Ingezonden door: Wim vD
27-02-2010

Met OVchipkaart naar de stad veel duurder

Gisteren ging ik voor het eerst met een OVchipkaart met de bus naar de stad. Lijn 8 van halte dolomieten naar centraal station. Een enkeltje kost 1,29 euro zag ik bij uitchecken. Met een stripppenkaart kost me dat 2 strippen. Nu is een 45-strippenkaart tegenwoordig 22,50, ofwel 0,50 per strip. Met een strippenkaart kost een ritje naar de stad dus 1,00.
Conclusie: de OVchip kaart is op dit traject maar liefst 29% duurder dan een strippenkaart. Dat er prijsverschillen zouden zijn wist ik al, en ook dat Utrecht een dure gemeente was, maar 29% vind ik wel erg veel....

Reageer op deze inzending
Op 27-02-2010 schreef Buschauffeur:

't Is maar net waar je vanuit gaat.
Een kaartje van 2 strippen, in de bus gekocht, kost 1,60.
Dus drmee vergeleken is 1,29 een koopje.
Er zullen ongetwijfeld, wanneer de kaart eenmaal gemeengoed is geworden, op vele manieren kortingen worden aangeboden. Korting voor reizen in daluren, korting bij opladen van de kaart met een groot bedrag, abonnementen, etc. etc.
Dat de tarieven iets stijgen is niet zo gek. Iets dat 15 jaar geleden 10 gulden kostte, kost nu 10 Euro.
Het twee-strippenkaartje is 9 jaar gelijk gebleven in prijs, terwijl de kosten alleen maar zijn gestegen.
De vraag of die kosten (inflatie, brandstof, loonstijging, e.d.) doorberekend moeten worden is in handen van de politiek.
Dus ik zou zeggen: komend voorjaar heb je welgeteld tw gelegenheden de kaartprijzen mede te bepalen door op de juiste politieke partij te stemmen.
Welke dat is mag je zelf uitzoeken.
Op 27-02-2010 schreef Marco:

Het is inderdaad maar waar je vanuit gaat, buschauffeur. Neem je het winkelkaartje dan kost een enkele reis je 0,75 en is de chipkaart heel veel duurder. Het twee strippenkaartje is niet al 9 jaar in prijs gelijk gebleven, volgens mij kostte het in ieder geval in 2003 nog 1,50.

Blijf je met de chipkaart op het centraal station in de bus zitten dan tikt de teller door, terwijl je met twee strippen in ieder geval nog tot Tuindorp mee kunt voor dezelfde prijs. Als je met lijn 1 (Waddenbuurt en omgeving) naar het centrum en verder gaat, betaal je door de omweg nog meer met chipkaart. Eigenlijk is de chipkaart alleen een klein beetje voordeliger voor korte ritjes, bijvoorbeeld van de Stelviobaan naar het Smaragdplein. Maar ook zo'n ritje is met de strippenkaart nog goedkoper als je binnen een uur terug bent.

Conclusie: Invoering OV-chipkaart maakt het reizen in principe makkelijker, maar is in de praktijk een enorme verkapte prijsverhoging.
Op 28-02-2010 schreef Buschauffeur:

Twee opmerkingen:
1: in 2000 kostte het tweestrippenkaartje 3 gulden.
Vanaf 1 januari 2001 werd dat 1,60, en dat is zo gebleven.
2: in sommige gevallen betekent het nieuwe systeem een prijsverhoging, in andere gevallen een enorme prijsverlaging.

Het geheel wordt in feite eerlijker. Je betaalt nu de afstand die je reist.
Wil je zo goedkoop mogelijk reizen dan betekent dat dat je je route slimmer moet plannen.
Wil je bijvoorbeeld van Utrecht CS naar de halte Stelviobaan dan kun je dat beter doen met lijn 8 dan met lijn 1, want dat is korter en betekent dus minder reisgeld.
Op 28-02-2010 schreef Maurice:

@Buschauffeur: Ik snap wel dat jij blij bent met deze prijsverhoging, je salaris kan dan mogelijk ook omhoog! Maar je vergelijking met een kaartje gekocht in de bus slaat natuurlijk nergens op. De strippenkaart wordt al jaren verhoogd met een percentage dat hoger ligt dan de inflatie, dus we betalen naar verhouding al steeds meer voor onze buskaartjes. En de OV-chipkaart geeft daarboven een enorme EXTRA prijsverhoging! Vergeleken met de strippenkaart is bijna elke rit duurder met de chipkaart, alleen als je 1 of 2 haltes reist ben je misschien goedkoper uit. Jij hebt sowieso geen recht van spreken, jij kunt als buschauffeur waarschijnlijk (bijna) gratis met de bus reizen.
Op 28-02-2010 schreef Ellen:

De NS was vroeger een overheidsbedrijf, en sinds de privatisering zijn de prijzen ook alleen maar omhoog gegaan.
Heeft de overheid wel eens iets ingevoerd waardoor de consument goedkoper uit was?

