hartstikke aardig zijn en hun werk prima doen. Het zijn jonge mensen en daar kun je niet alles van verwachten. Als je merkt dat er moeite gedaan wordt ben ik doorgaans al gelukkig, zelfs als de uitwerking ervan niet deugt. Maar op topdruktemoment een tweede kassa sluiten, bonusaanbiedingen en prijzen die feitelijk niet kloppen, ook niet na herhaalde melding (Kunnen wij niks aan doen, ligt aan het hoofdkantoor dat de prijskaartjes stuurt) vind ik oprecht ergerlijk. En allochtoon of niet maakt me al helemaal niets uit!

Grappige omschrijving van andere peter over de wandelende atoombomschuilkelder! Ach, hoewel ik me die ene keer erg opgelaten voelde, vind ik zijn inspanning ook wel weer iets aandoenlijks hebben... Zwaar overdreven en vaak niet nodig, maar toch.

Ik vind het trouwens wel leuk op www.lunetten.nl... :-)
Op 24-06-2007 schreef Jaap Spaargaren:

Ik ben misschien een beetje een afwijkende klant.Ik kijk ook nooit de kassabon na.Ik zie altijd mensen, die hun bon staan te -beep-roleren, onderling overleg, calculator erbij en misschien wel een dubbeltje gevonden.Eerlijk gezegd vind ik de ergenis, als ik wat vind en dan bij de balie verhaal moet halen, groter, dan de vermeende schade.Maar, ik geef het toe, ik kan het me veroorloven, daar wat nonchelant in te zijn.En inderdaad met een glimlach en voorkomendheid niet helemaal goed geholpen worden heeft soms meer charme, dan met een sjachogezicht korrekt geholpen worden.(Dat vond ik het manko bij Volp, hoewel ik hen node mis).
Op 24-06-2007 schreef Bob B.:

Ik kom tegenwoordig niet meer bij de C1000. Zoveel goedkoper zijn ze nu ook weer niet vergeleken bij AH.

Bovendien heb ik het gevoel tegenwoordig een cursus Arabisch te moeten volgen om boodschappen te doen bij favo supermarkt van Gerard, Rene en Gordon. Dit is niet racitisch bedoelt, echter als ik alleen maar Turkse of Marokkaanse jongens scheldend zie rondlopen (Tering, Tyfus etc.... en gooien met producten) betaal ik liever 1.50 euro meer en ga ik naar de AH. Toen Veldhuizen er nog was gebeurde dit overigens niet. Bovendien is het ook bijna altijd een zooitje.

Nee, ik trek mijn Bonuskaart wel!
Op 24-06-2007 schreef Andere Peter:

Bob, dat van die cursus Arabisch vind ik onder de gordel. Het slaat ook nergens op, want iedereen die daar werkt spreekt prima Nederlands en de krachttermen die jij noemt zijn een merkwaardig "Arabisch" dialect. In onze supermarkten werkt een goede dwarsdoorsnee van de huidige Nederlandse jeugd. Daar zegt het iets over, niet over afkomst. Dat de afkomst van die medewerkers jouw kueze beinvloed is jouw goed recht, maar het zegt meer over jou dan over die gasheren. (Denk je echt dat een Nederlands ettertje van 16 daar nog nooit met een pak pleepapier gegooid heeft?)

Overigens kom ik ook vaker bij AH dan bij C1000. Ik hoef niet op een paar centen te kijken, kies puur op assortiment.

Jaap, dat jij voorgoed onthaast bent, heeft niet alleen met je lichaam te maken. Het is ook levenservaring. Je hebt (vermoed ik) geleerd dat het weinig produktief is om je druk te maken over enkele seconden tijdverlies. Dat is ook nog wel eens iets waar ik mij aan kan ergeren. Mijn mede-klanten. Steeds van kassa-rij wisselend omdat de ene sneller lijkt te gaan dan de andere. Rennend vanuit de rij om zo ver mogelijk vooraan te staan bij een openende kassa. Harder rennend dan oud vrouwtje. Dus vooraan staand. Niet meer opkijken. Net doen of het toevallig zo gebeurde. Boos reagerend wanneer er voor hen even wat vertraging optreed (blik: dat heb IK weer...wat een pech heb IK toch...). Ik denk dat wie dat gedrag observeert, goed kan zien welke mensen op de snelweg bumperkleven en met middelvingers zwaaien.

