Ingezonden door: Maria
22-02-2010

torenhoge WOZ-beschikking

afgelopen zaterdag viel onze WOZ-beschikking in de bus. Dat was schrikken! 50.000 euro meer dan vorig jaar!
zijn er nog meer mensen die zo'n enorme stijging hebben ten opzichte van vorig jaar? en wie heeft tips wat hier aan te doen valt.

Reageer op deze inzending
Op 22-02-2010 schreef Remko:

Beste Maria (en anderen??)
ook ik schrok van de hoogte van het bedrag.Niet zo veel hoger als bij jou, maar toch. een stijging van meer dan 5% in deze barre tijden?
En dan doet de gemeente er een wervende folder vij dat de tafiefen naar beneden zijn bijgesteld. Ja, zo kan ik het ook.Komt er bij mij op neer dat het eindbedrag (inclusief afval enzo) ongeveer even hoog blijft.
Ben benieuwd of meer mensen dit hebben.

Oja, je kan natuurlijk bezwaar maken. vraag de taxatie op via internet en kijk waar mee is vergeleken en of dat ergens op slaat......
Op 23-02-2010 schreef RV:

Kijk eens op de data van het kadaster (www.kadaster.nl). Hier kan je zoeken op een kaart en naar de koopsommen van woningen. Zoek in het betreffende postcodegebied voor Lunetten en voor de koopsommen van woningen in 2008. Het kadaster geeft de gemiddelde koopsom weer en het aantal woningen dat verkocht is. Deze opgave is uitgesplitst per woningtype.
Ook wij hebben een torenhoge woz beschikking binnen. Het viel mij op dat de "modelwoningen" waar de gemeente haar woz waarde op basseert (die zijn te vinden op de internetlink voor je eigen woning) ver buiten de gemiddelde koopsommen ligt die het kadaster voor lunetten opgeeft voor dezelfde type woning. Ik krijg sterk de indruk dat er wel erg selectief geshopt is (alleen drie hele dure woningen kiezen!) om tot de woz bepaling te komen. De afwijking die ik vond tussen de prijzen van verkochte woningen in lunetten (voor hetzelfde woningtype dat wij hebben) en de opgave van de modelwoningen die gemeente laat zien bedroeg meer dan 20%. Een goede reden om bezwaar te maken
Op 23-02-2010 schreef j.a. de jong:

geachte huizenbezitter.
solidariteit kent een prijs.
denk daar binnenkort aan wanneer u het stemhokje betreedt.
er komen twee verkiezingen aan.
Op 23-02-2010 schreef Remko :

@JA de jong:
kan je iets duidelijker zijn?
Op 23-02-2010 schreef j.a. de jong:

de woz-waarde is grondslag voor belastingen en heffingen. die bedragen zijn voor de gemeente en andere overheden om uit te geven.
bij klachten en protesten over de hoogte wordt altijd geantwoord dat 'de sterke schouders de zware lasten moeten dragen' (in dit geval zijn de huizenbezitters degenen met de sterke schouders) en wordt een beroep gedaan op de solidariteit.
wanneer je moeite hebt met hoge lasten dan moet je een politieke partij zoeken die de uitgaven omlaag brengt. en anders niet klagen.
Op 23-02-2010 schreef rv:

... aanemende dat huizenbezitters per definitie altijd de grootste schouders hebben. Wat mij kul lijkt.
Het zou me niks verbazen dat wanneer er ook betaald had moeten worden voor het gebruikersdeel van de woning (zoals vroeger het geval was) ook bij huurders protest zou zijn geweest.
Ik heb niks tegen het feit dat hoge inkomens meer moeten bijdragen, maar ook dan geld dat een verhoging van 50% in 1 jaar wel erg extreem is
Op 23-02-2010 schreef Ihsan:

Voor mij is het ook niet gedaald (ongeveer 10% gestegen), terwijl ik in de krant las dat de gemeentebelastingen in Utrecht met 30% waren gedaald. Voor wie dan??
Op 23-02-2010 schreef Frank:

Ik heb een bezwaar ingediend en is deels tegemoet gekomen waardoor mijn WOZ stuk lager is uitgevallen.
Dus kijk en maak bezwaar zou ik zeggen
Op 23-02-2010 schreef Remko:

Ik vind het prima dat sterke schouders zware lasten dragen. Maar hoe wordt de sterkte van mijn schouders bepaald? dat is hier de vraag. Het is toch vreemd dat veel woningen sterk in waarde stijgen terwijlk de algehele teneur de andere kant op gaat?

En vergeet niet dat deze WOZ waarde ook van belang is bij de waterschapsbelasting en de inkomstenbelasting. De tarieven van de gemeente mogen dan wel zakken (per 1.000 euro waarde uiteraard) dat is nog niet gezegd voor die andere twee.



