Ingezonden door: Nico
11-11-2010

drukte rond basisscholen

’s Morgen rond half negen is het een gekkenhuis rond basisschool De Spits. Auto’s racen af en aan en worden overal maar neergekwakt. Zelfs de laatste 20 meter mag de kleine niet alleen gelaten worden. Heel ironisch dat de bezorgde ouders op deze manier zelf voor onveilige verkeerssituaties zorgen. Zou het mogelijk zijn dat er tijdens de ‘spitsspitsuren’ er een klein verkeerscirculatieplan in werking treedt? Het hek tussen de Eiffel en Vogezen weg, via de Taunus naar de school rijden, op de Eiffel de kleine uit de auto zetten en via de Vogezen en Pyreneeën snel naar de zaak. Met behulp van een paar verkeersregelaars wordt het allemaal in goede banen geleid.
Op 12-11-2010 schreef rob:

die kinderen komen allemaal redelijk uit de buurt.
Ze kunnen toch gewoon met de fiets worden gebracht?
Op 14-11-2010 schreef een ouder:

Die drukte rondom de basisscholen wordt toch echt door de ouders zelf veroorzaakt, evenals de onveilige situaties.

De meeste kinderen komen uit de wijk en hoeven echt niet met de auto gebracht te worden. Door de bouw van de wijk ben je zelfs vaak sneller met de fiets bij de scholen, omdat je met de auto niet overal mag.

Het hek bij de Eifel is juist neergezet om onveilige verkeersituaties tegen te gaan.

Op 14-11-2010 schreef Wim v D:

Grappig om dit onderwerp iedere keer weer opnieuw terug te zien.
De situatie wordt inderdaad door de ouders zelf veroorzaakt, en het werkt niet om hen daarop aan te spreken. Immers, het duurt een paar jaar voordat je iemands mentaliteit verandert en tegen die tijd hoeven de kinderen al niet meer gebracht en gehaald worden en is een nieuwe groep niet-nadenkende ouders aan de beurt om aangesproken te worden op hun gedrag. Om dezelfde reden werkt het dus ook niet als de scholen de ouders daarop aanspreken.
Het is de gemeente die hierop een goed plan moet maken, met handhaving
Op 15-11-2010 schreef Hans G.:

Ik woonde vroeger tegenover een basisschool waar ik zelf ook op zat. Dat is ong. 15 jaar geleden. NIEMAND kwam met de auto.

Een uitzondering: als het echt ECHT kl*te weer was werd 1 kind dat 2.5 km van de school woonde gebracht.

Een paar jaar geleden kwam bijna geen enkel kind meer met de fiets/te voet. Reden? Het werd te gevaarlijk; logisch .. met al die auto's.

In de straat was het echt een complete chaos. De een wilde vooruit, de ander achteruit enz. enz (uiteraard rond aanvang/einde lesdag).

De gemeente heeft toen gezegd: met de auto = prima, maar wel parkeren waar het mag plus de nodige handhaving erbij.

Tot op heden werkt het redelijk....

Maar als ik toch zie waar de mensen wonen die hun kinderen komen ophalen !!!!!! Ik praat echt over een diameter van 250 meter. Ik verklaar die mensen echt voor gek (uitzonderingen daar gelaten).

Op 15-11-2010 schreef Maria:

Mijn kind zit op de Klim, maar het drama is hetzeflde! Ouders die hun kind het liefst met de auto in de klas brengen...
het zou al schelen als deze ouders hun auto net 1 straatje verder parkeren, zodat hun kinderen het laatste stuk lopend moeten doen en mijn kinderen dat dan ook kunnen doen.
Overigens word ik op de Simplonbaan bij het oversteken ook meestal van mijn sokken, en die van mijn kind gereden, door ouders die nog even snel hun kind met de auto naar school brengen. Daar heb ik al eerder aandacht voor gevraagd.

Ik heb onze directeur (van de Klim) aangesproken; ik zou zeggen ouders van de Spits praat er nogmaals over met je directeur, zodat het in de scholen zelf onder de aandacht blijft. De 3 directeuren spreken er nl met elkaar over regelmatig. Hopen durven zij een oplossing te forceren..
De oplossing zou wat mij betreft zijn: het verbieden dat ouders hun auto naast de school parkeren.
Op 15-11-2010 schreef Ton:

Ik heb nog nooit iemand van de poliite zien handhaven bij de scholen. Op een woonerf is parkeren alleen toegestaan in de parkeervakken, maar op de Vogezen en Eifel worden auto's bijna in voortuinen van bewoners geparkeerd. Op de scholen wordt wel aan voorlichting gedaan, maar die bereikt de ouders blijkbaar niet. De ouders die hun kinderen met de auto brengen hebben allemaal wel een "excuus" waarom zij niet anders dan met de auto naar school kunnen komen.
Op 15-11-2010 schreef een ouder:

Het meest gehoorde excuus om je kind met de auto naar school te brengen, is dat de ouder direct door naar het werk moet. En daar zijn ouders onder die vlakbij de school wonen en waarvan de kinderen makkelijk lopend naar school kunnen.