Jaren geleden nam ik mij voor om NOOIT van kassarij te wisselen. Per saldo levert die drukdoenerij namelijk niets op. Relax. Een keer inschatten wat de kortste rij is, daar gaan staan en dan rustig wachten. Tijd leuk benutten. Krantje pakken of even om je heen kijken, mensen waarnemen alsof je op een terras zit.
Op 24-06-2007 schreef Jaap Spaargaren:

Dit wordt een beetje klef A.P. wij vinden elkaar eindelijk en nog wel op het gebied van boodschappen doen.Ik vrees, dat het wel eens zo zou kunnen zijn, dat veel allochtone jongeren bij de supermarkt terecht komen, nadat ze in andere bedrijven, als allochtoon, zijn afgwezen.Prima dus, dat zij zich niet hebben laten ontmoedigen en werk hebben.Waar ik mij bij AH wel aan stoor, zijn de branchvreemde artikelen die nogal dominant worden gepresenteerd.Verder ben ik heel blij met het feit, dat wij nog, zelfs 2, een volwaardige en toegankelijke supermarkt hebben in ons Winkelcentrum.De dagelijkse klant weet inderdaad, dat het wisselen van rij voor de kassa ??n van de minst effici?nte tijdsbesparingen is.
Op 28-06-2007 schreef Richard Rijksen:

Ik kom eigenlijk zelden bij de C1000 maar meestal bij de AH. (is toch een paar stappen dichterbij) Ben heel tevreden over de supermarkt en deel je mening dus niet Arjan. We moeten ook maar eens leren dat je soms wel eens 5 minuten moet wachten. Niets mis mee hoor.

Als we het dan toch over ergeren hebben dan stoor ik mij vaker aan de klanten bij de kassa. Mijn persoonlijke top 5

1. eerst minuten lang wachten en dan bij het afrekenen ontdekken dat je geld of pasje nog onderin je tas zit.
2. Eerst op je gemak betalen en dan op je gemak je boodschappen inpakken zodat de band helemaal vol loopt.
3. Als je staat af te rekenen en de volgende klant staat bijna op je hakken.
4. Niet kunnen wachten met boodschappen op de band zetten en dus heel irritant met het wagentje tegen je benen aan rijden.
5. Op de drukste momenten van de dag moeilijke vragen gaan stellen aan de kassa over de huidige bonus aanbiedingen.

Over het algemeen is het personeel vriendelijk en behulpzaam en kom ik graag bij de AH.
Op 28-06-2007 schreef Jaap Spaargaren:

Ook twee aardige; je kar neerzetten en op je gemak nog even wat aanvullende boodschappen doen, of, als een nieuwe kassa wegens drukte opent, niet de zelfde rijvolgorde aanhouden..Niet verwijtbaar, wel tijdrovend, 20 kinderen voor je in de rij, met allemaal 1 snoepartikel als lunch.
Op 28-06-2007 schreef een ouder:

Waar ik van baal is dat bijna altijd je bon niet klopt. Jaap, het loont echt de moeite om je bon na te kijken!
Ook vind ik die bonuskaart volksverlakkerij, want elke keer geeft de AH je gevoel dat je behoorliijk wat bespaard hebt, terwijl het vaak normale prijzen zijn.
Ook lijken de kassameisjes regelmatig jonger dan 16. Beetje lastig als je dan leeftijdsgenootjes moet vertellen dat hij/zij geen sigaretten, bier of wijn mag kopen. Vele van die jonge meisjes en jongens in de supermarkt weten niets als je ze iets vraagt, als ze uberhaupt de tijd hebben om jou als klant te woord te staan. Steeds vaker heb ik het gevoel dat ik de winkelmedewerkers stoor bij hun priv?gesprekjes als ik iets wil vragen.
En als ik dan eindelijk aan de beurt ben bij de kassa, mag ik nog eens wachten op de klant voor mij, die nadat de kassamedwerker het eindbedrag heeft genoemd, nog eerst uitgebreid de boodschappen gaat inpakken alvorens de pinpas te voorschijn halen. En dan heb je zelf betaald, blijkt er iets niet te kloppen en houdt je bij de C1000 dus de klant na jou op, of mag je weer op je beurt wachten bij de servivebalie van de AH.
Boodschappen doen, het is dat het moet, maar soms lijkt het een stuk makkelijker om via internet te winkelen. Het enige wat mij daarbij tegen houdt, is dat ik van verse waren wil zien wat ik koop.
Op 29-06-2007 schreef Remko acternaam:

