Ingezonden door: Maurice
07-09-2010

Foto's van het trekken van de waterleidingbuis

Toevallig kwam ik net langs vrijdag toen er een begin gemaakt werd met het trekken van de nieuwe waterleidingbuis onder het spoor door. Hoe het precies werkt weet ik niet, maar de dagen ervoor was er met een dunne buis een gat geboord onder de sporen door, en op de foto's is te zien hoe de dikke buis is voorzien van een grote boor, die het kleine gat vergroot. Om de buis de juiste hoek te geven wordt hij door de kraan opgetild. In een paar uur is die paar honderd meter buis door dat gat getrokken, de laatste foto laat de situatie de volgende dag zien, alleen het einde kijkt nog uit het gat.

Voor meer foto's, klik op onderstaande link.

Meer info >>



Reageer op deze inzending
Op 07-09-2010 schreef rob:

Mooie foto Maurice.
Het was inderdaad een machtig gezicht om te zien hoe die gigantische buis erin werd gedraaid.
Op 07-09-2010 schreef Ben Buisman:

Het kan geen moeilijk werk zijn. Twee van de vier man lopen te bellen.
Op 07-09-2010 schreef Maurice:

Dat bellen had een duidelijke functie, aan het einde van de buis en aan het einde van het boorgat stonden medewerkers om die kanten van de zaak in de gaten te houden, en daar moest natuurlijk contact mee gehouden worden.
Op 08-09-2010 schreef Mia:

Wow,
Dat doen ze ook snel zeg. Ik was al verbaasd dat die grote buis er niet meer lag van het weekend. Vroeg me ook al af waar het toe moest dienen. Leuk om het antwoord te weten. Mooie foto's.
Op 09-09-2010 schreef Mathijs:

Beste omwonenden en overige geïnteresseerden,

ikzelf ben werkzaam bij Heijmans en ben betrokken geweest bij de voorbereiding en uitvoering van de gestuurde boring voor het waterleidingbedrijf Vitens onder het spoor (van de Koningsweg naar het Houtensepad).
Ik wil graag van deze gelegenheid gebruik maken om een en ander toe te lichten over de uitgevoerde werkzaamheden. Dat we dit beter vooraf hadden kunnen/moeten doen blijkt uit de vele reacties uit de omgeving, zowel positief als negatief. Voor het uitblijven van informatieverstrekking wil ik iedereen die hinder heeft ondervonden van de werkzaamheden excuses aanbieden. We hebben getracht de hinder tot een minimum te beperken.

Hieronder is kort omschreven wat het werk inhield.

Omschrijving werk:
Maken van een gestuurde boring (HDD boring) met een lengte van ca. 435meter (en een diepte van ca. 23 onder het maaiveld) ten behoeve van een mediumvoerende kunststof (PE) leiding met een diameter van 710mm.

Geplande uitvoeringstermijn:
week 34 en 35 (2010)

(Globale) omschrijving techniek:
- Stap 1 ‘de pilotboring’
Tijdens de pilotboring wordt de boorkop door een 'rig' door de aarde geduwd. De boorkop is hol, en wordt door een holle leiding vanaf de oppervlakte gevoed met een boorvloeistof (water gemengd met bentoniet), dat het boorgat openhoudt en tegelijkertijd overtollige aarde afvoert. Door het gebruik van een bepaald meetsysteem is de locatie en de afgelegde weg van de boorkop inzichtelijk.

- Stap 2 ‘het ruimen’
Als de boorkop een volledig boring heeft gedaan, wordt deze verwijderd van de buisleiding en vervangen door een ruimer. Deze wordt door de rig vervolgens teruggetrokken. Tijdens dit terugtrekken vergroot de ruimer het boorgat, terwijl hij tegelijkertijd een leiding achter zich aantrekt, die voorziet in boorvloeistof, om instorting van het gat te voorkomen. Dit ruimen kan, al naar gelang de diameter van de boorstreng meermalen herhaald worden voorafgaand aan het intrekken van de pijp.

- Stap 3 ‘het pijptrekken’
De laatste fase van het proces is het trekken van de productpijp. Als de ruimer het boorgat voldoende vergroot heeft, wordt deze losgekoppeld van de buisleiding en vervangen door een laatste ruimer en de productiepijp, die (meestal) in zijn geheel uitgelegd is. Bij onderhavige werkzaamheden was deze ruimte beperkt en kon de streng enkel door het park klaargelegd worden.


Momenteel zijn we bezig de machines en overige spullen op te ruimen en af te voeren. Een ander onderdeel van Heijmans is rondom Lunetten nog druk bezig met de werkzaamheden aan het spoor. De gele auto’s zullen in de omgeving dus nog wel even te zien zijn.

De gebruikers van het park kan ik gerust stellen: in het park wordt niet meer gewerkt. Wel zal de geboorde leiding in een later stadium aangesloten moeten worden tpv het viaduct van de Waterlinieweg. Wie dat gaat doen en wanneer is nog niet bekend.


Als laatste wil ik iedereen bedanken voor het geduld en de interesse in het/ons werk, ook namens de opdrachtgever (Vitens).


Vriendelijke groeten

Mathijs
Heijmans Infra Techniek
Op 12-09-2010 schreef Hugo:

@Mathijs: Communicatie wordt altijd gewaardeerd :)
Dank dus