Ingezonden door: Jos de Putter
21-12-2009

Postbezorging in Lunetten

Als postliefhebber ben ik benieuwd naar hoe de bezorgkwaliteit de afgelopen periode in Lunetten is geweest. Krijgt u de goede post in de bus en is de post op tijd of gaat er wel eens iets mis?

Reageer op deze inzending
Op 21-12-2009 schreef maria:

bestaat DE post dan nog? ik krijg wel 4 keer per dag post in de brievenbus! eigenlijk gewoon de hele dag door.
geen idee welke bedrijfjes dat allemaal doen...
Op 22-12-2009 schreef beagle,beagle:

welke postbezorging!!
TNTpost-sandd-dhl-selectmail-van straatebezorging-enz.
Op 22-12-2009 schreef Bianca:

Ook ik krijg de laatste tijd wel vaker de verkeerde post in de bus. Erg vervelend, want je let niet altijd of er wel de juiste naam op staat, ik niet tenminste.
Op 22-12-2009 schreef Foppe:

De TNT bezorging is achteruit gegaan. De bezorging is niet vlot (na particuliere verzending duurt het zeker twee dagen en vaak langer tot er bezorgd wordt). Bezorging van stukken op zaterdag na 18.00 uur vind ik zeker als het om zakelijk post gaat veel te laat. Ik zie overal onbeheerde post (trappenhuizen, garages, fietstassen, waar geen postbode te bekennen is). Kletsnatte post, die niet half uit de bus hangt, is ook niet fijn. En steeds vaker verkeerde bezorging. Of iedereen die post netjes verder brengt...? TNT als bedrijf kleedt zijn werknemers op een negentiende eeuwse manier uit. Ik verwijt het dus niet de individuele bezorgers. Die werken volgens mij naar beste kunnen. Maar het bedrijf...Die hele privatisering is een grote achteruitgang voor de ontvangers van post.
Op 23-12-2009 schreef Beagle,Beagle:

@Foppe,
Kun je me vertellen in welke trappenhuizen en garages onbeheerde post staat.
Als Tntpostmedewerker zou ik dat graag willen weten.
Op 23-12-2009 schreef Foppe:

@beagle,beagle: het lijkt mij niet verstandig om plaatsen, waar onbeheerde post staat, op een website te zetten.
Op 23-12-2009 schreef Arno:

Ik krijg inderdaad de laatste tijd ook vaker post van een andere straat maar met hetzelfde huisnummer. De postcode is toch echt anders en in een goed lettertype. Of van dezelfde straat maar van een ander op het oog vergelijkbaar nummer (een 6 verlezen voor een 8).

Maar met de kerstkaarten is het goed gegaan. Gisteren op internet mijn kaarten aangemaakt en verstuurd. Vandaag al in de bus. Dat is dan weer wel snel.

Ook van sandd heb ik wel eens verkeerde post gekregen.

Het lijkt erop dat ze het allemaal weleens vaker verkeerd hebben.

Er kunnen een heleboel redenen worden verzonnen: teveel deeltijd, meerdere mensen op 1 route, teveel personeelsverloop, ander opleidingsniveau. Het kan allemaal. Ik heb geen idee wat de echte reden is.
Op 23-12-2009 schreef Beagle,Beagle:

Foppe.

Zou je het dan naar me willen toe mailen.
angela.kuipers@tntpost.nl

Want dan ga ik het proberen om zo snel mogelijk op te lossen.
Alvast bedankt.
Op 24-12-2009 schreef j.a. de jong:

hier mijn ervaringen.
met de brievenbuspost gaat het over het algemeen wel goed. soms een korte periode met veel fouten. maar dat duurt maar kort meestal.
een bezorger die zo slordig doet, is meestal in korte tijd weer weg, zal wel komen omdat die ook moeite heeft met de regelmaat van het op tijd komen en zo.

