Ingezonden door: Rekenende burger
24-02-2011

Kiezen voor lunetten

Ik zag de stemwijzer op http://www.laatlunetten.nl/ en ik vroeg me af: wat betekend dat nu? Wat moet ik nu stemmen over 6 dagen?

Daarom heb ik de reactie op de stelling "Geen verbreding A27 tussen Amelisweerd en Lunetten" van de partijen gecombineerd met de zetelbezetting van 2007:


"mee oneens f maximale verbreding f minder 80 km zones"
CDA 11 zetels
VVD 10 zetels
Christen Unie: 4 zetels
SGP: 1 zetel
PVV: 0 zetels

Samen: 26 van de 47 zetels oftewel 55%


"Geen verbreding A27 tussen Amelisweerd en Lunetten" : "volledig mee eens"
SP: 5 zetels
Groen Links: 4 zetels
D66: 2 zetels
Partij vd Dieren: 1 zetel
Overig (Mooi Utrecht / 50+/PLU): 1 zetel

Samen: 13/47 zetels oftewel 27%

Er ontbreekt 1 belangrijke speler in dit overzicht tot nu toe: de PvdA met 8 zetels.

Met die 8 zetels erbij komt de balans op 44% vs 55%


Nu de siituatie volgens peilingen: (http://www.fispr.nl/2011/02/13/utrecht-vvd-heeft-ze-voor-het-uitkiezen)

"mee oneens f maximale verbreding f minder 80 km zones"
CDA 6 zetels
VVD 11 zetels
Christen Unie: 3 zetels
SGP: 1 zetel
PVV: 5 zetels

Samen: 26 van de 47 zetels oftewel 55%


"Geen verbreding A27 tussen Amelisweerd en Lunetten" : "volledig mee eens"
SP: 4 zetels
Groen Links: 4 zetels
D66: 5 zetels
Partij vd Dieren: 1 zetel
Overig (Mooi Utrecht / 50+/PLU): 1 zetel

Samen: 15/47 zetels oftewel 31%

De rol van de PvdA neemt af van 8 naar 6 zetels. Deze zetels zitten in het 'groene' kamp.
Met die 6 zetels erbij komt de balans alsnog op 44% vs 55%

Zoals de peilingen er nu voor staan blijft de balans binnen de provincie aangaande de A27 dus dezelfde. Je zou alleen kunnen opmerken dat de tegenstelling dreigt te verharden cq. te verhelderen.

Dit zijn mijn gedachten tot nu toe. Ik hoop dat het je helpt met het maken van een keuze.

ps. ik heb percentages afgerond, dus het klopt dat ze opgeteld niet uitkomen op 100%

Meer info >>



Reageer op deze inzending
Op 24-02-2011 schreef Foppe:

De PvdA lijkt in deze analyse een zwevende partij. Maar in de praktijk, zo is mij de laatste jaren gebleken, zwicht de PvdA voor de argumenten van de asfaltlobby. Mocht u de verbreding echt niet willen dan is uw stem het veiligst bij Groen Links, de SP en de Partij van de Dieren. Mocht u de huidige coalitie in Den Haag willen steunen en toch tegen de verbreding zijn, dan zou ik lekker thuisblijven. Een lage opkomst steunt het kabinet.
Op 25-02-2011 schreef Hans G.:

Alle politieke partijen zwichten voor het asfalt.

Het maakt niet uit wat je stemt.
Op 25-02-2011 schreef Ijsvogeltje:

@Hans G

Ik hoef geen directe overwinning. Een in-directe mag ook.
Dus wanneer de snelweg niet doorgaat omdat de 1e kamer dwars ligt vanwege het slechte besliswerk van de regering
(en die kans is klein als het regeringspartijen zijn in de 1e kamer) dan ben ik ook best heel tevreden :)

De analyse over de PvdA deel ik maar half.
Ik heb Bert's stukje gelezen en ik heb de verkiezingswijzer bekeken. Ik heb veel woorden gezien van de PvdA, maar heb niet kunnen vaststellen of de PvdA voor / tegen de uitbreiding van de A27 is. Best knap...