@Ton:
Ook ik had geleerd dat je op woonerven alleen in de P-vakken mocht parkeren. Zo was de situatie ook toen ik in Lunetten kwam wonen. Maar de laatste jaren zie ik overal auto's staan en veschillende delen van Lunetten zijn verkeersonveiliger geworden. Als de politie bij de scholen zou moeten handhaven, mogen ze dat wel in heel Lunetten doen. Alleen ben ik bang dat eenmailige handhaving niet helpt. De auto overal en nergers parkeren is een kwestie van mentaliteit.
Op 16-11-2010 schreef Sanne E:

O lieve mensen, wat zijn we toch allemaal kortzichtig: "de kleine mag zelfs de laatste 20 meter niet alleen lopen" : als ik dat zou doen zou ik een afstandelijke moeder zijn die haar kind niet eens helemaal naar school brengt.

Als ik met de fiets mijn dochters naar school zou brengen, daarna terug fietsen en daarna met de auto naar Vianen (daar kom je niet met fiets of trein) dan heb ik niet genoeg tijd om gezellig en gezond te ontbijten...Ik zou een slechte moeder zijn. het ontbijt is toch zo'n belangrijke maaltijd gedurende de dag.

Alleen mijn dochters de drukke wegen over laten steken is nu nog veel te gevaarlijk: ik zou een door en door slechte moeder zijn, zodra er eentje door een auto geraakt werd.

Ja ja, klagen is makkelijk in Lunetten. Moeders (en vaders) die meedoen in de maatschappij, gewoon rond een uur of 8:30, 9:00 moeten beginne krijgen geen begrip.

Ik neem aan dat alle klagers werkeloos zijn, ondertussen kinderloos zijn, bejaard en een tolerantieniveau van een druif hebben. Want nee, zij rijden nooit en nergens met een auto en zeker nooit te hard. Nee, nee....
Op 16-11-2010 schreef j.a. de jong:

onze kinderen gaan nu naar het voortgezet onderwijs, dat is nog wel even wat andere koek dan naar de basisschooltjes lopen. zeker met al die wegopbrekingen onderweg.
wij hebben ze altijd vroeg gebracht, soms waren ze de eerste op het plein. ik wachtte dan even op het muurtje tot er meer kinderen waren gekomen. lekker rustig, ook de terugtocht.
wat betreft verkeersonveiligheid zijn de rondweg en de eiffel gevaarlijk. ouders kunnen ook overwegen om hun kinderen te begeleiden tot over de rondweg en eventueel een route om de eiffel heen verzinnen (spannende paadjes).
voor de treinreiziger nog een schrale troost: na 8:15 is de allerergste drukte al een beetje voorbij.
Op 16-11-2010 schreef Buschauffeur:

Ik vraag me af wie er nu zo kortzichtig is.
Kwestie van keuzes mevrouw Sanne!
Eerder opstaan is bijvoorbeeld een optie.
Maar laat ik niet in detail ingaan op het zeer zware leven van deze dame.
Beter is het je in het algemeen af te vragen waarom scholen altijd midden in een wijk moeten staan met de kleinst mogelijke ruimte om te parkeren.
In de Nieuwegeinse wijk galecop hebben ze dat met de laatst bijgebouwde school beter gedaan: helemaal aan de rand van de wijk met méér dan genoeg parkeerruimte en dicht bij de uitvalswegen.
Op 16-11-2010 schreef Matthijs:

Met de bouw van deze scholen ging men er nog van uit dat de meesten lopend of met de fiets zouden komen, een uitzondering met de auto. Toen ik er zelf nog zat was het bijzonder als je met de auto gebracht werd. Ik heb het idee dat het tegenwoordig andersom is.