pakketpost is een RAMP. grote knoeiers zijn die lui van tntpost met die snelle wagentjes. ze bellen aan en als je er dan niet bent dan geven ze het aan een buur die net langskomt en die je niet kent. dat wil ik helemaal niet. ik wil het gewoon komen ophalen bij bruna verboom.
maar dat kost hun 30 seconden extra moeite.
kan ik weer 40 meter verderop aanbellen.
soms heb ik zelf een week lang een pakje van iemand staan.
momenteel staat er een pakje voor mij bij iemand verderop. die is steeds niet thuis wanneer ik aanbel.
het geeft vooral een machteloos gevoel.

de ergsten heb ik voor het laatst bewaard: selektvracht. verschrikkelijk, brrrr. krijg je een bericht "vandaag hebben wij voor de derde keer een zending bij u aangeboden, het pakje gaat terug naar de verzender". van de eerste en tweede keer aanbieden heb ik helemaal geen bericht gehad...

jammer dat het zo moet. jammer dat de verzender kiest wie er bezorgt en dat de ontvanger dat niet mag kiezen, dan wist ik het wel: dhl, nooit problemen
Op 24-12-2009 schreef Laura Palmer:

Leuk om te lezen. Ik ken Angela/Beagle niet, maar net als zij heb ik ook al jaren een functie bij TNT-post. Het is ontzettend jammer dat het soms heel moeilijk te zien is welk bedrijf je brief nu (verkeerd) heeft bezorgd. In mijn ervaring krijgt TNT-post in 90% van de gevallen de schuld van calamiteiten, terwijl veelal andere postbedrijven hiervoor verantwoordelijk zijn. Bovenstaande reacties vind ik bemoedigend, men beseft blijkbaar inmiddels hoeveel postbezorgende bedrijven er nu zijn.

Uit alle kwaliteitscijfers blijkt ook dat TNT-post met afstand de post het snelste correct bezorgd. Dat cijfer ligt al jaren rond de OPTA-doelstelling van 96% binnen n dag juist bezorgd. Om dit te meten worden dagelijks vele honderden proefbrieven (door Intomart) op alle denkbare manieren verspreid. In Europa haalt geen enkel postbedrijf de kwalitatieve scores die TNT-post al jaren haalt.

In Nederland bevechten de nieuwe postbedrijven zich een plek in de markt door goedkoper te zijn. Geen enkel postbedrijf claimt dezelfde kwalitatieve bezorging te kunnen garanderen als TNT-post. Dat is geen waarde-oordeel, het is een economische noodzaak. TNT-post moet ook wel hoog scoren op dat kwaliteitscijfer, omdat het bedrijf een vl duurdere huishouding heeft dan de nieuwe prijsvechters. De loonkosten (all in) per uur zijn ongeveer het drievoud (!) van de loonkosten bij de concurrentie. Het is dus bittere noodzaak om hierop te bezuinigen, anders houdt het bedrijf spoedig gewoon op te bestaan. De salarissen van produktieve TNT-post-medewerkers liggen al tientallen jaren zo'n 50% boven de in de markt gangbare salarissen voor vergelijkbaar werk. Dat is al ontstaan in de ambtenarentijd en via de CAO's steeds voortgezet. Het is in de nieuwe marktsituatie niet langer houdbaar. Misschien moet Foppe daar eens aan denken als hij het over het 'uitkleden van medewerkers' heeft. De arbeidsmarkt loopt over van de mensen die bereid zijn om dit werk te doen 5 euro per uur. TNT-post betaalt zijn eigen medewerkers een veelvoud daarvan, inclusief toeslagen kan dit tot boven de 20 euro per uur oplopen. Er ligt dus spanning op die arbeidsmarkt, er is een overgang gaande.