A) Mochten ze voor uitbreiding zijn dan zeggen ze dat niet open en eerlijk
B) Mochten ze tegen uitbreiding zijn dan gaan ze snel door de knien. Dat denk ik ook.

Hoe dan ook: mijn nestje is nog lang niet veilig.
Op 28-02-2011 schreef Rogier:

Allemaal leuk en aardig, maar we zullen het toch moeten accepteren dat de behoefte aan mobiliteit, dus ook aan rijstroken, blijft groeien zolang de bevolking blijft groeien. Als we minder wegen willen dan is er maar n structurele oplossing: minder mensen. Een alternatief zou nog kunnen zijn om het communisme in te voeren, want dan worden auto's zo schaars en slecht dat maar weinigen er nog in rijden.
Op 28-02-2011 schreef Bert van der Roest, kandidaat statenlid PvdA:

Voor de duidelijkheid. De PvdA is voor doorstromen omdat urenlange files slecht voor de gezondheid zijn. We vragen ook om uit te zoeken of een minimale verbreding voldoende effectief is. We hebben helemaal niets met een asfaltlobby en kijken uit naar een sterke OV-lobby. Tevens hebben we ons bijna 8 jaar ingezet om de tramlijn naar de Uithof te realiseren en die lijkt er nu ook te komen. Beter openbaar vevoer leidt er toe dat minder mensen de auto gebruiken, maar deze zal nooit weg zijn. Ik noem ons standpunt realistisch. We zijn niet de partij die gelooft bv in een politiemissie in Kunduz. Dat noem ik zweven. In ieder geval hoop ik dat al die mensen die dit lezen en schrijven een stem woensdag uitbrengen tegen deze regering.
Op 28-02-2011 schreef M. Cat:

@Rogier:

Je bent wel erg kort door de bocht door te zeggen dat er minder mensen de enige oplossing is om het fileprobleem op te lossen.
Minder autobezit en minder auto's tegelijkertijd de weg op zijn ook oplossingen, net als flexibele werktijden. Waarom allemaal tussen 8.00 en 9.00 uur of 12.00 en 13.00 uur beginnen en tussen 12,00 en 13.00 uur of 17.00 en 18.00 uur te stoppen.
Op 01-03-2011 schreef Rogier:

@Bert van der Roest:

Wat heeft Kunduz te maken met deze discussie?

Overigens denk ik dat veel forensen naar de Uithof de keuze voor het vervoermiddel niet zo zeer zullen laten bepalen door een eventuele tramlijn, maar meer op basis van de beschikbaarheid van parkeerplaatsen op de Uithof. Er zijn er nu veel te weinig. Werknemers van het UMC die in Utrecht wonen krijgen nu geen toegang tot de parkeergarage, maar worden geacht met de bus of op de fiets te komen. Een tram is voor velen best een prettig vooruitzicht, maar ook vooral een concurrent van de fiets. Voor het verkeer op de snelwegen rond Utrecht zal die tramlijn echt niet veel uitmaken!
Op 03-03-2011 schreef rekenende burger:

**Zetelverdeling Provinciale Staten Utrecht bekend**

"mee oneens f maximale verbreding f minder 80 km zones"
CDA 7 zetels
VVD 11 zetels
Christen Unie: 2 zetels
SGP: 1 zetel
PVV: 5 zetels

Samen: 26 van de 47 zetels oftewel 55%


"Geen verbreding A27 tussen Amelisweerd en Lunetten" : "volledig mee eens"
SP: 4 zetels
Groen Links: 4 zetels
D66: 5 zetels
Partij vd Dieren: 1 zetel
Overig (Mooi Utrecht / 50+/PLU): 1 zetel

Samen: 15/47 zetels oftewel 32%

Er ontbreekt 1 belangrijke speler in dit overzicht tot nu toe: de PvdA met 7 zetels. Goed voor 15%

Bron: http://www.provincie-utrecht.nl/actueel/nieuwsberichten/@142669/zetelverdeling/