Ingezonden door: Cristien
16-04-2012

Brievenbus hoek Betuwe is weg

Wegens reorganisatie Is de brievenbus verwijderd.
De Post moet nu naar Zevenvouden 238.

Ze geven liever vette Bonusen aan hun directeuren dan dat ze nadenken over het gevolg van het verwijderen van een brievenbus naarst een ouderecomplex.



Reageer op deze inzending
Op 16-04-2012 schreef waddenbuurtbewoner:

Brievenbus op Texel is ook weg. Was handig geweest als men had aangegeven waar de overgebleven brievenbussen staan. Gelukkig is die bij de Copperwerthe blijven staan, maar deze is dus voor mij een flink eind lopen.
Op 16-04-2012 schreef Cristien:

Volgens @PostNLWebcare op Twitter staat er altijd een bus in een straal van 500 meter. Ik betwijfel dat.

Toen ik zei dat de brievenbus naast bejaardewoningen stond en dus verwijderen niet handig was kreeg ik als commetaat op Twitter

Dat ze daar geen rekening mee konden houden.
Hoezo "klantonvriendelijk"
Heeft iemand bericht gehad over deze actie van PostNL?
Op 16-04-2012 schreef piet:

Wat is nou het probleem dat de brievenbus niet meer pal naast het bejaardenhuis staat? Een beetje lichaamsbeweging is juist goed voor die oudjes, komen ze tenminste ook nog een keertje buiten!
Op 17-04-2012 schreef Matthijs:

@Cristien: Als er een brievenbus in een straal van 500 meter staat heb je er in Lunetten maar 2 nodig, bij het winkelcentrum 1 en bij de basisscholen 1.

Ik dacht overigens dat er een aantal brievenbussen vervangen zouden worden voor een oranje?
Op 17-04-2012 schreef Cris:

Het klopt dat ze een aantal bussen vervangen voor Oranje (onzin) maar ondertussen halen ze er ook een hoop weg.

Er wonen hier niet alleen bejaarden maar ook veel gehandicapten mensen en niet iedereen kan zo ver lopen al zouden ze dat wel graag willen!!!!
Op 18-04-2012 schreef Andere Peter:

De postdirecteuren kunnen niet anders. Ze zijn door de politiek in een spagaat gezet door de gemankeerd functionerende markt. Deels vrij, deels onvrij.

Ze zijn bij Postnl gedwongen operationele kosten te besparen en de permanente volumedaling brengt ook de noodzaak tot snijden met zich mee. Het is dus alleen maar logisch dat het bizar hoge aantal contactpunten fors wordt verkleind. Die vele contactpunten brengen hogere kosten met zich mee en zijn markttechnisch overbodig: het kost geen vraag. Die grens van 500 meter wordt in Lunetten gemakkelijk gehaald. Het is geen filantropische instelling. Logisch dat ze snijden in niet-noodzakelijke service. Als de overheid vindt dat het bejaarden etc gemakkelijker moet worden gemaakt dan moet de overheid (jij dus, de kiezer!) dat gewoon faciliteren.

De politiek zette echter een stelsel neer dat het bedrijf dwingt de winsten te maximaliseren. De bonussen zijn een bewijs dat dit lukt. Door fors te snijden in de kosten. Daar hoort ook bij de forse beweging om dure krachten in te ruilen voor goedkope krachten. Een postbode of postsorteerder verdient al gauw het dubbele van wat in een vergelijkbare functie gebruikelijk is en het drievoudige van de postmedewerker van andere postbedrijven. Dat is onhoudbaar . Net als die boventallige brievenbussen.
Op 20-04-2012 schreef PostNL:

Ach, over een tijdje is PostNL niet eens meer koninklijk, het gaat ook steeds slechter met dit bedrijf.
Ik denk dat ze het geen 3 jaar meer gaan volhouden..
Op 21-04-2012 schreef waddenburtbewoner:

In de brief die wij hebben ontvangen stond dat er 3 weken lang op de brivenbus zou staan als die zou verdwijnen en waar de dichtsbijzijnde zou zijn. Brievenbus was binnen 2 weken weg en geen briefje gezien.
Ook zou men rekening houden met veiligheid bij het weghalen van de brievenhuis. Om nu naar een brievenbus te gaan, moeten we dus de Brennerbaan over. Je kunt kinderen dus geen brieven meer op de post laten doen.