Marktwerking betekent dat de producent gedwongen wordt om zo zuinig mogelijk te produceren. Daaraan liggen politieke keuzes ten grondslag, niet een bedrijfsstrategie. Die noodzaak tot bezuinigen leidt wel eens tot automatiseringen die imperfecties met zich meebrengen. Arno wijst terecht op enkele daarvan. Het is allang niet meer zo, dat een postbode nog de tijd krijgt elke brief te controleren. Dat zou simpelweg te duur zijn. Dan neemt elke aanbieder zijn post mee naar Sandd of selektmail.

Een machine sorteert alles, met behulp van hoogwaardige technologie. Handschriften worden ook heel goed automatisch gelezen, maar als mijn oma een C schrijft, denkt de computer wel eens dat het een G is. Als de verzender het adres niet goed op de afgesproken plaats op de envelop zet kunnen er ook verstoringen optreden. Hetzelfde geldt voor foutieve streepjescodes (KIX) die de verzender onder het adres plaatst. Met het blote oog lees je dan het adres correct in letters, maar de machine pakt de streepjescode die wellicht een fout bevat die met het blote oog niet waarneembaar is. ook daaraan liggen bezuinigingen en automatisering ten grondslag.

Veel mensen beseffen ook niet hoeveel fouten er door de verzender zelf worden gemaakt, die men later TNT-post aanrekent. Op het sorteercentrum behandelen wij ongeveer 20% van de post in Nederland en bij ons komen elke dag ongeveer 5.000 brieven met foute, ontbrekende, of niet-bestaande postcodes. Elke dag ook bijna 1.000 brieven zonder enig adres erop. Niemand verzendt zoiets bewust, maar dat zijn dus de brieven waarvan men later klaagt dat ze zijn 'kwijt geraakt in de post'.

In de arbeidsmarkt is spanning tussen werkgevers en werknemers. In de postmarkt is spanning tussen de aanbieders van post en de postbedrijven. De ontvanger van post, waar iemand hierboven het over had, wordt daarbij niet gekend. Strikt genomen is die ontvanger helemaal geen klant! Klant van het postbedrijf is de betalende verzender. Die kiest met zijn portemonnee: hij brengt zijn post dr, waar zijn belangen het meest mee zijn gediend. De markt wordt bepaald door die verzenders. Dat heeft de politiek zo gewild.

Ten aanzien van JA de Jongs klachten over pakketten: zover ik begrijp doen de bezorgers het precies zoals het in de voorwaarden is afgesproken tussen verzender en bezorger. Ook het bezorgen via de buren is een middel om de bezorgkosten (en dus de prijs) in de hand te houden. Veel mensen vinden het overigens wel fijn dat een pakketje via de buren bezorgd wordt.Tip: spreek met je buren af om elkaars pakketten niet meer aan te nemen.

Ik zie overigens nooit 'onbeheerde post' in het wild. Foppe, als jij dat wel ziet, dan moet je dat mijns inziens juist wel heel nadrukkelijk publiceren op een site! En o ja, OPTA en Intomart houden met die proefbrieven de prestaties van TNT-post zr nadrukkelijk in de gaten. En voor die normen geldt dat post die bv dinsdag na 18:00 uur bezorgd wordt geldt als niet bezorgd op dinsdag, maar bezorgd op woensdag. Bij die 96%-score telt die brief dus mee bij de 4% niet tijdig-bezorgde brieven. Bij mij in de straat vindt TNT-postbezorging overigens nooit zo laat plaats.
Op 24-12-2009 schreef Laura Palmer:

Voor alle duidelijkheid: het was niet mijn bedoeling om alles goed te praten ofzo. Ik wilde vooral de economische werkelijkheid en politieke context schetsen die hebben geleid tot bepaalde ontwikkelingen.
Op 24-12-2009 schreef een ouder:

De andere 4% van TNT heb ik dan op straat gevonden. In Lunetten een aantal keren, maar ook in de binnenstad. Deze heb ik na het poststempel bekeken te hebben in de rode brievenbus gestopt, m.u.v. mijn eigen post die in de voortuin verspreid lag. Het was overwegend zakelijke post (afschriften, rekeningen).

