Ingezonden door: j.a. de jong
20-09-2007

de omgekeerde wereld bij de ns

sinds enige dagen wordt er op ons stationnetje een boodschap door de speakers gestuurd. deze boodschap duurt erg lang en ik heb het nog niet helemaal kunnen beluisteren. maar het komt er op neer dat wij reizigers de schuld krijgen van de vertraagde stoptreintjes omdat wij allemaal vooraan willen instappen, terwijl er achterin 'nog voldoende zitplaatsen aanwezig zijn'.
beetje flauw vind ik dat van de ns.
de stoptreinjes stoppen zo ongeveer ter hoogte van het gemeentehuis en iedereen moet dat roteind naar de trappen lopen. geen wonder dat men 'strategisch' vooraan in het gedrang wil beginnen aan de lange sprint naar de trappen tussen het kuierende ns-personeel.
wanneer de trein wat dichterbij de trappen zou stoppen (of beter: er onder) dan zijn er veel meer 'strategische' plaatsen voor diegenen die een aansluiting willen halen.

Reageer op deze inzending
Op 28-09-2007 schreef Jaap S:

Hoe lang moet je op dat mega-station van Lunetten wel niet lopen van coup? naar uitgang?Alleen allemaal voorin zitten is de enige optie?Hoe noemen ze dat ook al weer? Een meewarige glimlach?
Op 28-09-2007 schreef Andere Peter:

Ik heb het bericht niet gehoord, maar je kan het ook zien als service. Regelmatig klagen mensen in die 1e coupe dat ze niet kunnen zitten, dat het zo druk is. Dan is het goed om hen erop te wijzen dat er elders in dezelfde trein ruimte genoeg is. Het collectieve gedrag van zo'n kudde is soms ongekend dom. Met instappen wachten totdat iedereen uitgestapt is, is er bv ook lang niet altijd meer bij. Het lijkt me prima om op het belang en de mogelijkheid van spreiding te wijzen.

Overigens neem ik zelf de moeite van het naar achteren lopen ook niet. Ik vind het niet erg om die paar minuten te staan in de drukte. Want zo is het natuurlijk ook. In Lunetten en Houten stappen zoveel mensen uit, dat je daarna veronderstel ik in alle coupes genoeg ruimte hebt.

Onlangs maakte ik mee dat een conducteur vanwege enorme drukte zonder toestemming van zijn baas een extra treinstel aan zijn treintje zette, zodat iedereen mee kon. Binnen 5 minuten geregeld. Echt hulde, top-service. Dat doen ze niet voor je in bv een restaurant waar alle plaatsen bezet zijn. Maw het geklaag op dit type ex-staatsbedrijven (ook: post) is me soms iets te makkelijk.
Op 29-09-2007 schreef Yda K.:

Er wordt hier gedoeld op de afstand van spoor 19b (!) naar de sporen waar andere treinen vertrekken op Utrecht Centraal. Ik stap ook strategisch in want ik heb maar 5 minuten op Utrecht CS en als ik achterin stap dan weet ik dat ik het nooit red.
Op 29-09-2007 schreef Jaap S:

"ons stationnetje" las ik als het station Lunetten.NS. Als CS bedoeld wordt, is mijn opmerking niet korrekt.
Op 30-09-2007 schreef j.a. de jong:

excuses voor de onduidelijkheid.
het bandje heb ik al enige dagen niet meer gehoord.
het bandje was te horen op lunetten, v??r het vertrek van de stoptrein naar utrecht.
die komt dan aan op centraal station, maar eigenlijk een stuk erv??r. helemaal aan het begin van het perron. iedereen moet dan nog naar die ?ne trap (laverend tussen kuierend ns-personeel).
geen wonder dat je graag vooraan de race wilt beginnen. daardoor is het eerste treinstel populair en overvol, eigenlijk al overvol bij houten.
uit de overvolle trein moeten op lunetten eerst nog mensen zich naar buiten wurmen en daarna moeten anderen zich naar binnen persen.
dit levert vertraging op. en dat gebeurt niet alleen op lunetten maar ook al op een paar stations ervoor.

en nu komt mijn punt: de oorzaak van dit gedoe ligt in het feit dat de trein niet bij de trappen stopt, maar 100 meter ervoor.
en dan geeft zo'n stom bandje ons reizigers de schuld.
gelukkig zijn ze gestopt met het bandje.
Op 30-09-2007 schreef Jaap S:

Helder.Nou lijkt mij wel, dat dit verhaal bij NS-Reizigers meer op zijn plaats is, dan op deze site.