Op 23-02-2010 schreef Marni:

Wij waren vorig jaar de klos met een veel te hoge aanslag, dit jaar heeft de gemeente die gelukkig teruggebracht naar een erg redelijk bedrag.
Naar mijn ervaring helpt het goed om een bezwaarschrift in te dienen: kijk wat ze als referentiepanden aanhouden, vaak is dat om te beginnen al een ander type huis, zodat de vergelijking niet klopt. Daarnaast kun je letten op bv. ligging (noord of zuid), dubbel glas of niet, staat van onderhoud, verbouwingen, erfpacht afgekocht of niet, enz. Als je maar kunt aantonen dat je eigen huis veel minder zou opbrengen dan het referentiepand, als het in de verkoop zou gaan.
Succes!
Op 26-02-2010 schreef j.a. de jong:

de vereniging eigen huis besteedt hier ook aandacht aan, zie http://tinyurl.com/woz2010.
ze hebben voor leden ook een 'stappenplan bezwaar maken'
Op 26-02-2010 schreef j.a. de jong:

De lokale lasten zijn sinds 2006 het sterkst gestegen in gemeenten waar D66 en GroenLinks in het college van B en W zaten. In gemeenten waar de VVD in het gemeentebestuur zat, liepen de lokale lasten het minst op.

dit is te lezen in:
http://tinyurl.com/vkwoonlasten
Op 26-02-2010 schreef Remko:

Wel of geen hoge lasten is 1 ding, vraag is echter wat je er voor terugkrijgt (nu en op de langere termijn) en of de lasten op een eerlijke, fatsoenlijke manier zijn verdeeld.
Op 26-02-2010 schreef Ihsan:

Nou ik neem hogere gemeentebelasting voor lief als ze daarvan een tramnetwerk aanleggen!
Op 27-02-2010 schreef Arno:

Even over het bericht over de stijging van de lasten en de koppeling met D66. Het blijkt bij onderzoek dat er in alle gemeentes maar 1 wethouder van D66 was en dat in die gemeente niet de hoogste stijging kon worden vastgelegd.

Ik ben het inderdaad eens met de stelling dat je niet alleen moet kijken naar wat je betaald maar ook wat je krijgt.

In Utrecht betaal je misschien wat meer dan in bijvoorbeeld Apeldoorn. Maar in Apeldoorn betaal je al je afval per kilo. Dus de kliko wordt gewogen en je auto wordt gewogen al sje naar de stort gaat. Dat is in Utrecht gelukkig niet. Wij hebben per week nog geen halve grijze kliko vol (het kleine formaat). Dus ik zou er erg mee vooruit gaan als we ook in Utrecht per kilo gaan betalen. Maar ik vind het huidige model in Utrecht zeer goed.

Onze WOZ is trouwens in de tijd dat we hier wonen, nu 8 jaar, gestegen van 170.000 naar 270.000.

Groeten,

Arno
Op 27-02-2010 schreef Wim v D:

Vorig jaar werd onze WOZ waarde op 328000 euro geschat. Een officiele taxateur had echter 290000 euro geschat. Wij hebben toen bezwaar aangetekend hetgeen is gehonoreerd.
Echter dit jaar is de WOZ waarde weer doodleuk op 339000 gezet. Ten opzichte van de 295000 euro van vorig jaar betekent dat een stijging van maar liefst 14,9%!
Het Centraal Bureau voort de Statistiek en de Vereniging Eigen Huis geven aan dat de gemiddelde stijging van de huizenprijzen in de periode tussen 1 jan 2008 en 1 jan 2009 in de gemeente Utrecht en Nederland maximaal 5% bedroeg.
Ons huis is in die tijd niet verbouwd, de omgeving is niet veranderd en de inflatie is in die tijd 2,8% geweest.

Conclusie: Die 14,9% stijging slaat dus helemaal nergens op!

Ik heb stellig de indruk dat de gemeente de na ons bezwaar bijgestelde WOZ waarde heeft genegeerd. Ik ga dus dit jaar wederom een bezwaar indienen.

Ik ben het verder helemaal eens met die sterkste schouders en ook ben ik niet vies van belasting betalen als er iets goeds mee gebeurt. Maar de heffing en de besteding ervan moet wel transparant zijn en te verantwoorden zijn.

Overigens heeft het bezwaar mij een korting van 30 euro gemeentebelasting en 8 euro watersysteemheffing opgeleverd.
Op 02-03-2010 schreef Hugo:

Huiseigenaren wacht flink hogere rekening ozb

Huiseigenaren wacht flink hogere rekening ozb
2 maart 2010, 7:26 uur | FD.nl
20
Door: Jeroen Koot

Bezitters van koopwoningen kunnen komende jaren een flink hogere rekening voor de onroerendezaakbelasting (ozb) op de mat krijgen.

Dat stelt de Raad voor de FinanciŽle Verhoudingen, een adviesorgaan van het ministerie van Binnenlandse Zaken.

Volgens de raad groeit de verleiding om de ozb te verhogen omdat gemeenten flink moeten bezuinigen. Bovendien mogen individuele gemeenten sinds kort zelf bepalen hoeveel zij de huisbelasting verhogen. 'Het kan zeker dat de ozb hierdoor landelijk meer gaat stijgen dan was afgesproken', zegt Gerber van Nijendaal, plaatsvervangend secretaris van de raad. 'Dit gaat dan een hoop gedoe opleveren.'