En als er geen tijd is om normaal te ontbijten als je ze met de fiets zou brengen, dan doe je echt wat fout, maar daar laat ik me verder niet over uit, voor ik tere zieltjes kwets.
Op 16-11-2010 schreef nimby:

juist omdat het bij de scholen krap voor auto's is, heb ik als werkende moeder die met de auto naar het werk reist, destijds ervoor gekozen om de kinderen met de fiets naar de school te brengen. om daarna snel naar huis te fietsen en met de auto weer weg te rijden.
het was haasten en vliegen en hééll onrustig, maar te verkiezen boven het moeilijke gemaneuver met de auto.

ben overigens van mening dat het een kleine moeite is voor de scholen om bij elke kennismaking met 'nieuwe ouders' hun erop te wijzen de auto beter thuis te laten.
Op 17-11-2010 schreef een ouder:

Tussen de eerste dag dat mijn oudste kind in Lunetten naar de basisschool ging en de laatste dag dat mijn jongste kind de basisschool verliet , zit 16 jaar.
In de tijd van oudste kind werd bijna nooit een kind met de auto naar school gebracht. Op de school waren toen ook afspraken over wie wel en wie niet met de fiets mochten komen, afhankelijk van de afstand tot de school. Het aantal fietsparkeerplaatsen was beperkt. Des ondanks kwamen kinderen die vlakbij woonden toch met de fiets.
Toen er meer kinderen van buiten Lunetten op de school kwamen, kwamen ook de eerste auto's. In het begin konden de auto's nog netjes bij school geparkeerd worden, maar er kwamen steeds meer auto's, die overal maar neergezet werden, zelfs op de fietspaden, waardoor het er voor het lopende en fietsende kind steeds onveiliger werd. Om het veiliger te maken zijn er bij de scholen in de loop der jaren diverse maatregelen genomen. Ik heb in het verleden een aantal bijna ongelukken gezien en ouders aangesproken. Maar wat doe je als je een grote bek terug krijgt?
Je kunt nog zoveel maatregelen nemen, maar als de mentaliteit niet veranderd, dan zal het onveilig blijven.
Op 17-11-2010 schreef Sanne E.:

Ja, lachen jullie maar. Maar voor dat ik mijn 124 kilo op de fiets gehesen heb, zijn we al wel een speelkwartiertje verder. En natuurlijk moet er goed gegeten worden: daar is het ontbijt voor.

Dus uiteindelijk blijft het zo: als ik de meiden met de auto naar school wil brengen, dan doe ik dat! Aan de gemeente dan om meer parkeerruimte te maken. School neem uw verantwoordelijkheid.
Op 17-11-2010 schreef rob:

Sanne.
Kan je dan je kinderen niet in je eigen wijk op school doen?
Op 17-11-2010 schreef maria:

@ sanne: poeh he, jij zit er agressief in! is dat nou nodig?

Ik denk dat de discussie is dat de veiligheidssituatie rondom scholen zeer slecht is; dit komt omdat ouders hun auto ongeveer in de school willen parkeren. Als jij je kinderen met de auto brengt en net 100 meter voor de school je auto parkeert en het laatste stukje loopt dan hoef je je wat mij betreft niet aangesproken te voelen!

Het is goed je eigen verantwoordelijkheid te nemen en die niet bij anderen te leggen. Als je je verantwoordelijkheid niet neemt, spreken andere ouders jou daar op aan. Zo werkt dat.
Op 17-11-2010 schreef Hans G.:

Ik geef Sanne E geen ongelijk: we leven in een vrij land en ze doet niets illegaals. Als zij het zo wil en het kan .. prima toch.
Ook kunnen anderen haar niet wijzen over hoe zij bepaalde dingen moet doen. Gelukkig maar?

Sanne E, toch vraag ik je om niet zomaar hier dingen te roepen die niet waar zijn. Ben zelf ook een werkende ouder (ja, zit nu op m'n werk ..) die dezelfde uitdagingen heeft.

Werkeloos, arm, rijk of werkend: we moeten wél rekening met elkaar houden. Ik woon dichtbij de basisschool, maar ik parkeer mijn auto daar niet meer want als ik rond 8:15 vertrek naar mijn werk kom ik simpelweg gewoon niet weg. Al een paar keer meegemaakt dat een auto haaks achter mij was geparkeerd zodat ik 100% was geblokkeerd. De betreffende ouder keek me niet eens aan; laat staat excuses of sorry. Asociaal; ik heb er geen ander woord voor.

De oplossing bij de gemeente / school neerleggen is wel erg makkelijk. "De maatschappij .. dat ben jij" was een leuke slogan bij postbus 51 een poos geleden.

Is het nou een complex probleem of ligt de oplossing voor de hand?

