Ingezonden door: Martin
26-11-2008

Fietsenmaker met Service?

Mijn fietsrem was kapot dus ik ging naar de fietsenmaker in Lunetten. De man wierp een blik op de fiets en zei, er zit iets niet goed. U moet maar naar de persoon gaan die dit fout gedaan heeft. Die moet het maar maken. Ik gaf aan dat ik juist daarom naar de fietsenmaker kwam om het gemaakt te krijgen.
De fietsenmaker zei toen dat hij daar vandaag geen tijd voor had en misschien morgen iets kon doen. Ik moest morgen maar terug komen. Ik gaf daarop aan dat ik vandaag vrij was en juist vandaag mijn fiets wilde langsbrengen en morgen niet langs kon komen. Helaas dat kon dus niet.
De man zei dan niet meneer en deed de deur van de werkplaats dicht.

Naar mijn idee ga je juist naar een vakman om iets gedaan te krijgen, maar ik vond dit totaal geen service. Uiteindelijk een andere fietsenmaker opgezocht en toen was het met 10 minuten opgelost.
Op 26-11-2008 schreef jos de putter:

Waarschijnlijk wil de fietsemaker een beetje een ontmoedigingebeleid voeren voor fietsen die niet bij hem gekocht zijn.... Vervelend maar vanuit zijn oogpunt wel te begrijpen.
Op 26-11-2008 schreef Bloem Woop:

Ik heb dezelfde ervaring met onze Lunettense fietsenmaker, en dat is al jaren zo. Gelukkig kunnen we altijd terecht bij Van Ekeris, dus daar ben ik nu vanzelf vaste klant.
Op 26-11-2008 schreef j.a. de jong:

zelfde ervaring.
maar ja wat wil je. je koopt een fiets bij een stunter en een jaar later klop je aan bij van vliet, om kwart over vijf in de middag, voor een reparatie. geen wonder dat iemand die daar een fiets heeft gekocht voor gaat.
overigens vind ik het ook prettiger bij van ekeris. maar zitten ze eigenlijk nog wel op de 't goylaan ? volgens http://www.vanekeristweewielers.nl/ zitten ze op de marco pololaan. zou wel jammer zijn.
laten we blij zijn met een fietsenmaker in onze wijk
Op 26-11-2008 schreef Ben BV:

Zeker zit Ekeris nog op de 't Goylaan. Aardige mensen, prima service.
Op 27-11-2008 schreef een ouder:

Alweer wat jaren geleden wilde ik een nieuwe fiets in Lunetten kopen, ik had daar een mooie fiets in de hogere prijsklasse gezien, maar heb daar vanaf gezien toen bleek dat hij een oudere fiets niet wilde maken, omdat hij niet bij hem gekocht was.

Oppompen van een band van een invalidewagen kon ook niet bij de fietsenwinkel in Lunetten, wel kon ik een nippel kopen zodat ik thuis de band kon oppompen. Je zou van buiten Lunetten komen.....

De nieuwe fiets heb ik daar niet gekocht maar in de Twijnstraat, waar ik ook altijd terecht kan voor een schroefje, nippeltje, ventiel etc. en de reperaties goed en niet duur zijn.

Ook hebben we fietsen bij een keten gekocht die zelfs na de garantie nog steeds goede service bieden.
Op 27-11-2008 schreef J M:

Vind dit een beetje zeurderig Martin, hij bood toch aan om je de volgende dag te helpen.
Ook een fietsenmaker heeft een planning en als hij een ander beloofd heeft dat zijn fiets klaar zou zijn en dit niet red omdat hij jou helpt, dan is die klant terecht boos.
Jij wil gelijk geholpen worden. soms kan dit niet, daar zou je verwend jongetje aan moeten wennen.
Ik kom al jaren bij deze fietsenmaker ja je moet even een afspraak maken, maar dan wordt je fiets keurig en vakkundig hersteld.
Op 27-11-2008 schreef m. willemen:

Al jaren prima ervaringen met de fietsenmaker. Onderhoud gebeurt in mijn ervaring snel, vaak binnen een dag en altijd binnen 2 dagen. Ik wou dat ik in mijn eigen werk altijd zo snel kon reageren. Ervaringen kunnen dus verschillen.
Op 27-11-2008 schreef Basement een en tachtig:

De fietsenmaker hier op Lunetten is nogal eens chagrijnig en niet klantvriendelijk. Echter heeft hij wel verstand van zaken. Ik moet overigens bekennen dat ik nooit mijn fiets er heb laten maken. Ik heb zelf twee handen gekregen. Ik haal mijn onderdelen er en hij weet altijd precies wat ik nodig heb.
Op 27-11-2008 schreef Martin v M:

Ik word hier afgeschilderd als een zeurderig mannetje.
Zodoende even een reactie.
Ik wilde helemaal niet gelijk geholpen worden, ik wilde op mijn vrije dag mijn fiets langsbrengen zodat er naar gekeken kon worden. Maar dat kon al niet.
Ik moest maar een andere dag terugkomen en misschien dat ik hem dan achter kon laten.

