Ingezonden door: Hans G.
06-01-2011

Meer snelweg: effect op gezondheid?

Nu er genoeg is geschreven over de snelweg verbreding en de effecten op ons groen en de huizenprijzen wil ik graag het effect op de gezondheid aankaarten.

Links en rechts hoor je er wel wat van, maar het lijkt erop dat niemand een stelling goed (lees: wetenschappelijk) kan onderbouwen.

Wat ik heb waargenomen; de situatie nu:
Nadeel: veel remmende en stilstaande auto's, veel CO2 uitstoot per m2 en veel "remstof"
Voordeel: weinig motivatie om nog te gaan autorijden tijdens de spits, het aantal auto's blijft stabiel

Toekomstige situatie:
Nadeel: toename van het aantal auto's = meer CO2 uitstoot
Voordeel: ze staan niet stil, maar rijden door dus minder CO2 uitstoot.

Hoe zie ik het eigenlijk? Situatie A: je woont naast een weg en daar komt dagelijks 1 auto langs. Situatie B: je woont naast een weg en daar komen dagelijks 100 auto's langs. Dan lijkt mij situatie B slechter.

Graag reactie.

Reageer op deze inzending
Op 07-01-2011 schreef rob:

tja, zullen er meer autos rijden als er meer asfalt ligt. Ik denk dat dat een vraag is die niemand kan beantwoorden en altijd een aaname is.
Het blijft een feit dat er mensen van A naar B moeten op een bepaald tijdstip. Ik denk dat er niet meer worden omdat er meer asfalt ligt maar ik denk dat er meer worden omdat nederland steeds rijker en iedereen meer autos krijgt. Gewoon de welvaart dus.

Dan is het volgens mij beter voor jhet milieu dat de autos doorrijden dan dat ze stil staan te ronken.


Op 07-01-2011 schreef Jos de Putter:

Kijk ook eens op http://www.lunetten.nl/pub/actueel/nieuws2.php?id=2602&search=brunekreef. Daar zegt Professor Brunekreef dat een week werken op de Uithof iemand gemiddeld drie kwartier van zijn leven kost. Voor Lunetten zal wel iets soortgelijks gelden.
Op 07-01-2011 schreef coen:

Het is ook geen stelling die onderbouwd moet worden, het is een model, wat verschillende varianten heeft.

Je vraag is: wat is het effect op de gezondheid?

Daarvoor dienen de volgende vragen doorlopen te worden:
1) Welke stoffen gerelateerd aan autorijden hebben daadwerkelijk invloed op de gezondheid? (CO2? Niet voor planten iig. Remstof? Fijnstof van diesels? Geluid (psychische gezondheid telt ook mee?)
2) Wat zijn de concentraties nu van de stoffen die invloed hebben op de gezondheid, gemeten over een hele dag/week/maand/jaar?
3) In het geval van verbreding van de snelweg, wat zijn dan de ontwikkelingen in het wegverkeer (meer verkeer? meer doorrijden? minder file?)
4) Wat is het effect van die ontwikkelingen op de concentratie van de onder punt 1 genoemde stoffen? Dit punt moet zowel voor de huidige situatie (1 jaar) als de toekomstige situatie (30 jaar) bepaald worden.
5) Welke andere factoren beinvloeden de concentratie in de leefomgeving (minder groen, dus minder CO2 opname? geluidschermen? schoner wordende auto's?)

Je ziet, er zijn nogal wat variabelen die bepalen wat het effect op jouw gezondheid is. Het is daarom ook iets te kort door de bocht door te stellen meer verkeer is slechter.

Andersom: de enige manier om het tij te keren is door minder mobiliteit...
Op 07-01-2011 schreef Andere Peter:

Punt is dat niemand in Lunetten pal naast de nieuwe weg zal wonen. Integendeel. Voor Lunetten is het niet uitgesloten dat dit een win-win-situatie is.

Aanvullend op Hans G... Situatie C: de nieuwe brede weg ligt vrij ver buiten je wijk en zorgt juist voor minder verkeer(sgroei) op de wegen die rond je wijk liggen. Daar rijden dus minder auto's, die minder stil staan.
Op 07-01-2011 schreef M. Cat:

Andere Peter, wat bedoel je met nieuwe brede weg?
De bestaande wegen rondom Lunetten worden toch verbreed en naar ik begrepen heb juist ten kosten van park de Koppel. De bestaande huizen komen daardoor dichter op de weg te liggen.
Op 08-01-2011 schreef Rogier :

@Hans G. Alles is relatief. Als die ene auto in door u geschetste situatie A een brandweerauto is die dagelijks om 4.30 uur met gillende sirenes langskomt dan ben je onder situatie B beter af.
In Lunetten woont niemand vlak langs de snelweg, want er ligt altijd nog een groenstrook en een geluidsscherm tussen. Al die auto's klinken bij elkaar als een constant geruis wat je binnenshuis niet eens opvalt. Wat dat betreft is de situatie Lunetten beter dan bijvoorbeeld wonen aan de Adriaan van Ostadelaan of een andere doorgaande straat in Utrecht.

Wat betreft uitstoot zal de gemiddelde (electrische) auto die tzt. over het nieuwe asfalt rijdt weer een stuk schoner zijn dan de auto van nu.
Op 08-01-2011 schreef Andere Peter:

Het leek mij wel duidelijk dat dit onderwerp gaat over de nieuw aan te leggen snelweg, M. Cat. Díe weg heeft helemaal niet zo'n slechte invloed op Lunetten als sommigen graag willen doen geloven.
Op 10-01-2011 schreef Hans G.:

Huh?

http://www.utrechtanders.nl/?p=2016