@andere Peter:
een postbesteller verdient ca. 7,50 bruto per uur. Daarbij moeten ze binnen een bepaalde tijd bezorgen. Doe je er langer over dan heb je pech, je krijgt niet meer uitbetaald. Ook niet als je extra veel moet bezorgen (bijv.extra reclame)
of bij winterse omstandigheden.
Op 21-04-2012 schreef Hippo:

Op brievenbussen die vervangen worden (rood door oranje) en die dus terugkomen, hangt tevoren een brief. Op bussen die domweg verdwijnen, niet.
Als je op de site van PostNL kijkt, staan die brievenbussen er nog gewoon. Dus als ik iets wil posten, kan ik niet meer naar de hoek van de straat, maar ik kan k niet vertrouwen op de site om te weten te komen welke bussen er (nog) wel staan.
Uitstekende service weer. Maar ach, veel post wordt toch niet bezorgd, dus e zou bijna gaan denken: wat maakt het uit...
Op 28-04-2012 schreef Andere Peter:

@waddenbuurtbewoner:

1. Ik weet precies wat ze allemaal verdien(d)en. Ik sprak over postsorteerders en postbodes. Die verdienen een veel hoger salaris dan de martkt aangeeft. Jij hebt het over 7,50 per uur en minder voor postBESTELLERS. Dat klopt, maar daar had ik het dus niet over. Postbestellers zijn de goedkope arbeidskrachten die (marktconform met een minimummsalaris) in dienst zijn gekomen en die de oude postbodes vervangen. Dat is nu net de crux van die hele reorganisatiegolf. Voor de oude postbodes en postsordeerders gold dat de werkgever ongeveer factor 3 meer kwijt was aan loonkosten per uur (all in) dan de concurrentie. Daarbij moet je denken aan 25,00 per uur. Let wel, daar zit nog iets meer in dan het bedrag dat de medewerker als bruto inkomen ontvangt. Dat is natuurlijk onhoudbaar. Het is niet Postnl dat die marktsituatie heeft gecreeerd, maar de (internationale) overheid.

2. Het is duidelijk dat Postnl niet als taakstelling heeft om jouw kinderen in de gelegenheid te stellen jouw post op de bus te doen.
Op 28-04-2012 schreef Andere Peter:

Vergis je niet in post. De brievenbuspost loopt fors terug, maar die besloeg 5 jaar geleden ook nog maar 16% van de totale poststroom van (toen nog) TNT-post. Postnl is er maar wat bli mee dat die stroom snel terugloopt, want die unieke sortering is verliesgevend. Ze doen het alleen nog maar omdat ze het moeten doen van de OPTA. de concurrentie concurreert dan ook niet op dit punt: levert geen snars op.

Een veel groter aandeel wordt in tienduizenden tot honderdduizenden stuks tegelijk aangeleverd door grote bedrijven, banken, verzekeraars en betreft facturen of directe reclame. Bovendien zijn de pakjes (daar heeft Postnl er ook nog heel veel van (Pakketservice) dikke booming business.

De winstmarge op post is al jaren een vette en zeer stabiele 10%. Dat blijft ook de komende jaren zo (mede door al die kostenbesparende reorganisaties). Geen enkele oude branch kan tippen aan een zo stabiele, zo zekere winstmarge van 10%. De vooruitzichten zijn dus markttechnisch voor het bedrijf grandioos, voor de medewerkers rampzalig en voor de klanten langzaam verslechterend.

Wel zal Postnl vermoedelijk binnen enkele jaren worden opgekocht door een groot Amerikaans of Japans bedrijf. Net als met zusje TNT Express inmiddels is gebeurd. Dat zal de kille rationalisatie weer een nieuwe zet geven, want er kan nog veel meer gesneden worden.