Ingezonden door: W.
12-01-2012

Ook nooit een zitplaats in de trein van en naar Utrecht Centraal?

In het afgelopen jaar heb ik van en naar mijn werk nog nooit een zitplaats gehad in de trein van en naar Utrecht Centraal. Ik heb tussen 8.00 en 10.00 en tussen 16.30 en 18.00 al verschillende tijdstippen uitgeprobeerd, maar altijd zit de trein vol. Het is ook al een paar keer voorgekomen dat ik niet meer mee kon. Tevens heb ik in totaal vijf keer meegemaakt dat iemand flauwviel door de drukte in de trein. Waarvan 1 keer ik zelf.

Heeft u hier ook last van? Vul het dan in op http://www.volletreinen.nl. Ik heb dagelijks twee ritjes om in te vullen...en dat doe ik dus ook steevast. Wie weet als meer mensen het doen, komt er aandacht voor.

Reageer op deze inzending
Op 12-01-2012 schreef HvdM:

Ik ga altijd op de fiets naar de stad...
Op 12-01-2012 schreef meneerklapkaak:

Dat is ook de reden dat ik niet meer met die trein ga. Ik ga liever met de bus. Is soms ook druk, maar niet propvol, zeker niet op de tijden wanneer ik ga. Rond 8.30 - 10.30!

Op 12-01-2012 schreef j.a. de jong:

dat is ook mijn ervaring: altijd propvol. ik merk ook irritatie bij reeds binnen staande reizigers wanneer ik mij ertussen prop. in principe hoef ik dat stukje niet te zitten, wanneer het zaterdag rustig is blijf ik ook nog vaak maar staan bij de deuren. maar met je wang tegen een stijl gepropt worden gaat me wat te ver.
ook vervelend is dat 'ons perron' op cs helemaal aan het eind van het platform is. 'perron 19 3/4" noem ik het zelf. je bent dan al halverwege naar lunetten gelopen voordat je mag instappen. en dan 's morgens tussen de rennende meute de trap proberen te bereiken.
denk je echt dat het helpt wanneer we op die site gaan invullen ?
Op 12-01-2012 schreef W.:

Ja ik denk dat het aandacht kan genereren.

Zie ook filmpje en twitter

http://www.meldpunt.tv/?waxtrapp=aoltkNsHnHUVaBCRP

http://twitter.com/#!/volletreinen
Op 13-01-2012 schreef wimvD:

Ik neem niet dagelijks maar wel regelmatig een trein naar CS zo rond 7:30. Die is inderdaad altijd erg vol en ik zit ook nooit, maar iedereen blijft meestal bij de deuren staan of aan de voorkant van de trein (omdat je dan minder ver hoeft te sprinten naar de trap op CS?). Als je aan de achterkant instapt of in het gangpad gaat staan, sta je niet zo tegen elkaar aan. Ik zie het als een metro in stedelijk gebied, en Lunetten is nu eenmaal helaas de laatste halte op weg naar het centrum. Vertraging vind ik vervelender. Ik haal mijn aansluiting naar Nijmegen vaak niet door die bijna standaard 4 minuten vertraging.
Op 13-01-2012 schreef j.a. de jong:

vandaag beircht over mogelijke maatregelen door de ns tegen de volle treinen (bijvoorbeeld http://www.parool.nl/parool/nl/224/BINNENLAND/article/detail/3118891/2012/01/13/Langere-Sprintertreinen-voor-meer-zitplaatsen.dhtml)

waar bestaan de maatregelen uit ? op 14 ritten (dus niet lijnen, nee, ritten) langere treinen. dat geloof je toch niet ?

verder gaan ze ons leren instappen. want de boodschap is natuurlijk (hoe nederlands weer): de klant is zelf de schuld.
Op 13-01-2012 schreef Matthijs:

@j.a. de jong: In dit geval misschien niet, maar in heel veel treinen die men 'te vol' vind zijn de voorste, achterste of middelste treinstellen vrijwel leeg terwijl andere overvol zijn. Dit is vooral goed te zien in treinen die in Den Haag zijn vertrokken. Overigens zou het handig zijn als de NS een systeem ontwikkeld (en dat moet niet moeilijk zijn, er zijn al concepten van aangeboden aan de NS) waarmee iedereen op een perron kan zien hoe lang de trein is en waar ze in kunnen stappen.

Overigens neem ik al jaren de trein niet meer vanaf Lunetten, de bus is rustiger en meestal sneller voor me.
Op 14-01-2012 schreef Rene:

Tsjee wat erg zeg. Wat ze mensen al niet aandoen.
Op 16-01-2012 schreef Dorette:

Ik hoef tussen Lunetten en utrecht centraal niet persee te zitten, maar waar ik me wel aan erger dat ik me er 's ochtends gewoon bij moet duwen om mee te kunnen.

