Ingezonden door: Jacomine
22-02-2012

Kaalslag

Ik ben groot voorstander van meer en beter openbaar vervoer als daarmee het autogebruik kan worden teruggedrongen. Ik zou dus heel blij moeten zijn met de spoorverdubbeling.
Echter: voor wie zoals ik dagelijks fietst tussen Lunetten en de binnenstad is er al jaren alleen maar lelijkheid, treurigheid en rigoureuze kaalslag zichtbaar. Tunnels zijn korte of langere tijd dicht; er is gevaarlijk weinig fietsruimte (Albatros- en Bleekstraat). En na al het groen dat al heeft moeten wijken gaan nu ook de bomen aan de Pelikaanstraat er aan. En dat is dan weer voor de snelle verbinding met de Uithof.
Ik doe krampachtig mijn best om te denken aan een mooie toekomst met betere, frequentere, snellere, minder vertraagde etc. treinen maar het kost me steeds meer moeite.
Ik ben vast niet de enige.

Reageer op deze inzending
Op 22-02-2012 schreef Anna:

Ik fietste vandaag door de Pelikaanstraat op het moment dat ze bezig waren de bomen te kappen. Ik werd er ook verdrietig van.
Op 22-02-2012 schreef Ruud:

En ik vind het juist heel boeiend om op mijn dagelijkse fietstocht te zien hoe de werkzaamheden vorderen. Elke dag een stapje verder. Knap stukje werk van die mannen en vrouwen.
Op 23-02-2012 schreef robb:

Tja, het is nooit goed.
komt er een busbaan om de autos te weren uit de stad, komen de bewoners in opstand. en dan moeten er ook nog bomen gekapt worden.
Het is meestal het een of het ander in een zeer dicht bevolkte en drukke stad.

Maar een groot gedeelte van het geklaag is NIMBY. (not in my backyard)
Met andere woorden ik ben overal voor behalve als het in mijn eigen tuin is.
Zijn zat voorbeelden te noemen die goed zijn voor het mileu of verkeer maar waar bewoners weer tegen zijn omdat ze er misschien wel last van kunnen gaan krijgen in de toekomst.

Op 23-02-2012 schreef P. de Winter:

De Gemeente heeft bij de Opaalweg wel wer een paar bomen herplaatst, een kleine compensatie, maar m.i. wel een verbetering.
Op 25-02-2012 schreef Andere Peter:

Vermoeiend is dit. Deze kortzichtige blik duikt steeds weer op.

Dit is nu eenmaal de tijd in het jaar om bomen te snoeien. Dat is wat je op verschillende plaatsen ziet en het heeft bijna altijd als doel de bomenpopulatie sterk te houden.

En ten aanzien van al die tunneltjes: verdiep je eens in de spoorplannen. Wanneer je fietst van Lunetten naar Utrecht-centrum kom je langs verschillende bouwputten. Die allemaal het gevolg zijn van forse investeringen in het spoor. Spoorverdubbeling en bouw van station Vaartsche Rijn.

Je kunt er van alles van vinden maar het is allemaal precies het tegengestelde van kaalslag. Het fietstunneltje bij de Laan van Soestbergen ziet er inmiddels zelfs fraai uit.
Op 25-02-2012 schreef Andere Peter:

Ik betreur wel een verandering tussen Lunetten en Houten. Op de overgang van de Mereveldse weg naar de Oudwulfse weg. Daar is een pitoreske spoorwegovergang in fraai landelijk gebied vervangen door een lelijke betonnen tunnel. Moest dat nou?

Ik begrijp het wel, de spoorverdubbeling zal het treinverkeer doen toenemen en dus ook het de vertraging en de risico's bij de spoorbomen.
Op 25-02-2012 schreef Matthijs:

@Andere Peter: Bij 4 sporen of meer mogen geen overwegen meer, die zijn te lang dicht en onveilig, daarom is er een tunnel aangelegd. Overigens wordt er bij een spoorverbouwing als dit of nieuw aan te leggen spoor altijd voorkeur gegeven aan een brug of tunnel in plaats van een overweg, ook weer een veiligheids (en onderhouds) ding.
Op 26-02-2012 schreef P Krediet:

Toen de 4 Lunetten werden aangelegd stond hier geen boom, vanwege het vrije schootsveld voor het geschut. Moet je zien hoe groen deze wijk nu is, vergeleken met de rest van de stad! Bij het spoor komt het ook wel weer goed. Mensen die niet tegen vooruitgang en dynamiek kunnen raadt ik aan naar Oost-Groningen te verhuizen. Daar zijn geen snelwegen en spoorlijnen, maar er is ook geen werk.
Op 11-03-2012 schreef Bart:

Vandaag was zelfs de tunnel bij de Bleekstraat gesloten. Gelukkig kun je met de fiets in Utrecht nog goed in het centrum komen.

Wat overlast hoort er inderdaad af en toe bij. En met het overbelaste Nederlandse spoornet is het goed dat er wat sporen bij komen. Kunnen we in de toekomst met de trein zonder al die vertragingen.

En ook beter voor de luchtkwaliteit in Lunetten dan extra snelwegen. Al zullen die er ook wel komen.