Ingezonden door: Hans G.
26-10-2010

Gezondheidscentrum

Hallo allemaal,

Helaas maak ik regelmatig gebruik van de Apotheek in het gezondheidscentrum.

Nu kan ik hier wel 14 A4'tjes vol schrijven over hoe slecht het personeel daar is en hoe lang die wachttijden daar zijn, maar dat ga ik jullie niet aan doen :-)

Wel vraag ik of jullie soort gelijke ervaringen hebben.

Ik zit eraan te denken om over te stappen naar de apotheek op 't Goylaan.
Op 26-10-2010 schreef Elsje:

Het is indd daar vaak wachter, en dat bobottje help ook niet echt mee aan de wacht tijden te verbeteren.
Wat mijn vaak opvalt is dat er maar vaak een hele rij mensen aan het wachten is, en dat er maar twee balies open zijn. terwijl er in de appotheek meerdere personeels leden met iets anders aan het werk zijn. Ik denk dan als het aan de balie druk is, spring je toch gewoon bij tot het minder druk is.

Op 26-10-2010 schreef Tinne:

Ook ik heb ervaring met het wachten.
Het is klantonvriendelijk maar het kan ze weinig schelen volgens mij.

Achter de robot staan ze te kletsen en laten zomaar 8 a 10 mensen wachten tot ze een ons wegen.
Op 26-10-2010 schreef Jacomine:

Hoewel de discussie over de apotheek gaat staat er boven de mededeling 'Gezondheridscentrum'. Mijn opmerking gaat niet over de apotheek. (ja ik vind het wachten ook vervelend maar misschien doen ze wel ontzettend belangrijke dingen waar wij gewone mensen geen weet van hebben).
Waar ik toenemend moeite mee heb is het gebrek aan privacy bij de balie. Het is niet leuk als mensen hun privé-gezondheidsverhaal moeten doen terwijl er een boel wachtenden in doodse stilte zitten le luisteren. Om maar te zwijgen over degenen die staan te wachten.
Niet alleen zelf vind ik het vervelend: ik wil ook niet horen wat anderen scheelt. dat is mijn zaak niet. Zijn er meer mensen die hier moeite mee hebben? Zullen we gezamenlijk een klacht indienen? Of in ieder geval onze zorg uitspreken? Wie weet hoe de procedure is? Of weet iemand zelfs een oplossing?
Op 26-10-2010 schreef Foppe:

Voor een ziek familielid kom ik regelmatig in een apotheek (niet in Utrecht) en ik ben altijd binnen vijf minuten geholpen. Als ik dan ook nog even bij de apotheek in Lunetten moet zijn, sta ik altijd weer versteld hoe langzaam en vastgeroest in procedures (die niet werken) het daar gaat. Als er een hoop mensen staat te wachten spring dan bij en ga niet achter staan te werken en/of praten. Her kan echt anders. Ook de privacy kan beter, Jacomine heeft gelijk. Ik zie trouwens het Gezondheidscentrum als een typisch voorbeeld van goed bedoelende medewerkers, die sinds er een management zit zich maar neerleggen bij een korset van procedures. De sfeer was vroeger beter, zeker in de apotheek.
Op 26-10-2010 schreef Hans G.:

Ik schreef gezondheidscentrum maar bedoelde voornamelijk de apotheek.

De apotheek zegt: "Door een nieuw computersysteem zijn de wachttijden langer dan normaal".

Persoonlijk ervaar ik dit als complete onzin. Laatst waren er 2 wachtenden voor me; en de persoon die in behandeling was stond lekker te kletsen over de stage plek in de apotheek en hoe leuk het wel niet was. 45 min. later was ik buiten.

Daarnaast is het computersysteem zo traag als wat; even een ander BSN nummer invoeren en je kunt met gemak nog even bij Italia een ijsje halen.

Ander personeel zie je wel, maar doen dan blijkbaar "belangrijkere" zaken. Als je mijn mening vraagt over de kwaliteiten van het personeel .... dan kan ik er kort over zijn; het zou niet mijn personeel zijn.

Hiervoor zat ik bij de Wilhelmina apotheek (Oudwijk). Hoe druk het daar ook was; en welk moment van de dag het ook was, of welke dag ... ik stond met 5 min. weer buiten. Een keer meegemaakt dat er 13 man voor me stonden (ja, ik tel ze, sorry) maar die 5 min. bleken nog steeds realiteit. Je ziet dan ook dat al het personeel bijspringt.

Over de privacy aan de balie's kan ik ook over meepraten; niemand hoeft te weten dat dat potje urine tbv. een onderzoek is van mijn ******* aan mijn ****. Maar wachtenden horen dat; ik hoor dat ook van anderen. Van de andere kant: (bijna) niemand kent je en na een paar uur ben ik weer vergeten waar dat meisje voor me ook weer voor kwam.

De dichtbijzijndste apotheek is trouwens op het Smaragdplein.