@ een ouder. de bonusprijzen zijn ten opzichte van de reguliere AH prijzen volgens mij, dus een voordeel ten opzichte van de week ervoor en erna.
Overigens hebben ze bij AH ook eens geroepen 3 in de rij, kassa erbij, maar dat is inderdaad in Lunetten nooit helemaal goed begrepen.
Ik deel de waarneming dat er bij C1000 bij het vakkenvullen nogal eens met dozen ed gesmeten wordt. maar dat heb ik al een tijdje niet meer gecontroleerd want sinds de reclame actie met de drie toppers ??? kom ik er niet meer. voor die 2% prijsverschil ook niet meer de moeite.
Op 29-06-2007 schreef Laura Palmer:

Pfff, een ouder. Ga inderdaad maar lekker op het internet boodschappen doen. Wat een klaagzang. En ik heb er helemaal geen aansluiting bij.

Mijn bon klopt altijd, wanneer ik het bekijk. Regelmatig krijg ik zelfs nog een korting mee waar ik niet op gerekend had, waarvoor dank. Ik word altijd uiterst vriendelijk te woord gestaan, zeker ook door die jonge meiden. Je moet natuurlijk wel bedenken dat het jonge meiden zijn. De omgangsvormen, de etiquette, het gaat allemaal wel eens ietsje anders dan bij een gepensioneerde notarissenconferentie op een golfbaan. Gelukkig.

De klanten zorgen voor 99% dat iedeeen optimaal doorstroomt. Een enkeling is wat minder handig dan een ander. Als hij of zij gewoon zijn of haar best doet , dan zal dat mijn humeur niet bederven.

Bonuskaart volksverlakkerij? Wat een onzin! Doe er dan niet aan mee! Het is niet verplicht! AH stelt openlijk dat het een middel is om inzicht te krijgen in de behoefte van de klanten en in het koopgedrag per vestiging. Als klanten hebben wij daar enorm voordeel van, want het assortiment in de winkel wordt er beter door afgestemdop onze behoefte. Differentiatie noemt men dat. In een AH met veel bejaarde klanten liggen iets andere produkten dan in een AH met veel studenten. Niks mis mee. En als de prijzen je niet bevallen, ga dan met je chagrijnige houding lekker in de LIDL shoppen.
Op 29-06-2007 schreef Jaap Spaargaren:

Zo, die kan een ieder in zijn AH-tas steken.Blijft natuurlijk wel het feit staan, dat ieder vanuit zijn eigen tijd/werk/gezin/koopkracht/enz situatie het winkelen beleeft.Wat voor de ??n irritant is, speelt voor de ander geen rol.Ik zie, ik kom elke dag, steeds veel mensen bij AH, dat moet minimaal een teken zijn, dat de winkel grosso modo bevalt voor de Lunettenaar.
Op 30-06-2007 schreef Laura Palmer:

Ach, misschien zeg ik sommige dingen wat erg pittig. Het is in elk geval niet onvriendelijk bedoeld hoor. Maar ik word zo moe van energieverslindend negativisme dat ik me er graag even tegen afzet.
Op 30-06-2007 schreef Jaap Spaargaren:

Dat moet jou op deze site dan veel energie kosten.
Op 01-07-2007 schreef een ahcassiere:

Ik werk al jaren in de AH in Lunetten. Ik wil wel even wat dingetjes 'recht zetten'.

Ten eerste, drie in de rij kassa erbij is al zo'n 2 jaar geen regel meer in de AH Lunetten. Dit komt doordat die praktisch niet meer haalbaar bleek met het aantal personeelsleden en omdat de drukte niet altijd te voorspellen is. Ik heb wel eens op een zaterdagochtend tussen 11:00-14:00 niets hoeven te doen omdat de winkel uitgestorven was, terwijl normaal gesproken de topdrukte dan verwacht wordt. Hierdoor is er ook geen bordje meer te vinden dat dit zo gaat. W?l proberen we ons eraan te houden maar zoals ik al zei gaat dit niet altijd.

Daarbij hebben we soms 8 kassa's (alle normale kassa's) open en staan er 6 mensen per kassa in de rij. We kunnen dan moeilijk een extra kassa openen want die is er niet.