Wat kan de gemeente doen? Volgens mij kan de gemeente een verordening instellen: tussen 08:00 en 8:45 geen auto's maar dan verplaats je het probleem volgens mij.

Een centrale parkeerplaats? De parkeerplaats bij Mr. Shi daar kun je je kind "dumpen" en onder begeleiding wandelend naar school (met ouders of school personeel). Sja, toch 10 min. wandelen voor een kind.

Kunnen we zelf met een oplossing komen? Parkeren in de buurt; ouders de eerste letter v/d achternaam van A tot F parkeren in die straat, G t/m L in die straat enz...
En daarna nog 3 min. lopen. Vereist wel wat van de ouders .....

Op 19-11-2010 schreef Dennis Verduijn, secretaris MIL (Midden in Lunetten):

De verkeersproblematiek rond de scholen is sinds jaren een terugkerend onderwerp op de agenda van het overleg tussen de bewonersgroep Midden in Lunetten, de scholen, wijkagenten en het wijkbureau.
Unaniem zijn we het erover eens dat dit probleem alleen kan worden opgelost door met name ouders het besef bij te brengen om de auto zoveel mogelijk thuis te laten staan bij het naar school brengen en afhalen van hun kroost.
Met voorstellen om de auto ruim baan te geven, zoals die hier ook te lezen zijn, geef je een verkeerd signaal af en breng je de oplossing echt niet dichterbij.
Auto's moet je zoveel mogelijk weg houden uit verkeersstromen met fietsers en vooral kinderen. Het verkeersbeeld van kinderen in de basisschoolleeftijd is totaal anders dan dat van volwassenen, zo bleek uit een prachtige presentatie op de scholen in november vorig jaar. Van de drie scholen tezamen was helaas maar een handjevol ouders aanwezig.
Natuurlijk staat het een ieder op zich vrij om met de auto te komen, maar kom niet aan met de eis dat de gemeente voor parkeerruimte moet zorgen en de scholen hun verantwoordelijkheid moeten nemen. Neem die verantwoordelijkheid als volwassene vooral zelf en laat die auto gewoon thuis. En als het echt niet anders kan, wat je je in veel gevallen kunt afvragen, ook al moet je bijv. naar Vianen, rijd dan vooral niet door in de fuik tot bij het schoolplein, maar zoek een parkeerplek op enige afstand, die zijn er volop, en loop het laatste stuk.

Op 19-11-2010 schreef Sanne E.:

Om op tijd op mijn werk te zijn in Vianen (er moet ook geld verdiend worden, niet waar) moet ik vaak "sluipen" over de binnenweg van Lunetten naar Houten. Een weg waar ook veel schoolgaande scholieren fietsen, maar ook forenzen tussen Houten en Utrecht. Ik rijd daar altijd zeer rustig en pas goed op, wat niet gezegd kan worden van de Zandhazen, bouw vrachtwagens en andere asociale automoblisten die schandalig hard rijden en mij zelfs regelmatig inhalen, omdat ik minder dan 60 KM/u rijd. Daar treedt de gemeente ook nooit tegenop, wordt niet gehandhaafd door politie en zal binnenkort de eerste dode vallen. Daar, en niet bij de scholen waar de ouders van kinderen veel voorzichtiger rijden.

Maar natuurlijk komt het de gemeente veel beter uit dat het spoor op tijd af is en laten ze daar het bouwverkeer lekker voortjakkeren. Meten met twee maten.
Op 20-11-2010 schreef Maria:

@Dennis
dankjewel Dennis, het is mooi om te horen dat jullie dit onderwerp op de agenda hebben staan. Je verwoordt precies wat ik ook vind en denk. je verwoordt het bijzonder goed.
Ik heb onlangs weer aandacht gevraagd voor de verkeerssituatie rondom de scholen via de directeur van de school van mijn kind. Graag zou ik betrokken zijn.

Op 20-11-2010 schreef nimby:

@sanne e. je hoeft je niet aangevallen te voelen. het lijkt me niet leuk om je kinderen op tijd naar school weg te moeten brengen en om 8.30 op je werk in vianen verwacht te worden. is er geen voorschoolse opvang of een wisseldienst met andere ouders?
ik vind het wel verontrustend dat je een sluiproute met veel tegemoetrijdend (school)fietsverkeer neemt. en dat je dat rechtvaardigt door te zeggen dat je dat binnen de limietsnelheid doet.
Op 20-11-2010 schreef Sanne E.:

@nimby

Ah, dus als Sanne een van die kinders aanrijdt dan hebben we een probleem, maar als een vrachtwagenchauffeur dat doet of een andere coureur is dat prima! Dan lijkt het mij verstandig dat die weg afgesloten wordt, bij voorbeeld tussen 7:00 en 10:00 maar dat komt de gemeente natuurlijk niet goed uit.

