Ingezonden door: Jim
19-01-2012

Maak busbaan amethistweg weer openbaar

Maak de busbaan (die nu zo'n beetje alleen voor lijn 8 wordt gebruikt) weer openbaar voor al het autoverkeer. Hierdoor is Hoograven (Smaragdplein) en de binnenstad voor verkeer uit Lunetten beter bereikbaar (en omgekeerd hetzelfde). Daarbij kan hierdoor de drukte van de bestaande route worden omzeild.

Stem op dit idee op gemeentesite verbeterdebuurt.nl:
http://www.verbeterdebuurt.nl/melding/19907/maak-busbaan-weer-openbaar


Reageer op deze inzending
Op 20-01-2012 schreef Remko:

Alleen voor inwoners van Utrecht dan graag, anders krijgen we denk ik veel sluipverkeer.....
Op 20-01-2012 schreef Robb:

Meteen doen! Dat scheelt soms enorm veel tjd want het goyplein is in de spits totaal onbereikbaar.
Op 20-01-2012 schreef Buschauffeur:

Op zich geen slecht idee, maar dan alleen in de richting smaragdplein >> Lunetten.
Andersom zit er nogal een bottleneck op het smaragdplein bij de verkeerslichten.
Verder neem ik aan dat de bewoners van smaragdplein e.o. er niet blij mee zullen zijn.
Op 20-01-2012 schreef Matthijs:

Het lijkt een goed idee, maar daar is het nooit voor ontworpen en ik denk dat het dan al vrij snel te druk wordt. het is nu al lastig voor 2 bussen om elkaar te passeren voor het smaragdplein en als daar nog veel meer auto's bij komen wordt het een gevaarlijk stuk voor fietsers daar.

(Het oorspronkelijke plan was 2 banen per richting en dan over de groenstrook langs de Opaalweg en het fietspad langs het spoor richting het kruispunt bij het politiebureau)
Op 20-01-2012 schreef Henk:

Super idee! Slechts een uitvalsweg voor een hele wijk is veel te weinig!
Op 23-01-2012 schreef Ton:

Geen goed idee.
De gemeente bevordert het gebruik van fiets en OV naar het centrum. 5 minuten tijdwinst met de auto past daar niet in.

Bovendien zijn de wegen rond het Smaragdplein niet berekend op extra verkeer, de woningen tegenover Lidl liggen pal aan het kruispunt bij de Briljantlaan en bewoners zullen klagen over geluid, Stof en stank. LSNS, laat Smaragdplein niet stikken. Verkeer van/naar de Waterlinieweg zal in de spits de drukke Goylaan ontwijken door via Lunetten en Smaragdplein te rijden, of sluipen via 30 km wegen zoals het Tolsteegplantsoen.
Op 24-01-2012 schreef rijk:

Ik moet zeggen dat ik de behoefte niet zo voel. Het is wel eens druk op het goyplein maar meestal kom je toch redelijk vooruit hier. Denk dat je het probleem verplaatst. Denk dat de bewoners ook niet echt vrolijk gaan worden van dit plan. Laat het een OV baan blijven en verder geen verkeer dit stimuleert wellicht het gebruik van het OV.
Op 25-01-2012 schreef M. Cat:

Zeker pas in Lunetten komen wonen? Die busbaan is nooit voor gewoon autoverkeer geweest, dus de titel weer openbaar is fout gekozen.

Lijkt mij geen goed idee, want het zal zeker een sluiproute gaan worden en meer verkeer aantrekken.
Op 28-01-2012 schreef Andere Peter:

Extreem slecht en gelukkig kansoos plan.

Het hele idee van die afsluiting was juist het hinderen van autoverkeer en het (in relatieve zin) bevorderen van alternatieven. Het is de stad in. Voor alle bestemmingen die je vanuit Lunetten kunt bereiken via de Amethistweg geldt dat het beter is autoverkeer onaantrekkelijk te maken.

Gelukkig zal dit ook nooit gebeuren. De gemeenten zijn tot inkeer gekomen en beseffen dat verdere asfaltering de steden niet helpt. Al dit soort wegen worden juist terecht autoluwer gemaakt. Kijk bv ook naar de Catharijnebaan, weer water in de singel. Over dit soort assen investeert men in OV en in fietsverkeer. Terecht.

Tenslotte is de veronderstelling dat het te druk is op de rondweg in Lunetten belachelijk. Die rondweg is 20 van de 24 uur rustig. Dan heeft die weg overcapaciteit. Oversbeleid zou er veel meer op gericht moeten zijn die piekbelasting te spreiden. Dat kan heel gemakkelijk, op vele manieren die allemaal te maken hebben met het werkelijk doorrekenen van de schaarste aan asfalt op die kortstondige piekmomenten.
Op 01-02-2012 schreef Hans G.:

Als je in Utrecht woont ben je toch gek als je met de auto van en naar het centrum gaat? Vanaf Lunetten is het hooguit 15 min. fietsen. Met de bus & trein is het zelfs minder (excl. wachttijd).

Waar is het ideaal voor? Voor al die provincialen en forenzen die sneller van en naar de stad kunnen door afslag Lunetten te nemen op de Waterlinieweg ipv. afslag station.

BIJZONDER SLECHT IDEE DUS
Op 02-02-2012 schreef Henk:

Goed verhaal, maar de praktijk is anders. Je staat vast op de lunettenbaan en over de amethistweg gaat eens per kwartier een half lege bus. Zonde van het asfqlt dus.
Op 03-02-2012 schreef bart:

Als je nu echte bloedhaast hebt...

je kunt gewoon met je auto over de obstakels zonder dat de onderkant van je auto wordt beschadigd. Tenminste met een beetje normale auto lukte me dit meerdere malen.
Scheelt een hoop tijd!
Op 03-02-2012 schreef Jurgen:

@ Henk

Nou, ik ga regelmatig in de spits met buslijn 8 (ik neem aan dat dat ook de piekuren van de Lunettenbaan zijn) en dan is de bus eigenlijk altijd meer dan half vol. En hij gaat dan om de tien minuten. Als hij om het kwartier zou gaan, zou ie nog voller zitten ;)
Op 11-03-2012 schreef Bart:

Het is inderdaad raar dat deze weg alleen voor de bus gebruikt wordt. Een beetje zonde. Laat auto's toe, dat is voor iedereen een stuk gemakkelijker.