Ik weet dat het niet voor elke cassiere geldt en dat er zat vervelende cassiers zijn, maar het overgrote deel van de AH werkt elke dag harstikke hard om de klanten van dienst te zijn. Het is niet altijd makkelijk aangezien ook de klanten steeds meer eisen stellen en niet altijd begrip er voor hebben als er iets fout gaat. We zijn tenslotte allemaal mensen... :)

Wat wij trouwens erg prettig vinden, is dat er altijd mensen zijn die begrip tonen en blij zijn als je ze (soms extra) service verleend (bijvoorbeeld; het inpakken van boodschappen, het helpen bij het pinnen, het uitleggen van de bon enz) en hun waardering uitspreken. Daar doen we het tenslotte allemaal voor....:) Dan maken die 'zeur'klanten (sorry als ik hierdoor mensen tegen het hoofd stoot) helemaal niets meer uit!
Op 01-07-2007 schreef remko achternaam:

Drie in de rij kassa erbij is inderdaad lastig als je de drukte niet kan inschatten. Het is echter een regel die aangeeft dat je servicegericht bezig bent en dat risico dus zelf neemt. Denk even aan Jumbo die je gewoon je hele kar met boodschappen gratis meegeeft als je de derde dacht ik?) in de rij bent. En uiteraard geldt die regel niet als alle kassa's bezet zijn, dan laat je duidelijk zien dat je doet wat je kan.

Ik ben overigens goed te spreken over AH hoor, ik grijp minder vaak mis (= leeg vak) dan vroeger bij C1000 en ik heb het idee dat de leveringsproblemen waarmee AH te kanpen heeft grotendeels aan onze AH voorbij gaan.
Op 01-07-2007 schreef Jaap Spaargaren:

Goed, om ook een "inside" verhaal van een AH medewerkster te lezen.
Op 01-07-2007 schreef chris van haestregt:

Vaak kom ik bij een vriend in Lunetten en blijf daar dan eten en doen we samen boodschappen. Eerst gingen we altijd naar C1000 omdat we dachten dat het daar goedkoper was, wat misschien ook wel zo is, maar sinds we een keer bij AH zijn geweest, komen we daar altijd. Mijn mening over C1000 is dat daar vaak vakken leeg waren en bij AH grijpen we eigenlijk nooit mis. Het personeel is over het algemeen vriendelijk bij AH. Meestal komen we daar op zaterdag en volgens mij is er dan bij het personeel een mengeling van jeugd en vaste krachten. Zelf werk ik ook in een supermarkt dus ik herken de ergernissen in eerdere reacties. Wat mij opvalt bij AH is, dat als de winkelwagens op zijn, de afdeling "houdbaar" wordt opgepiept om nieuwe te halen, en dat er dan regelmatig 3 keer moet worden geroepen. Er is wel genoeg personeel te zien maar die kunnen/mogen geen winkelwagens pakken? Verder ben ik heel tevreden over de AH in Lunetten.
Op 01-07-2007 schreef M.Cat:

Blijkbaar heb ik een ander koopgedrag dan de meesten in Lunetten, want ik tref wel regelmatig lege schappen aan, zowel bij de C1000 als bij de AH. Het verschil tussen de C1000 en de AH is, dat er bij de C1000 niet wordt gezegd dat het misschien nog achter staat (zonder ook even te kijken) of misschien met de volgende levering binnen komt en je dan maar even terug moet komen. Bij de AH ben ik zo 3x terug gekomen om de 3e keer te horen te krijgen dat bij de 1e keer al bekend was dat het betreffende artikel niet geleverd kon worden. Het stomme is dat ik het betreffende artikel later wel in de schappen van een ander filiaal aan tref.
Misschien er mensen die graag 3x per dag boodschappen doen, daarom is het natuurlijk altijd druk bij de AH, maar ik heb daar gewoonweg de tijd niet voor.
Wat mij betreft zzal het handig zijn als produkten de hele dag door verkrijgbaar zijn, zoals bijvoorbeeld vers brood, en men briefjes ophangt als een produkt om een af reden die dag niet in de schappen kan liggen.
Op 01-07-2007 schreef Laura Palmer:

M. Cat, het assortiment van zo'n supermarkt is niet star. Het wisselt per filiaal en natuurlijk per seizoen. Dat is goed. Zo stemt de vrije markt vraag en aanbod op elkaar af. Een uitstekende zaak voor klanten als groep. Het garandeert een optimaal (dat is iets anders dan perfect!) ruime keuze.