Dat er proeven zijn weet ik, niet alleen intomart maar ook nipo doet daar onderzoek naar.

Pakketjes afleveren bij de buren: men hoort dan brief bij de geadresseerde te doen met waar afgeleverd, en de geadresseerde hoort hem af te halen bij jou, maar uit ervaring weet ik dat jij heen en weer loopt, want zo'n pakje staat bij jou in de weg. Ik neem dan ook nog sporadisch pakjes aan en alleen van degenen die ik ken.
Laatst was mijn pakje bij buren afgeleverd. Een pakje waarvoor getekend moest worden en waarvan de verzender had gezegd dat deze 2x bij geadresseerde zou worden aangeboden voor deze naar het postkantoor ging. Een bestelling die binnen 7 dagen teruggestuurd kon worden en binnen 14 dagen betaald. Wat als deze een week bij de buren blijft liggen en track en trace aan geeft dat deze bij jou is afgeleverd?
Op 25-12-2009 schreef j.a. de jong:

dat is een zeer verduidelijkend artikel, @lp.
ik begrijp dat veel problemen ten onrechte worden geattribueerd aan tntpost.
het kerstpakket van mijn werkgever is wel degelijk verstuurd via tntpost. dat zie ik aan het blaadje dat ik heb.
bij het bestellen van dit pakket kon ik aangeven door middel van een selektievakje dat het niet bij de buren mocht worden aangeboden. deze optie is in meerdere gevallen een wassen neus gebleken, zo ook nu.

echt, die lui van tntpost-afdeling pakketten die hebben zo een verschrikkelijke haast. zodra er niet wordt opengedaan dan raken ze in blinde paniek. ze zouden dan het pakketje zelfs meegeven aan iemand met een boevenmasker en een koevoet in de hand en een zak op de rug. zolang ze er maar binnen 15 seconden van af zijn.

jammer dat door de marktwerking de kwaliteit achteruit is gegaan maar de prijs niet. en jammer voor de bezorgers die nu worden ontslagen omdat een ander voor een grijpstuiver bij een stunter wil knoeien.
Op 25-12-2009 schreef bezorgertje:

Iedere bezorger maakt wel eens een foutje (myself included). Een straatnaam over het hoofd zien, aan elkaar vastgeplakte poststukken bezorgen (dus 1 was voor iemand anders), in het huis ernaast bezorgen en gewoon te laat bezorgen. Het kan allemaal gebeuren. Ik zit zelf nog op school dus heb een vrij druk schema, waardoor ik soms net iets te laat klaar ben (iets na 18:00).

Ik geloof dat veel postbezorgers gewoon hun best doen om de post(geen pakjes) op tijd te bezorgen. Reken ze dus niet af op een klein foutje. Of als het vaak gebeurt en u bent thuis kunt u ze er vast wel op aanspreken.

Als laatste wil ik even zeggen dat sommige mensen best irritante brievenbussen hebben. Heel klein, met tamelijk scherpe randjes en een soort tweede afdeksel aan de binnenkant. Met dunne post is het lastig dat goed te bezorgen, je moet het er vaak half inproppen en daarbij je handen bezeren (niks ernstigs maar toch frustrerend). Zo komt die post helemaal verkreukeld binnen en loopt er een gefrustreerde bezorger weg. Nou snap ik ook wel dat iedereen een inbraakvrije brievenbus wil, maar probeer alstublieft zelf ook eens een poststuk door uw brievenbus te gooien.