Ik denk dat wanneer er meer OV is tegen lagere prijzen, meer mensen met het OV gaan. Maar ja, dat kost geld. De overheid en gemeente verhogen liever de kosten voor automobilisten in de hoop dat ze de auto vaker laten staan.
Op 28-02-2010 schreef Buschauffeur:

@ Maurice:
ik reageer alleen even op mijn verondersteld gratis reizen.
Helaas is dat reeds lang geleden afgeschaft.
Met dank aan de fiscus.
Zoals ik al eerder heb gezegd is de prijsstelling van het openbaar vervoer geheel afhankelijk van de partijen die in Den Haag de dienst uitmaken.
Op 28-02-2010 schreef Jenneke:

@ Maurice, sorry hoor, maar nu spring in even voor Buschauffeur in de bres. Je speelt wel heel erg direct op de man. Ik vind het juist fijn dat hij ons extra informatie verschaft. Nu zie ik dat er ook positieve kanten aan de OV chipkaart zitten. Je schrijft dat buschauffeur geen recht van spreken heeft omdat hij 'waarschijnlijk' gratis kan reizen en dat blijkt niet zo te zijn, misschien moet je dan ook even wat langer nadenken over andere aannames die je doet voor je ze uitspreekt.
Op 28-02-2010 schreef Remko:

Volgens mij moet je de prijzen vergelijken met de 15 en 45 strippenkaart. Die koop je van tevoren en de chipkaart moet je ook van tevoren opladden. dan is er, in ieder geval vanuit lunetten naar CS sprake van een prijsverhoging. Ik vind het prima dat je betaalt voor de afstand, maar vind het vreemd dat je voor omzegen die de bus neemt (en je niet altijd zelf voor het kiezen hebt) meer moet betalen. Ook het instaptarief is hoog. vroeger 1 strip +50 cent) nu iets van 75 cent.
Op 28-02-2010 schreef Wim v D:

Waar ik vooral benieuwd naar was is of het *gemiddeld* gezien vanuit Lunetten naar de stad duurder is geworden. Iemand die bijvoorbeeld bij de kinderboerderij instapt (dat lijkt me het verste punt in Lunetten vanuit de stad gezien) betaalt misschien nu wel minder. Dan heb je dus gewoon pech als je, net als ik, aan de noordkant van de wijk instap.
Maar als het nu voor alle bewoners in Lunetten duurder blijkt te zijn, dan snap ik niet hoe ze kunnen beweren dat het *gemiddeld* niet duurder wordt.
Dus ik ben benieuwd naar reacties van mensen in "Lunetten-Zuid"!
Op 28-02-2010 schreef Marco:

@Remko:
Wat je aangeeft klopt, je moet de prijzen uiteraard vergelijken op basis van de normale (45)strippenkaart, een strip kost dan precies 50 cent. Het landeljjk vastgestelde basistarief van een OV-chipreis bedraagt 78 cent. Als dat tarief naar beneden wordt bijgesteld kom je in de buurt van een prijsneutrale invoer van de OV-chipkaart. Zolang het basistarief niet naar beneden wordt bijgesteld is het gebruik van een OV-chipkaart voor de meeste reizen binnen Utrecht op basis van de prijs simpelweg af te raden. Mensen die op loopafstand van station Lunetten wonen en een voordeelurenabonnement hebben kunnen na 9:00 als ze willen chippen nog het beste de trein nemen, een enkeltje naar CS kost dan 1,10. Uiteraard volstaan 2 strippen voorlopig ook nog.
Op 02-03-2010 schreef M. Cat:

Regelmatig ga ik naar Overvecht Noord. Met de fiets een half uur tot 3 kwartier afhenkelijk van de wind en het verkeer. Met het OV 3 tot 5 kwartier afhankelijk van de dienstregeling/aansluitingen.
Met het OV betaald ik nu 3 strippen is met 45-strippenkaart = 1,50 enkele reis. Met winkelkaartje (donderdagavond, zaterdag, koopzondag) 1,50 retour. Met OV-chip tussen de 1.90 en 2,10 enkele reis, prijs afhankelijk van busverbinding. Dit is dus fors duurder!
Op 16-05-2010 schreef Gerard:

Dit toont aan dat Lunettenaren dus 30 jaar lang (zo oud is de strippenkaart al) een voordeeltje hebben gehad. Met de OV-chip betaal je niet meer per zone, maar per kilometer. Iemand die opstapt bij Lunetten NS (bijv. lijn 8) betaalt 2 strippen, maar iemand die halvewege opstapt (bijv. Smaragdplein) betaalt ook 2 strippen. Dat komt door de zonering.
Maar met de OV-chip wordt het eerlijker. Omdat je vanaf Lunetten NS meer kilometers maakt dan vanaf Smaragdplein betaal je meer. Zou je bijvoorbeeld een paar haltes verder opstappen (Brennerbaan), dan ben je ook weer iets goedkoper uit. Dus wees blij, wij hebben jarenlang geluk gehad en eigenlijk te weinig betaald (en mensen in Hoograven/Tolsteeg te veel). Nu gaan we dus eerlijker betalen (opstaptarief + kilometerprijs).