Het ging mij er niet om dat de fiets direct gemaakt werd, ik wilde hem brengen en dan enkele dagen later ophalen.

Maar helaas de man wilde geen geld verdienen blijkbaar.
Beetje jammer, ik zal er niet meer heen gaan aangezien die man niet klantvriendelijk bezig is.

Op 27-11-2008 schreef Richard Rijksen:

Ik blijf het toch een beetje zeuren vinden. Als hij vandaag geen tijd heeft dan is dat soms niet anders. Hij kan waarschijnlijk ook geen fietsen stallen tot de volgende dag. Ik snap ook niet zo goed wat je doel is van deze mededeling op dit forum. Gewoon je frustratie uiten of wil je "reclame" maken voor de plaatselijke fietsenmaker.

Ik heb touwens weer goede ervaringen bij van Vliet en niet bij van Ekris. Het blijft altijd een beetje subjectief dit soort opmerkingen. De toon maakt de muziek bij dit soort gesprekken :-)
Op 29-11-2008 schreef mozzer morrissey:

Misschien leest de fietsenmaker dit en kan hij eens bij zichzelf bedenken waarom mensen zo reageren. Een echte ondernemer weet wat klantvriendelijkheid is. Als hij uitleg geeft waarom hij iets niet kan, dan kan een klant daar begrip voor op proberen te brengen.
Botte opmerkingen vragen om botte acties. Ga er maar niet meer naar toe. Dan gaat hij het wel voelen in zijn zak.
Of geen fietsen meer repareren, alleen verkopen, moet hij maar een filiaal van de Halfords beginnen.
In mijn eigen werk kan ik heel vaak mensen niet helpen, maar als je het ze uitlegt waarom, dan hebben ze daar vaak begrip voor. C'est le ton qui fait la musique
Op 29-11-2008 schreef Andere Peter:

Ik voel heeeel erg mee met Martin. Ik had hetzelfde eens in een restaurant. Ik kwam daar op mijn vrije dag. Gezellig met de familie in zo'n klein lokaal tenje. Komen we daar, wil die eigenaar ons niet eens te eten geven! Waardeloze service! Flauwe smoesjes, de mensen die er al zaten gaven ze voorrang, zeiden ze. Dat deden ze altijd. Maar die hadden nota bene al eten! Ik laat mij niet zo behandelen, ik ben nogal slim en assertief, dus bij de hand als ik ben wees ik er fijntjes op dat er nog een lege tafel was. Maar nee hoor, daar mochten we ook niet zitten! Omdat die tafel was gereserveerd! Ongelooflijk zeg. Werd ons met zijn allen vriendelijk verzocht of we op en andere dag terug wilden komen... En tenslotte wees de eigenaar ons er ook nog op dat een paar straten verder een groter restaurant zat, waar altijd plaats was. Begrijp jij dat? Wil die vent geen geld verdienen ofzo? Ik vind het rampzalige service. Een restaurant is er toch om mensen te eten te geven? Nou dan. Fijn dat ik de kans kreeg om deze misstand in het openbaar aan de orde te stellen. Het moet niet gekker worden, hoor. Pfff... een beetje andere klanten voorrang geven. Dramatische service.
Op 29-11-2008 schreef Andere Peter:

Ik hoop dat men de ironie oppikte in mijn vorige reactie.