Dat was het dan wel weer, ik hoop dat niemand verder nog ernstige post gerelateerde problemen ondervindt. Bedenkt alstublieft wel dat wij postbezorgers gewoon mensen zijn die ons best doen. (hoewel sommigen....)
Op 26-12-2009 schreef Laura Palmer:

Ik denk dat Bezorgertje een aardige illustratie geeft van de uitwerking van de economische/politieke omstandigheden die ik heb geschetst. Door de druk op de markt is de peperdure gespecialiseerde full-time postbode in NL aan het uitsterven. Ik geef hem nog hooguit 3 tot 5 jaar, gezien de noodzakelijke en reeds voorgestelde reorganisaties bij TNT-post. Zo zijn er natuurlijk wel meer oude beroepen verdwenen. Die oude postbode wordt vervangen door:
- machines (wat betreft het sorteerwerk)
- spotgoedkope piepjonge arbeidskrachten die het er 'even' bij doen (wat betreft de bezorging)

Nogmaals, ik zeg dit zonder waardeoordeel. Politiek en markt hebben deze omstandigheden gecreerd. Het kn niet anders lopen. Om te overleven mten postbezorgende bedrijven extreem op de kosten letten.

En je moet bij dat duurdere marktsegment denken aan een prijs die ongeveer 30% 50% hoger ligt. Het is dus twijfelachtig hoeveel klanten daarvoor zullen kiezen. Zelfs Overheid en Vakbonden lopen (deels) al weg bij TNT-post, kiezen voor goedkopere bezorging.

TNT-post moet daarin mee, om volume (en dus werk voor de werknemers!) te behouden. Zo goedkoop als de prijsvechters kan TNT-post eenvoudig niet worden. Voor TNT-post resteert dus een marktsegment met post van klanten die bereid zijn iets meer te betalen voor iets betere kwalitatieve bezorging. Dan moet je denken aan 96% (in plaats van 90% 93% bij de concurrenten) binnen n dag bezorgd. De rest van de post raakt niet kwijt ofzo hoor. Die rest wordt op dag 2 (dan zitten we op 99,5%) of dag 3 (99,9%) bezorgd.

Wie dat nog onvoldoende acht en bereid is nog meer te betalen voor nog hogere kwaliteit, kan een brief bv aangetekend verzenden. Of een koeriersdienst gebruiken, nog beter, maar ook nog veel duurder. Wie een koeriersdienst inhuurt of bv een taxi neemt van Utrecht naar Leeuwarden, beseft plots hoe goedkoop een postzegel van 34 cent is. En beseft dus ook, hoe kwetsbaar de lange keten van het verwerkingsproces is.

Ik heb het nog even nagekeken, maar uit de statistiek van de onafhankelijke proefbrievenmetingen van Intomart en Nipo blijkt nit dat er post 'kwijt raakt'. Statistisch is dat cijfer zo klein, dat het niet significant is (waarmee ik niet zeg dat het nooit gebeurt: een bezorgfout bij een buurman die jouw brief weggooit is nooit uit te sluiten). Ook wordt er in de machinale procesvoering wel eens post beschadigd. Ik kan alleen maar zeggen: let op hoe je post verpakt, plak altijd enveloppen dicht, besef wat voor route zo'n brief moet afleggen. Wij zien echt de gekst verpakte dingen naar binnen komen.

Een ander kwetsbaar punt waar je spanning tussen kosten en kwaliteit ziet zijn de brievenbussen. Uit oogpunt van klantvriendelijkheid zijn er daar veel van. Het is heel duur om de allemaal elke dag te legen. Niet voor niets, kiezen andere postbedrijven voor goedkopere oplossingen voor collectie. Maar het gevolg van de 24 uur geopende rode/oranje brievenbussen op elke straathoek is dat weer, wind en vandalisme zorgen voor beschadiging. Soms onherstelbaar.

Opta zorgt voor betrouwbare kwaliteitsmetingen. Jaarlijks honderdduizenden brieven door het hele land verspreid en op alle denkbare manieren wordt die post aangeleverd. Intomart/Nipo zorgen uiteraard wl voor correcte adresstelling en dergelijke. Maar er zijn daarnaast ook zelfs metingen op ongecodeerde post, post van en naar buitenland en noem maar op.