Ook per uur kan het assortiment veranderen. Prima dat jij graag om 19.55 uur nog van alle soorten vers brood in de schappen ziet, maar dat lijkt me een naieve wens. Want wat doe je om 20.05 uur met dat brood? Ga je de volgende ochtend oud brood verkopen? De meeste broodkopers zullen dat niet fijn vinden. Of maak je al het brood duurder om de kosten van het weggooien van een deel van de voorraad te verrekenen? Ook dat zal door de meeste broodkopers worden afgewezen.

(Even terzijde: ik heb zelf wel eens zitten nadenken over een vergaande vorm van marktwerking op dit punt. Het is geen concreet plan hoor, meer een theoretische fantasie. Ik zou het leuk vinden om eens te kijken hoe de klant reageert indien je de prijs van een vers brood op een dag steeds iets laat toenemen. Na 16.00 uur wordt een half brood van 1,35 bv elk uur 10 a 20 cent duurder. Om 19.55 uur kost hetzelfde brood dan vb 1,99. Je zou ermee bereiken dat het extra risico dat de ondernemer neemt door te zorgen voor voldoende voorraad aan het einde van de dag, wordt afgewenteld op alleen die klanten, die zo nodig willen gebruik maken van de dure/luxe mogelijkheid om heel laat nog vers brood te krijgen. Het is meteen ook een perfecte uitvoering van marktwerking. Naarmate het aanbod afneemt, bij gelijkblijvende vraag, stijgt de prijs van het artikel. Ik geef toe dat de praktisch uitvoerbaarheid twijfelachtig is. Bovendien oogt het niet erg klantvriendelijk om de prijs midden op de dag te laten stijgen. Maar eigenlijk is de actie natuurlijk wel heel erg klantvriendelijk: de late klant krijgt er een keuzemogelijkheid bij! Om dit gat in de markt bloot te leggen, kennen we natuurlijk wel de iets duurdere avondwinkels.)

Ook los van verse produkten doet zo'n supermarkt heus alles om het probleem van lege schappen te minimaliseren. Het is peperduur om een deel van de ruimte niet te gebruiken, want veel kosten lopen door. Het aanhouden van extra voorraad is echter ook peperduur. Een ondernemer zoekt automatisch daarin een optimale balans, die het beste aansluit bij de totale groep klanten.

Dat jij als individuele klant regelmatig 'mis grijpt' zegt niet zozeer iets over de service van zo'n winkel. Het is eerder een signaal dat je koopgedrag iets afwijkt van de totale klantpopulatie. Het is de macht van het getal: als je met veel gelijkgestemden bent, dan krijg je vaker je zin een wordt er beter aan je behoeften voldaan dan wanneer je alleen staat.
Op 02-07-2007 schreef jan kieskeurig:

Ik ben gezegend met een aantal kinderen die z??r merkvast zijn.
De oudste zweert, bijvoorbeeld, bij een niet huismerk cruesli voor z'n ontbijt. Ik heb alle andere beschikbare varianten al wel eens geprobeerd, maar die zijn, volgens hem, 'smerig'.
Aan het verloop van het betreffende merk zie je dan ook dat er meer zijn die er zo over denken.
Je zou dan toch denken dat de winkel de voorraad en de ruimte voor dat artikel wat gaat uitbreiden.
Welnee. Geheel verkeerd gedacht. De voorraad wordt juist steeds meer beperkt, ten koste van de (volgens mijn zoon) niet te vreten huismerk-producten.
Zal wel iets te maken hebben met de winstmarge, maar soms heb ik toch mijn twijfels over dit soort keuzes, want het schap met het huismerk blijft onaangeroerd.....
Op 02-07-2007 schreef Laura Palmer:

Jan Kieskeurig wijst terecht op dat huismerk-probleem. Het is inderdaad een punt waar de vrije markt verstoord wordt. Het winststreven (op huismerk is de winstmarge inderdaad per definitie groter, anders zou er geen huismerk worden aangeboden) van de ondernemer verkleint hier juist de keuzemogelijkheden van de consument. Hier gebruikt de supermarkt zijn machtspositie. AH verkoopt liever 70 keer het huismerk dan 100 keer het merk van een ander. Ik vrees dat er voor de consument weinig tegen te doen is. Grote leveranciers kunnen wel proberen een vuist te maken tegen zo'n supermarktketen. Soms botsen Unilever en Ahold hierover.