Dus zolang Sanne over deze weg mag sluipen, dan blijft Sanne over deze weg sluipen. Totdat de gemeente zelf iets doet een verbod instelt en bij voorbeeld ook iets met parkeren rond de scholen doet, in plaats van alleen maar met het vingertje te wijzen.
Op 20-11-2010 schreef een ouder:

De houding van Sanne-E geeft aan dat de verkeersonveiligheid een mentaliteitsprobleem is. Verkeersregels zijn niet gemaakt om te pesten, maar om de verkeersveiligheid te vergroten.
Het is een beetje dubbel om te klagen over werkverkeer op de Nieuwe Houtenseweg, maar ondertussen wel daar met de auto te gaan rijden op tijden dat de weg voor auto's gesloten is juist om de veiligheid van fietsers te verhogen.

Het is niet niet altijd makkelijk om het naar school brengen van kinderen te combineren met het op tijd op het werk zijn. Misschien zijn er ouders met hetzelfde probleem en kan men omstebeurt de kinderen naar school brengen. Niet alle ouders zullen toch fulltime werken en voor half 9 moeten beginnen?
Op 21-11-2010 schreef Sanne E.:

@ een ouder
En daar gaat je argumentatie de mist in: "het is voor auto's en dergelijke NIET verboden op deze weg te rijden op die gestelde tijden". Dat kan niet omdat het de gemeente te goed uitkomt om daar wel gewoon verkeer te laten rijden. En een kinderlijkje meer of minder; wie maalt daar nou nog om.

Dus mag Sanne geoon door de polder naar Houten rijden en is Sanne een van de weinige automobilistes die onder de maximum snelheid rijdt, waar anderen misschien wel met 80 of 90 voorbijknallen. Maar ja, waarom zouden we proberen te handhaven.

Gemeente: voer een wegafsluiting is en Sanne rijdt netjes om. Dan durft Sanne ook eerder haar dochters op de fiets naar de manege te laten gaan, i.p.v. ze steeds met de auto te brengen.
Op 21-11-2010 schreef de eenzame fietser:

De weg tussen Zilfia’s Hoeve en de uitvalsweg bij Houten is in de spits (´s ochtends tot 9 uur) verboden voor ander verkeer dan bestemmingsverkeer. Wil Sanne E daadwerkelijk op tijd in Viannen zijn, dan rijdt ze voor 9 uur op deze weg. Daarmee is de sluiproute van Sanne E illegaal. Gezien haar reactie hierboven, heeft zij niet de intentie om overheidsregels aan haar laars te lappen, en mogen we er dus van uitgaan dat zij vanaf morgen niet meer over deze weg rijdt.
Op 23-11-2010 schreef Ton:

De bebording op de Fortweg in Houten is niet goed geplaatst. Komende vanaf Houten e Bunnik kom je deze borden inderdaad tegen,maar de gemeente Houten is vergeten om herhalingsborden na iedere kruising, dus ook die bij de Niuwe Houtenseweg te plaatsen. Dit is voor de politie niet te handhaven.
Op 24-11-2010 schreef Hans G.:

Huh? Mensen wachten even. Sanne E. kaart een totaal nieuw probleem aan.

Ik stel voor om weer gerichte reacties te plaatsen die gaan over auto-overlast rondom de scholen.
Op 25-11-2010 schreef Sanne E.:

@ Hans G.

Beste Hans. De fietsertjes die van Houten naar Utrecht rijden en vaak van de weg af worden gedrukt of gevaar lopen door asociaal hard rijdende automobilisten, veroorzaken dan geen overlast rond scholen, omdat het een kilometertje verderop is? Dus Sanne mag niet even parkeren bij de scholen om de meiden weg te brengen, maar het is prima dat de gemeente een fiets-verkeersader niet afsluit of beter beveiligt!? Dus Sanne brengt voortaan op de fiets de meiden naar school, moet daarna wel in de auto naar Vianen stappen en als er dan een paar kinderkes omver gereden worden op de landweggetjes; ach als het maar niet bij de scholen is...
Op 25-11-2010 schreef Nico:

Dit onderwerp kan gesloten worden. De argumenten zijn gewisseld en de standpunten duidelijk.