Op 26-12-2009 schreef nimby:

het is wel treurig hoor om al de bovenstaande berichtjes te lezen. ik moet denken aan de keren dat ik pakketjes naar indonesi stuurde. elke keer dacht ik: 'zou het pakketje wel (bij de juiste persoon) aankomen?' want daar verdwijnt wel eens een pakketje. de armoede verleidt mensen tot diefstal; dat geldt zeker voor post uit het rijke westen.

ik merk dat ik in dit rijke nederland steeds meer een zelfde zorg ervaar: hoe zou het met de post gesteld zijn? komt het wel aan? en op tijd? die onzekerheid wordt ook gevoed door armoede. maar dan een armoede aan kwaliteitsbesef bij de overheid. die denkt: marktwerking is goed voor het volk: het leidt tot meer keuze voor de burger en tot meer prijsdifferentiatie.

je hoeft geen economie te studeren om het effect van dit te denken te voorspellen: inderdaad prijsconcurrentie en kwaliteitsverlies zoals laura schetst. en hogere kosten voor degenen die kwaliteit op prijs stellen.

en bij andere geprivatiseerde overheidstaken het onstaan van monopolies. deze hebben aandeelhouders die voor hun investering geld willen zien. de consument betaalt er uiteindelijk meer voor dan voorheen toen de overheid de baas was en handelde in het algemene belang. en daarmee garant stond voor een zekere kwaliteitsstandaard. dan maar meer ambtenaren.
Op 26-12-2009 schreef Wim v D:

Om maar weer terug te gaan naar de oorspronkelijke vragen: "Krijgt u de goede post in de bus en is de post op tijd of gaat er wel eens iets mis?"

Ik krijg volgens mij bijna altijd de goede post in de brievenbus. Zo twee keer per jaar misschien een briefje bestemd voor mijn buren, maar die breng ik dan zelf even langs. Zo rond de kerstdagen merk ik geen verschil, de post komt 3 tot 4x per dag langs en gooit de lading naar binnen. Ik heb nooit last van natte of beschadigde post, heb ook nooit iets in de tuinen in de straat zien liggen. Ik vind het ontzettend handig als de/een bezorgdienst pakketjes meteen bij de buren brengt als ik niet thuis ben, ophalen op het postkantoor vind ik echt ontzettend onhandig want als ik na mijn werk thuis ben is die natuurlijk dicht. Mijn buren klagen er nooit over en zelf heb ik ook wel eens pakketjes van een ander hier staan die meestal binnen 2 dagen door mijn buren worden opgehaald. Zo hebben we nog wat meer contact met elkaar. Het enige minpuntje, maar dat heeft niets met die vragen te maken, is dat de post die ik krijg steeds vaker geadreseerd reclamewerk is, die niet door mijn ja/nee sticker geweerd kan worden. Als dat nou eens kan stoppen, hoeven er ook geen 4 bezorgdiensten langs te komen iedere dag, scheelt mij een wandeling naar de oud-papierbak en is nog eens beter voor ons milieu.
Op 31-12-2009 schreef Tijger@doegie:

Dinsdag lag er een pakketje in mijn brievenbus.
Ik had ook een pakketje verwacht. toen ik de etiket las met de 3S barcode stond er bij, Handtekening voor ontvangst. Toen TNT kwam was ik niet thuis, en dus kon ik mijn handtekening niet zetten voor ontvangst.
maar het lag wel in mijn brievenbus.

Gewoon kwakkeloos erin gegooit, en zoals meerder hier al beamen heeft pakket service erg veel haast.
Ik heb dit voorval maar gemeld bij de verzender en hun dienen een klacht hierover in bij TNT.
Op 02-01-2010 schreef j.a. de jong:

op 16 december heb ik mijn wachtwoord voor internetbankieren verkeerd ingetypt. je krijgt dan binnen 5 werkdagen een afhaalbericht om een nieuw wachtwoord op te halen bij het postkantoor.
ja mooi niet. dus op 29 december maar eens gebeld. ze sturen een nieuw afhaalbericht.
op 31 december een afhaalbericht eindelijk. meteen naar het postkantoor vandaag. maar nu blijkt het om het bericht van 16 december te gaan en dat wachtwoord is alweer verlopen omdat ik dus een nieuwere heb aangevraagd.
kan ik weer wachten.
ondertussen kan ik al twee weken niet internetbankieren.
kerstdrukte is geen excuus. dit is zakelijk en is belangrijk voor mij. wederom kan ik niet kiezen op welke manier het bericht bij mij wordt geleverd en zit ik tussen de kerstbulk.
koekebakkers.
Op 02-01-2010 schreef Laura Palmer:

Tsja, veel klachten over de voorwaarden (en de handhaving daarvan) bij pakketten. De n vindt de regels niet strikt genoeg, de ander klaagt dat de bezorger zich niet aan de regels houdt. Dat is ook een gedrocht aan regels waarbij uiteindelijk de klant (dat is dus de verzender) beslist welke vorm van bezorging van toepassing is en het ook de klant (dus de verzender) is die beslist hoe hoog men verstoringen opneemt. Meestal speelt zo'n verzender tegenover hn klant mooi weer (logisch natuurlijk, zij willen hun klant behouden) en in zo'n tweegesprek is het wel veilig om de niet-aanwezige bezorger de schuld te geven.

Maar in 99% van de gevallen wist de verzender dat dit risico bij de deal hoorde. Voorbeeld: Bol.com adverteert dat je tot (ik meen) 22.00 uur iets kunt bestellen dat de volgende dag bezorgd wordt. In de voorwaarden tussen TNT en Bol.com staat dat dit geldt voor het overgrote deel van die bestellingen (ik meen 95%), niet voor alles.

Beste remedie bij bezorgcalamiteiten is overigens niet zozeer klagen, maar je handel meenemen naar een andere bezorgdienst. Zo werkt de markt die we zo nodig wilden. Te vrezen valt, dat bij die ander hetzelfde type probleem zich voordoet, want die zit in dezelfde spagaat tussen kwaliteit en kostenbesparing. Dat geeft ook een beetje aan waar de grens van de maakbaarheid zit voor de branche als geheel.

De vraag ging over post en gaat nu heel erg over pakketten. Ik wil nog wel even melden dat post en pakketten twee compleet verschillende zaken zijn. TNT doet aan beiden, maar in twee volstrekt gescheiden organisaties: TNT-Post en TNT-Pakketservice. Dat zijn zelfs twee gescheiden N.V.'s. Er is ook geen samenhang tussen die twee, sterker nog: er zijn immense verschillen. Het zijn ook geheel verschillende mensen die het verwerken. Pakketten is een forse groeimarkt, post is een gestaag krimpende markt, beide ten gevolge van internet. Ik weet veel van de postorganisatie, hoegenaamd niets van het pakketten-bedrijf. Overigens geeft dit inderdaad aan, dat kerstdrukte een uitzonderlijk slecht excuus is voor calamiteiten bij Pakketten. Daar is nauwelijks kerstdrukte (wel bv Sinterklaasdrukte).

Wie op Kerstavond voor 5 euro wil eten zal na een rondgang langs restaurants twee dingen merken. Ten eerste is 5 euro niet toereikend voor een kwalitatief hoogstaande maaltijd. Ten tweede: alles blijkt al vol te zitten. In de restaurantmarkt komt dan iemand beleefd naar je toe, die je uitlegt dat het heel druk is en dat je welkom bent om op een doordeweekse dag eens terug te keren. Voor TNT-Post werkt het op zo'n moment anders. Omdat die markt niet volledig functioneert, heeft TNT-Post de verplichting om ook wanneer men reeds ver boven de 100%-benutting van alle capaciteit zit, alle opdrachten aan te blijven nemen. Dat is te vergelijken met de manager van dat restaurant die zegt: okee, het is druk, maar u kunt wel aan dezelfde tafel als de familie De Vries. De kinderen kunnen op schoot, U krijgt slechts een half bordje en U moet het bestek delen. Voelen jullie hoe ongemakkelijk de huidige gemankeerde postmarkt functioneert?