Bedankt voor jullie reacties.
Op 26-10-2010 schreef Simone:

Haastige spoed is zelden goed. Zeker bij een apotheek niet. De apotheekmedewerkers moeten goed in het computersysteem kijken of de medicijnen die jij krijgt wel matchen met andere medicijnen die je al gebruikt of met een allergie die je hebt. Hier kijkt de huisarts niet altijd naar. Je zou de eerste niet zijn die ernstig ziek wordt of zelfs dood gaat ten gevolge van verkeerd afgestelde medicatie. Als er 13 mensen binnen 5 minuten geholpen worden dan is er echt niet gekeken of de medicatie wel klopt, dan geven ze blind iets mee.

Neemt niet weg dat ik ook wel eens vrij lang heb moeten wachten en het ook niet altijd prettig vind om toelichting te geven over waarvoor ik bepaalde medicatie nodig heb. Zeker niet toen de buurvrouw ook een keer zat te wachten.
Op 26-10-2010 schreef Sanne:

Ben overgestapt naar de apotheek aan 't Goylaan.
Heb te vaak onbegrijpelijk lang moeten wachten bij de Lunettense apotheek; regelmatig ruim 20 minuten of over het halve uur. Bij 't Goylaan (tot nu toe) nooit langer dan 5.
Op 26-10-2010 schreef Hans G.:

Simone,

Er zijn een aantal factoren die van invloed zijn op het wachten bij de apotheek.

1. uiteraard het aantal mensen voor je
2. behendigheid van de medewerker
3. noodzakelijke checks / computersysteem

Aan punt 1 kan volgens mij aardig wat veranderd worden. Apotheek medewerkers die kletsen over het weer kunnen best een balie open gooien.

Punt 2: Mijn mening: soms krijg ik de indruk dat een medewerker echt niet de slimste is. Dit papiertje uit dat zakje ... of was het nou dat zakje? Wake up.

Punt 3: Natuurlijk moet er het eea. gecontroleerd worden. Nu ben ik geen expert van medische applicaties; maar wat mij opvalt is dat het aantal schermen wat de medewerker moet openklikken enorm is.

Kortom: op alle fronten is winst te behalen.
Op 27-10-2010 schreef Joke:

Ik heb twee keer meegemaakt dat een medewerkster van de apotheek verkeerde informatie gaf over de dosering van een medicijn voor een baby. De tweede keer zelfs nadat ik haar n.a.v. de eerste fout vroeg of de dosering nu wel echt klopte en ze het nog in de bijsluiter nazocht. Bij thuiskomst heb ik zelf de bijsluiter er ook nog eens bijgepakt en daar stond gewoon de juiste dosering in. Geen idee waar die medewerker had gekeken, maar het geven van een dubbele dosering bij een baby kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn. Sindsdien ben ik erg op m'n hoede. Toen ik overigens voor dezelfde aandoening van mijn baby een derde medicijn kreeg voorgeschreven, hebben ze met z'n tweeen er naar gekeken, omdat het niet standaard was en ze er zeker van wilden zijn dat ze de dosering goed hadden. Dat dan weer wel.
Op 27-10-2010 schreef Judith:

Voor zover van toepassing: je 'vaste' medicijnen kun je via een kluisje krijgen, geen wachrtijden dus. Heeft mij enorm gescheelt.
Echt absurde wachttijden, meerdere keren wel drie kwartier tot een uur gezeten voor medcijnen voor mijn kinderen. (medicijnen voor 1e keer of die in de koelkast moeten kunnen helaas niet via het kluisje.)


Op 28-10-2010 schreef Maria:

mee eens de wachttijden zijn lang, erg lang.
Of dit anders is dan bij andere apotheken weet ik niet uit eigen ervaring.
Op 28-10-2010 schreef Tinne:

Dat ze hun werk goed moeten doen is duidelijk,
Maar dat doen ze bij andere apotheken ook en bij de meeste gaat het VEEL SNELLER.

vreemd dat je nergens zo lang moet wachten als hier. Het is gewoon niet te doen.

Een beetje sneller werken zou helpen dames van de APOTHEEK! Zo niet dan stap ik ook over naar een ander.
Op 29-10-2010 schreef Jeanet:

Tip. Ik vind de service met de kluisjes een uitvinding!! Via een sms-je en vanaf dat moment kun je altijd terecht. Ook buiten de openingstijden om. Ideaal. Geen wachttijden en ook nooit meer haasten om op tijd bij de apotheek te zijn.
Op 29-10-2010 schreef j.a. de jong:

snap het niet helemaal.
je kunt bij de apotheek voor twee dingen komen:
1. recept inleveren, en
2. medicijnen ophalen
als het medicijn op voorraad is dan kunnen 1 en 2 meteen na elkaar natuurlijk.
bij 1 worden de vragen gesteld, wordt internet geraadpleegd, en (ook een keer meegemaakt) wordt de specialist die het recept heeft geschreven opgebeld.
bij 2 gaat het allemaal razendsnel, zodra je aan de beurt bent.
maar als je een kluisje hebt dan helpt dat toch alleen maar bij 2 (het ophalen) ?
ik neem aan dat het kluisje mij niet het kruisverhoor bij 1 (inleveren recept) bespaart, hoogstens bij een herhalingsrecept.
nog een vraag. werkt het kluisje ook overdag ?
Op 29-10-2010 schreef Hans G.:

Het kluisje werkt alleen bij herhalingsrecepten; en dus niet bij "nieuwe" recepten/medicijnen.