Even serieus.
1. Ik kon al jaren bij RvV en ik ben er altijd prima geholpen. Goed advies ook, ze denken echt mee.
2. Er hangt een bord voor de deur: 'wij geven voorrang aan fietsen die bij ons gekocht zijn'. Duidelijk toch?
3. Volgens mij werken er bij Ekeris meer mensen dan bij RvV. Logisch dat ze makkelijkker werk aannemen.
4. Het feit dat RvV de klus niet aannam, duidt juist op een florerend bedrijf: werk genoeg blijkbaar. Vermoedelijk dus jarenlang tevreden klanten. Een bedrijf dat slechte service verleent neemt alle klandizie aan, ook als men weet niet snel goede service te zullen verlenen.
5. Als je iemand niet direct meteen kunt helpen, dan is het juist het toonbeeld van ultieme service om de klant te vragen een andere keer te komen, of naar de concurrent te verwijzen. Het getuigt van klasse als een ondernemer dat doet, voor mij een reden om terug te komen.
6. Martin kwam in de hoop een dienst te kunnen kopen, maar er kwam tot zijn teleurstelling geen transactie tot stand. Dat heeft niets met service te maken. Het is hetzelfde als in een kledingwinkel een leuke broek zien, maar ze hebben hem net niet in jouw maat. Pech gehad, geen transactie. Komt U een andere dag nog eens terug, dan lukt het misschien wel. Niks mis met die service. Misschien is het assortiment of de voorraad kleiner dan voor jou goed is.
7. Als ik dit gesprek in de trein zou horen, dan zou ik het inderdaad al zeurderig vinden.
8. Het openbaar publiceren van zo'n geschiedenisje in en poging steun te krijgen en de ondernemer zwart te maken is zelfs een beetje zielig.
Op 04-12-2008 schreef Piet Sahut:

Ik ga nooit meer naar de fietsenmaker hier. Uit principe niet.
Hij is erg onbeschoft en bovendien erg duur.
Toen mijn fiets stuk was en ik bij hem kwam en het probleem voorlegde zei hij simpelweg: "dan heb je een probleem". Ja, gast, dat weet ik. Daarom ben ik hier. Echt onvoorstelbaar. Ik repareer mn fiets gewoon zelf, maar als het niet lukt ga ik naar deTwynstraat.
Goede service en goedkoop. Ze geven je zelfs tips om zelf aan de slag te gaan.
Kan de fietsenmaker hier nog wat leren!!
Op 05-12-2008 schreef j m:

Gaan we hier nou allemaal lopen zeuren over de winkeliers in Lunetten zo van ik had een keer een rotte peer bij de groenteboer.
Iedereen heeft wel eens een slechte ervaring bij een winkel.
Laten we ophouden met dit gezeur en het over belangrijke dingen hebben.
Laten we blij zijn met de winkels in het WC en anders ga gerust naar een andere winkel, die vrijheid hebben we gelukkig.
Op 05-12-2008 schreef m.moeder:

Ik vind het niet netjes om op deze manier op de site over mensen te praten.
Op 05-12-2008 schreef buschauffeur U:

Je kunt het natuurlijk ook zo zien:
Van Vliet beschouwt zich zelf waarschijnlijk als 'dealer' van fietsen.
In de auto-branche zie iets dergelijks: je hebt merk-dealers en je hebt BOVAG-garages die in ?lle merken en reparaties doen.
Niemand kijkt raar op wanneer de Ford-dealer weigert een Citro?n te repareren.
Op 07-12-2008 schreef M te U:

Met een fiets die daar gekocht was ben ik er al een paar keer geweest om hem te laten maken, toen het na 5 keer nog niet was opgelost ben ik elders naartoe gegaan, deze hadden binnen 10 minuten het probleem verholpen en ik heb er daarna nooit meer last van gehad. Ik ben alle keren bijzonder onvriendelijk behandeld, mijn nieuwe fiets heb ik dan ook maar ergens anders gekocht, nooit problemen mee gehad...
Op 07-12-2008 schreef Redactie Lunetten.nl:

Discussieer naar hartelust door, maar persoonlijke geschillen kunnen natuurlijk het beste met de fietsenmaker zelf worden opgelost.
Op 07-12-2008 schreef jos de putter:

Ik ben niet ontevreden over de mensen bij de fietsenmaker, mijn daar niet gekochte fiets is altijd goed gerepareerd en snel en niet te duur.
En voor goedkope fietsen kun je naar Jos Kok als het moet. Dus laat iedereen naar de fietsenmaker van zijn eigen voorkeur gaan.
Op 13-12-2008 schreef NZ Hippo:

Eigenlijk nooit slechte ervaringen gehad met Van Vliet - ja, soms tref je iemand met een slechte bui, maar die heb ik ook weleens.
En hij is aan de prijs, maar niemand dwingt je om naar deze fietsenmaker te gaan.
Zowel mijn vorige oude barrel als mijn huidige vrij nieuwe fiets worden er altijd probleemloos gerepareerd. Soms kan het niet dezelfde dag, maar ik heb liever dat iemand ronduit zegt dat ie nu geen tijd heeft en of ik morgen kan terugkomen, dan dat ik m'n fiets nu inlever terwijl er nog niets mee gebeurt (en er binnen misschien te weinig plek over is zodat je ook nog eens kans op schade hebt als er teveel fietsen op elkaar gepropt staan).
Op 15-12-2008 schreef Angel Schoonen:

Ik heb dezelfde ervaringen met deze fietsenmaker.. Ik word er een beetje moe van. Ik moet ook mijn werk doen als daarom gevraagd word dus hij ook.. Overigens vind ik 84 euro voor 2 nieuwe banden en een remdingetje maken erg aan de prijs. Zeker als je als grofvuil behandeld wordt.