Ik merkte het overigens met mijn favoriete ijs, van Haagen Dasz. Dat heeft AH een tijd verkocht. Het liep blijkbaar goed, want het AH-huismerk aapte het concept van Haagen Dasz na. Waarna het origineel uit de schappen verdween. Het AH-huismerk is ietsje goedkoper, ietsje minder lekker. Het zou mooi zijn indien de C1000 in dat gat zou springen door het dure echt Haagen Dasz merk-ijs aan te gaan bieden (misschien doen ze dat inmiddels al?). Maar ik kan mij de huivering bij C1000 voorstellen. C1000 heeft een klantenpopulatie die minder snel dan die van AH ruim 5 euro zal neerleggen voor een half litertje top-ijs.
Op 02-07-2007 schreef Jaap Spaargaren:

Het zal vast een afwijking mijnerzijds zijn, maar ik word zo MOE van mensen, die wel overal negatief over zijn maar geen reeel alternatief kunnen noemen.Misgrijpen bij AH, een leeg vak.Nou nou.Hoeveel produkten en hoeveel vakken en schappen zal deze AH hebben? Ik mis ook wel eens een produkt in de schappen, hoewel het wat mijn koopgedrag betreft niet vaak voorkomt.Vrijwel altijd staat er dan ook een alternatief, soms goedkoper, soms duurder.Ik heb daar geen problemen mee.Geen brood aan het eind van de middag? Toen de Echte Warme Bakker er nog zat, heb ik heel wat keren een extra loop naar ??n van de supermarkten moeten maken, omdat er helemaal geen brood meer was. Dat is mij bij AH nog nooit gebeurd.Ik denk, dat met een kritiese blik, op elke winkel in het Winkelcentrum een kanttekening is te maken.Mag ook best, maar het komt soms wel ?rg verwend over.Ik ben blij, dat ik voor mijn gewone dagelijkse dingetjes, gewoon in het Winkelcentrum, 5 minuten lopen van mijn huis, terecht kan.
Op 02-07-2007 schreef Richard Rijksen:

Jaap, helemaal mee eens. We wonen in zo'n welvarend land dat we de luxe die we hebben als vanzelfsprekend ervaren.

We zijn zo kortzichtig soms. We klagen aan de ene kant dat alle wegen vol staan en aan de andere kant verwachten we op ieder moment van de dag vers brood en volle schappen.

Laura, goed idee om meer te laten betalen. Toen de winkels nog "gewoon" om zes uur dicht gingen en je naar de avondwinkel ging wist je ook dat je biertje daar duurder was.

We zijn gewoon te verwend in dit toch wel mooie land.
Op 02-07-2007 schreef M. Cat:

Ik ben een gewoon werkend persoon en niet in de gelegenheid om tussen 9 en 5, wanneer alle vakken gevuld zijn, boodschappen te doen. na zessen kom ik nauwelijks in winkels, of het moet op koopavond zijn. Voor 9 uur en na 5 uur is er meestal geen brood in de schappen te vinden. Ik neem dus op zaterdag meestal brood voor de hele week mee en stop deze in de diepvries, als ik tenminste in de gelegenheid ben om vroeg boodschappen te doen. Warme bakkers hebben inderdaad 'smiddags geen brood meer, maar 's ochtends om 8 uur wel! Maar het gaat de goede kant op, want laatst kon ik zowaar laat in de middag nog brood in de schappen zien liggen.
Het idee om bepaalde artikelen in de loop van de dag duurder te maken vind ik een slecht idee. Juist met al die klantenkaarten, kassa's die voorraad bijhouden e.d. weet men wat er per dag, zelf per uur verkocht wordt. De ondernemer weet wat hij per dag verkoopt, dus als hij niet alles gelijk in de winkel zet, maar verspreid over de dag neerzet, hebben zowel de vroege vogels als de laatkomers ook kans op dagverse produkten. En mocht de ondernemer eind van de middag nog met een te grote vooraad dagverse produkten zitten, dan kan hij deze nog altijd afprijzen.
Op 02-07-2007 schreef wim vD:

Ik maak geen gebruik van de AH bonus kaart. Dat wil ik gewoon niet, dat is mijn goed "recht", maar ik ben er nu al 3x op aangesproken bij de AH door 1 van de cassieres. Ik heb helemaal geen zin om mij daar te moeten verantwoorden waarom ik niet meedoe aan het verzamelen van klantgegevens voor Appie onder het mom van "korting". Misschien dat de meelezende AH-cassieres daar rekening mee kunnen houden?
Op 03-07-2007 schreef Laura Palmer:

M. Cat is duidelijk geen ondernemer. Artikelen verspreid over de dag in de winkel zetten zodat laatkomers net zoveel kans hebben als vroegkomers? Is een heel duur plan, omdat je dan altijd het risico op minder verkoop verhoogt. Ongelooflijk ook kwa klantgerichtheid. Ik zie het al voor me, dan wil ik om 16.00 uur een brood hebben en dan hoor ik de medewerker antwoorden: "ja we hebben nog wel brood, maar dat is niet voor nu, dat is voor de laatkomers!". Met afprijzen los je dat niet op. De marges op supermarktartikelen zijn zo klein dat je kunt annaamen dat elke vorm van afprijzen op een produkt verliesgevend is. Dwz, verkoopprijs ligt lager dan kostprijs. (Soms, bv bij acties, neemt men dat om andere redenen voor lief).

Jij probeert de hele wereld wel heel erg in te richten naar je eigen persoonlijke belang. Probeeer nu eens in een collectief te denken. Geef eens een alterbatief dat winstgevend is voor de supermarkt en/of beter is voor de meeste consumenten.
Op 03-07-2007 schreef j.a. de jong:

maak in het buitenland het volgende mee:

bij de warme bakker liggen nog allerlei broden, maar "ils sont reserv?es".
in de supermarkt: men pakt eerst alle boodschappen in draagtassen alvorens de portemonnee te trekken.

ik heb altijd lol in het volgende spelletje: die jongens en meisjes moeten de meest verse zuivelproducten achteraan verstoppen en ik moet die juist hebben want ik koop boodschappen voor een week vooruit.

ook handig is de folder van de c1000 met de aanbiedingen. voor mij is dat een waarschuwing van de artikelen die op zijn tegen de tijd dat ik de winkel bezoek. kan ik vooraf nadenken over alternatieven. as. zaterdag dus geen druiven.
Op 03-07-2007 schreef Jaap Spaargaren:

Kijk, dat noem ik nou kreatief omgaan met de lasten van het moderne winkelen.
Op 03-07-2007 schreef remko achternaam:

@ wimD
Je hoeft je persoonlijke gegevens niet op te geven om toch je voordeel te halen hoor.....
Op 04-07-2007 schreef Arjan Kleuver:

Nou, het vormt in elk geval weer aanleiding voor discussie!

Als ik er een paar punten lukraak tussenuit haal, dan vind ik:

* Een kassabon hoort simpelweg te kloppen. Natuurlijk worden overal foutjes gemaakt en daar kun je best begrip voor opbrengen, maar ik vind het heel normaal dat de prijs op het schap dezelfde is als de prijs aan de kassa. Dat is helaas lang niet altijd het geval. Een klant die reclameert (mits hij dat rustig en netjes doet!) hoeft geen kwaaie kop van een medewerker te krijgen, maar een klein excuusje!

* Hoe je boodschappen doet zal wel van invloed zijn, denk ik. Als ik thuiskom uit mijn werk in Den Haag en moet 's avonds nog naar een wijkbijeenkomst of een partijvergadering of wat dan ook, dan ben ik een beetje gestrest omdat ik op tijd wil komen. Die stress moet ik inderdaad niet botvieren op de medewerkers!

* Over assortiment heb ik eigenlijk nooit te klagen. Als het brood op is koop ik gewoon crackers of beschuiten. Of lekkere broodjes om af te bakken!

* Natuurlijk zijn het heel andere winkels en natuurlijk is het een niet met het ander te vergelijken, maar ik vind de bediening in de Turkse groenteboer en bij de Bruna echt heel erg goed!
Op 04-07-2007 schreef Ton B:

Inderdaad aardige mensen bij de Turkse groenteman, alleen jammer dat ze de THT-datum van de deksels van groenten in glas wegschuren.