Macronorm

Gemeenten werken sinds 1 januari 2008 met de zogeheten macronorm. Het Rijk bepaalt ieder jaar hoeveel de ozb van alle Nederlandse gemeenten bij elkaar opgeteld maximaal mag stijgen. Het is aan de gemeenten om te zorgen dat ze gezamenlijk onder die grens blijven. Als de ene gemeente de ozb sterk verhoogt, zal een andere zich dus moeten inhouden.

Amsterdam overweegt als eerste die nieuwe vrijheid verregaand te benutten. De hoofdstad heeft plannen om de belasting voor eigen woningen met mogelijk 20% te verhogen. De hoogte van de landelijke norm wordt pas in mei bekend, maar staat doorgaans een stijging toe van hooguit enkele procenten. Alleen als bijvoorbeeld Den Haag en Rotterdam hun ozb-tarief totaal niet verhogen, heeft Amsterdam de ruimte voor een extra stijging zonder dat de collectieve norm wordt overschreden.

Tarief te veel verhogen

Van Nijendaal is er niet van overtuigd dat de gemeenten hier samen uit komen. De boete op overtreding wordt namelijk door alle gemeenten gezamenlijk gedragen. Hij vreest dat veel gemeenten hun tarief te veel verhogen.

Ook Vereniging Eigen Huis vreest dat gemeenten hun ozb sterk laten oplopen. 'Er zit geen rem meer op', zegt een woordvoerder van de Vereniging Eigen Huis. 'Wel is er die macronorm, maar wij denken niet dat afzonderlijke gemeenten de discipline hebben zich in te houden.'

Onroerendzaakbelasting verhogen

'Een monstrum', een gedrocht, noemt directeur Maarten Allers de wet die bepaalt hoeveel gemeenten hun onroerendzaakbelasting mogen verhogen. Hij werkt bij het Coelo, dat onderzoek doet naar de economie van lagere overheden. 'Deze wet moet voorkomen dat gemeenten te veel ozb vragen. Maar hij is zo oneerlijk ingericht, dat er waarschijnlijk nooit iemand gestraft zal worden als gemeenten toch te veel belasting vragen.'

Twee jaar geleden verscheen de wet met een helder doel. Buiten de ozb hebben gemeenten nauwelijks vaste inkomsten. Een gemeente die in de financiŽle problemen raakt mag daarom haar belasting zoveel verhogen als nodig is om de begroting sluitend te krijgen. Een andere gemeente die goed bij kas zit verhoogt de belasting niet of gematigd, zodat in Nederland gemiddeld de lasten voor de burger nauwelijks stijgen.

Collectieve sanctie

De sanctie is ook collectief. Stijgen de tarieven gemiddeld toch meer dan het Rijk acceptabel vindt, dan worden alle gemeenten gekort op hun jaarlijkse rijksbijdrage. Ook degene die zich wel inhielden.

Tot nu toe was dit nog niet nodig. Volgens de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) is dit gemeentelijk verkiezingsjaar de gemiddelde stijging zelfs maar 1,1%, een stuk minder dan de 4,3% die was toegestaan. Ook komend jaar verwacht de vereniging dat gemeenten netjes onder de norm zullen blijven.

Enorme bezuinigingen voor de boeg

Maar de Raad voor FinanciŽle Verhoudingen en de Vereniging Eigen Huis wijzen op de enorme bezuinigingen die voor de boeg staan, en dat gemeenten buiten de ozb weinig andere bronnen hebben voor vaste inkomsten. Van Nijendaal noemt daarnaast nog een aspect. 'Als een wethouder de ozb wil verhogen, moet hij dat natuurlijk in het eerste jaar na de verkiezingen doen.' Twee jaar geleden adviseerde de Raad al fel tegen de invoering van de macronorm.

Tegelijk houdt niemand bij hoeveel gemeenten eigenlijk van plan zijn hun ozb te verhogen. Het kan dus goed dat veel gemeenten ineens beslissen om hun tarief tegelijk flink te verhogen, zodat de norm stevig wordt overschreden.

Geen peiling over ozb-plannen

Het ministerie van Binnenlandse Zaken controleert alleen achteraf, laat een woordvoerder van dat ministerie weten. Ook de VNG houdt geen peiling over de ozb-plannen. 'Gemeenten mogen natuurlijk wel bij elkaar informeren', zegt Rob de Korte, senior beleidsmedewerker van de VNG.

Op dit moment weet alleen nog niemand wat gemeenten precies gaan doen, omdat er verkiezingen aankomen. Jan Monsma, belastingrechter aan het Hof in Arnhem, is daarom extra voorzichtig met voorspellingen over de hoogte. 'Ik denk dat de ozb-stijging erg per gemeente gaat verschillen', zegt hij. 'Vergeet niet dat dit een heel impopulaire maatregel is; een gemeenteraad zal er niet snel mee instemmen. Wat dat betreft loont het nu zeer om de verkiezingsprogramma's te vergelijken.'
Copyright (c) 2010 Het Financieele Dagblad