Overigens is het niet zo, dat de ontvanger door de mankementen in de markt alleen nadelen heeft. Er zijn ook voordelen. Zo is er op zaterdag 2 januari in heel Nederland (een beetje) post bezorgd. Een bizarre post-dag: door de feestdagen en doordat de brievenbussen ter voorkoming van beschadiging van de post door vuurwerk zijn afgesloten, was het volume minimaal. En dus peperduur om te verwerken, zwaar verliesgevend. Geen enkel commercieel bedrijf zou het interessant vinden om voor zo'n dag orders aan te nemen, maar ook hier geldt dat TNT-Post geen nee mag zeggen, dus de kleine beetjes braaf aanneemt en bezorgt. Extra kosten die niemand wenst, die louter het gevolg zijn van de kaders die de Opta bepaalt. Maar ergens moeten die uitgaven weer worden gecompenseerd door bezuiniging.

Op 03-01-2010 schreef Beagle,Beagle:

Ik heb verschillende reactie's gehad via me TNTmail dank jullie hiervoor voor de een had ik wel een antwoord voor de andere weer niet.
Gelukkig geen onbemande garage's en geen trappenhuizen met post omdat we op die plek geen steunpunt hebben.
Ik heb hele goede postbezorgers in mijn team die op tijd komen netjes hun werk afleveren en ook mee denken om dingen te veranderen en gelukkige zijn ze zelf ook tevreden want ze werken er al 6 jaar.
En waar ik nog meest trots op bent ze hebben allemaal gewerkt tijdens de erge sneeuwval en iedreen heeft netjes zijn post op de deurmat gekregen.
En wie van u heeft ze een schouder klopje gegeven of krijgen we het alleen met de zomer te horen als het warmweer is En nu wil je zeker wel graag de post lopen met dit weer [Dit is het meeste commentaar wat een postmedewerker krijgt te horen in de zomer]

Post niet aangekomen: ik ben de afgelopen 2 weken de tel kwijt geraakt met wat er allemaal op een envelop geschreven staat.
Aan Opa en Oma in Utrecht [voor de rest stond er niks bij]
Janneke en Frits straatnaam zonder huis nummer geen postcode maar wel in Utrecht
Aan Tante Bep en Ome Cor wonen op een hoek huis met een hele mooi boom er voor de postbode weet wel welke straat het is.
Ik kan zo wel door gaan en mensen echt we krijgen af en toe de gekste creaties zelfs van bedrijfen die dit ook versturen en maar klagen dat de post niet aankomt.

Tntpost doet elke dag een xaantal brieven tussen de post die we weer terug krijgen van de postbezorger/postbode en dit wordt allemaal netjes bij gehouden.

Op zaterdag een zakelijkebrief op de post na 18:00 en wordt pas de dinsdag bezorgd dan hebben we het goed gedaan.Als er een postbusnummer erop staat kan die pas dinsdag bezorgd worden omdat bedrijven met een bezorgcontract de post op maandagmorgen krijgt van de zaterdag.
Postbusnummers heeft weer andere regels dan huisadres.
Stuur je op zaterdag een zakelijkebrief naar een huisadres dan komt ie op de maandag wel aan[als het goed].

En Jos tevreden over de reacties die je allemaal hebt gekregen.

Er komt een spannende tijd aan voor de volletijdmedewerkers want duizenden banen komen er te vervallen. helaas ook die van mij maar voorlopig blijven we nog zeggen SURE WE CAN. :)

Op 25-01-2010 schreef oma fivelingo:

Voor mij is er maar een post bedrijf en dst is T.N,t
Op 02-02-2010 schreef chris:

Bij ons wordt alle post op zich netjes bezorgd alleen Sandd bezorgd soms al om 6 uur sochtends.