Je krijgt een SMS met pincode van de kluis + deur wanneer je herhaal-medicijn in de kluis ligt.

Voor zover ik weet kun je hem dan ophalen wanneer je wilt; dus ook overdag.

Op 29-10-2010 schreef Hugo:

En als het nu altijd goed ging bij de apotheek.
Ik had nog nooit meegemaakt dat een etiket niet klopt.
Bij deze apotheek ben ik al drie keer opgebeld omdat achteraf de dosering niet klopte.
Misschien is dat waar ze het zo druk mee hebben? Achteraf fouten herstellen en extra controles ?
Op 30-10-2010 schreef A.Jansen en partner:

Ja, ben al een tijdje geleden over gestapt naar Apotheek
op het Smaragdplein, bezorgen ook thuis, wat een opluchting!!!
Op 30-10-2010 schreef john:

Mag ik eens vragen: wie heeft er wel eens bij de apotheek zelf geklaagd?
Zou dat niet meer helpen dan hier al dan niet anoniem te klagen?
Op 31-10-2010 schreef Beagle,beagle:

Onze top tijd met wachten is 1.30 uur.

En ze zijn heel goed in het aanpassen van medicijnen.
2 weken terug hebben we van onze arts 45 stuks medicijnen voorgeschreven.
toen we thuis kwamen bleek er zaten er 5 in.
volgende dag geklaagt en toen kregen we er 26 stuks dus nog 14 te weinig weer bij hun geklaagt en dan wordt er gezegd ja er zit in de backster medicijnen die ze erbij optellen.
Gelukkig heeft onze dokter maar weer een recept voorgeschreven van 14 stuks maar je raad het al ze deden er weer moeilijk over omdat we er pas 45 hadden gehad zeiden ze ik wordt hier zo moe van inplaatsen van vechten tegen een ziekte moet je nu vechten voor je medicijnen.
En over stappen naar een andere apotheek hebben we dit jaar gedaan naar dit fgeweldige apotheek.

@John.
Ze krijgen genoeg klachten van verschillende mensen maar er wordt niks mee gedaan.
Op 01-11-2010 schreef rob:

Ik was er afgelopen donderdag om kwart over 4.
1 iemand voor me. 1 medewerkster aan de balie.
Stond gewoon na 10 minuten alweer buiten.

Op 02-11-2010 schreef Hans G.:

@rob zo hoort het!
Op 02-11-2010 schreef Tjeerd:

Dat ik lang moet wachten is tot daar aan toe. Dan had ik voor de herhalingsrecepten maar een kluisje moeten nemen. Maar dat apotheek Lunetten vervolgens de verkeerde of de verkeerde hoeveelheuid medicijnen aflevert vind ik stuitend. Afgelopen 2 jaar 8 (!!) keer meegemaakt. Ik heb een gesprek met de apotheker aangevraagd. Ontluisterend. Of ik wel wist hoe zielig ze was. Dat ze elke fout erkende, maar ook zei dat het mensenwerk was, en dat ze geen verbetering in de toekomst kon garanderen. Toen mijn partner medicijnen wou afhalen (herhalingsrecept!) kreeg die te horen dat ze de komende twee weken niet te leveren waren, want de leverancier had ze niet. We zouden over een week op vakantie, dus ter plekke recept teruggeëist (!) en naar een andere apotheek gegaan. (Balijelaan). Die belde zijn leverancier op waar we bij stonden, en een paar uur later bracht hij (als apotheker persoonlijk) de medicijnen. Zo kan het ook...
Op 03-11-2010 schreef shisha:

Behalve lange wachttijden en verkeerd advies over dosering, hebben we ook slechte ervaring met de online hehaalrecepten aanvragen. Een paar keer verkeerde medicijnen en hoeveelheden gekregen. Bij een herhaalrecept moet dat toch simpel te controleren zijn met vorige uitgaven. De laatste keer werden we daarbij ook nog eens zeer onvriendelijk en denigrerend te woord gestaan door een medewerkster, die alles uit de kast haalde om de fout bij ons te leggen. Er werd geen enkele verantwoordelijkheid genomen. Overstappen lijkt ons nu een goed idee .
Op 03-11-2010 schreef Redactie:

Inmiddels is er naar aanleiding van deze berichten een artikel verschenen bij 'Actueel': "We verkopen hier geen koekjes" (datum 3 - 11)
We sluiten daarom hier de reactiemogelijkheid. U kunt bij het artikel verder reageren op het onderwerp.