Dit heb ik overigens ook met de fietsenmaker zelf besproken waarop meneer antwoorde dat ik dan maar een andere fietsenmaker moest zoeken..

Wat ik dus gedaan heb.

Ik vind het echt belachelijk hoe hij mensen behandeld. Deze meneer heeft niet soms, maar altijd een slechte bui.. nu kan dat natuurlijk ook aan mijn poezelige gezichtje liggen :p

Op 15-12-2008 schreef Theo Peeters:

Ik weet niet helemaal zeker wat ik moet vinden van publieke discussies over ondernemers slash wijkgenoten. Maar na 22 reacties doe ik ook maar mijn duit in het zakje.
De fietsenmaker kan af en toe wat laconiek overkomen, maar volgens mij is dat geen teken van desinteresse. Persoonlijk kan ik daar goed mee leven. Beter dat dan de kritiekloze kruiperij van sommige middenstanders die alleen maar hun klanten naar de mond praten ('Slecht weer h??' 'Zal wel aan die buitenlanders liggen' 'Wat u zegt meneer'...). Dat is voor mij juist een reden ergens weg te blijven. Bovendien: wie van ons is er zonder gebruiksaanwijzing?
Dat Van Vliet zijn klanten doelbewust op kosten jaagt heb ik niet zo ervaren. Als ik mijn banden laat vervangen vraagt hij eerst netjes of ik een B-merk of een A-merk wil hebben. En vaak denkt hij mee over een misschien-niet-zo-mooie maar ook bruikbare oplossing. Sterker nog: soms vind ik dat hij wel wat meer oog zou mogen hebben voor het esthetische aspect. Het oog wil ook wat.
Ons gezin kent zes fietsen, waarvan vier bij Van Vliet gekocht en twee niet. Van discriminatie van de 'vreemde' fietsen heb ik nooit iets gemerkt. Ik ben gewoon tevreden.
Op 16-12-2008 schreef Thieu H.:

Citaat: "Ik moet ook mijn werk doen als daarom gevraagd word dus hij ook."
Nee dus! Hij is een zelfstandige en hoeft dus helemaal niets te doen voor je. Hij is niet in loondienst, hij krijgt dus geen opdrachten van zijn baas, heeft geen arbeidscontract waarin staat dat hij alles moet doen wat de baas hem opdraagt, kortom: hij bepaalt zijn eigen werk.
Op 16-12-2008 schreef buschauffeur U:

Mijn zoon heeft er net een bandje laten plakken.
Binnen een uurtje gepiept.
Kan dus ook.
Op 18-12-2008 schreef Arie uit Hoograven:

Om iedereen uit de droom te helpen: deze fietsenmaker heeft het van geen vreemde, want zijn vader had vroeger een fietsenzaak op de Montfoortlaan in Hoograven en die was al even chagerijnig en klantonvriendelijk.Je kunt tegenwoordig op cursus klantvriendelijkheid.
Op 23-12-2008 schreef Jujube Lives:

Wij (gezin van 5 personen) boycotten de fietsenmaker in Lunetten, ook al wonen we er maar 2 minuten lopen vandaan.
Hij heeft me net even te vaak gezeurd over onze fietsen als ze toevallig ergens anders waren gekocht. Verder heeft hij al diverse keren teveel gerekend voor een reparatie (duurdere band betalen terwijl er een goedkope is opgezet e.d.). Bij Ekeris wordt NOOIT gezeurd over de herkomst van de fiets en is de service uitstekend. Recent hadden 2 gezinsleden een nieuwe fiets nodig; gekocht bij Ekeris natuurlijk. Ik gun het die lomperik in Lunetten niet.
Ik hoop dat hij mee leest. Misschien kan hij dan nog wat leren. Klantvriendelijkheid lijkt me in deze tijd van recessie een kostbaar goed.
Op 23-12-2008 schreef Joop Zoetemelk:

@ Jujube Lives:

Reageert zeker wel lekker ontspannen h?, onder een slap pseudoniem. Flinke jongen hoor, die staat voor wat-ie zegt!
Op 23-12-2008 schreef webmaster lunetten:

Dit ingezonden bericht heeft veel reacties gehad.
Negatief en Positief.
De redactie en webmaster vinden het zo welletjes.
Zij vinden dat er weinig nieuwe inzichten naar boven komen en sluiten dan ook de reactiemogelijkheid af.