Een aantal jaren geleden stopte deze stoptreinen van en naar Tiel/Breda gewoon op een geheel spoor. De mensen konden zich beter verdelen in de trein omdat er op elk gedeelte van de trein wel een trap of onderdoorgang was het station uit of naar andere sporen.

Nu de trein ergens gehaal achteraan op het achterste spoor aankomt willen de meeste mensen vooraan instappen om hun overstap te halen en om niet zo ver te lopen om vervolgens op een overvolle trap te belanden (ze hebben een tijdelijke 2e houten trap geplaatst).

Daar zou de NS op in moeten springen: een volledig beschikbaar perron (deel a EN deel b) en een wat langere trein. Probleem redelijk opgelost lijkt mij.
Op 16-01-2012 schreef Matthijs:

@Dorette Dan moet die ruimte er wel zijn, en die is er niet. Het zou al beter zijn als de Rabobrug af zou zijn en gelijk trappen naar de perrons zou hebben
Op 18-01-2012 schreef Andere Peter:

Ik deel de mening van Mathijs. In heel veel treinen zit alleen het eerste deel vol. Over het algemeen vind ik het we gezellig, die drukke boel in die 5 minuten. Drukte op treinen en in stations vond ik een absolute pre in het treinreizen. Ieder zijn smaak.

Dat echt overvolle vindt volgens mij alleen plaats in een paar treinen in de spits. De NS zit in de Randstad in de spits aan de maximum capaciteit. Ze verdubbelen niet voor niets de halve Randstad. Ook het prijsbeleid is gericht op daluren/piekuren.

Klagen over volle treinen in de spits vind ik zoiets als klagen over volle snelwegen in de file. Je bent zelf degene die het probleem creŽert. Met nog zovelen, maar toch. Je hebt ook zelf altijd de oplossing.

Ik zie maar een logische remedie voor heel Nederland. Dat is het stimuleren van het spreiden van de spits. Het is door de technologische vooruitgang allang niet meer nodig dat we allemaal precies dezelfde 8 uurtjes werken. Dat is een keuze. Een hele domme, ouderwetse keuze. Ik ben voor een overheid die spreiding (fiscaal) stimuleert.

Het is allang niet meer nodig dat we allemaal 5 dagen per week op de werkplek werken. Eťn keer per week een dag thuis werken is voor velen mogelijk en zou enorme verlichting betekenen. Dat kun je ook fiscaal stimuleren.

Maar wat doen we? We declareren met zijn allen de reiskosten bij de werkgever en we maken reiskosten aftrekbaar. Zo dom. Dat functioneert als een subsidie om in de file (volle trein) te gaan staan. Rigoureus afschaffen die aftrekbaarheid. Tevens werkgevers verbieden dit (deels) te betalen voor werknemers. eerst maar eens de echte kosten in beeld.

Daarvoor in de plaats krijgt de burger ook geld. Dichter naar je werk verhuizen moet juist fiscaal gestimuleerd worden. Gratis 2 weken verlof als je verhuist en zo je woonwerkverkeer vermindert met een half uur restijd of meer. Tevens andere verhuisbelemmeringen afschaffen (bv overdrachtsbelasting). Dichter bij huis wonen juist fiscaal aantrekkelijk maken. Dan heb ik het niet over fooien, maar over grof geld.

Het isw altijd lekker makkelijk om de NS de schuld te geven (en soms vast ook wel terecht). Maar de werkelijke oorzaken liggen in het gedrag van de burger en de overheid die de burger kiest.

Files, overvolle treinen. Het is allemaal ongelooflijk eenvoudig op te lossen. Zolang je maar de werkelijke kosten doorrekent aan de reiziger (die van de schaarse reiscapaciteit in de spitsdrukte gebruik maakt).
Op 18-01-2012 schreef Jurgen:

Ik kan me helemaal vinden in de opmerking van Andere Peter.

Alleen kan niet iedereen zijn werktijden zelf beinvloeden. Ik heb het geluk dat ik dat wel kan en omdat ik wisselend op diverse plaatsen in het land moet zijn heb ik nu een DalVrij abonnement. En daardoor reis ik, om mijn eigen portemonnee van dienst te zijn, altijd buiten de spits. Goede manier dus om wat meer mensen buiten de spits te duwen

Ik kan iedereen trouwens aanraden om naar CS te fietsen. Levert natuurlijk geen tijdswinst op, maar scheelt ergernis en is ook nog gezond. Je fiets kwijt kunnen is een probleem, maar door ervaring lukt dat ook wel.

Op 30-01-2012 schreef Jolijn:

Fietsen naar CS lijkt mij ook en uitstekende oplossing, is ook nog gezond. Als je dan een aansluiting mist kun je alleen niet meer de NS de schuld geven... dat kan voor sommigen een probleem opleveren ;)