Ingezonden door: Anno
21-12-2012

Lijn 1

"Onze wijk Lunetten wordt daarbij extra zwaar getroffen door het verlies van lijn 1. Je bent in veel gevallen langer onderweg, moet vaker overstappen. En als klap op de vuurpijl ga je ook nog eens meer betalen: langere reiswegen door omrijden betekent kassa voor Schultz, want iedere kilometer wordt afgeboekt op je OV-chipkaart. Het halveren van het aantal bussen na 21.00u betekent dat je nog maar twee keer per uur per openbaar vervoer Lunetten kan bereiken, want de stoptreinen rijden na die tijd ook nog maar twee keer per uur."

bron:paulusjansen.sp.nl

Wat baal ik hiervan zeg. Ok geen first world problems maar toch. Lijn 1 is weg uit Lunetten. Niet makkelijk even naar de kanaalstraat, het goylaan of het jaarbeursplein. Of naar het WC overvecht en familie in Overvecht zonder over te stappen. Makkelijk naar de balijelaan/croeselaan gaat ook al niet meer. Nou ja dat zou wel kunnen maar dan moet ik op de fiets naar de Ijselsteinlaan? en dan overstappen. Of toch maar met de fiets. Toch best jammer of stel ik mij aan?

Reageer op deze inzending
Op 21-12-2012 schreef Robb:

Begrijp ik het niet goed? We hebben nog steeds lijn 8 toch?
Op 22-12-2012 schreef Cris:

Nee, je stelt je zeker niet aan.
Dat lijn 1 weg is is waardeloos.
Het gaat allang niet meer om de klanten tegenwoordig.
Echte dienstverlening is ver te zoeken..
Op 22-12-2012 schreef everardo:

gisteren is mijn buurvrouw van 80 jaar met de bus naar de stad geweest.
ik kan u zeggen het was een ramp voor haar.
voorheen stapte ze op de Brennerbaan op lijn 1 en kon rechtstreeks naar de stad.
nu moet ze of lijn 10 die een wereldreis maakt of lijn 8 nemen.
om lijn 8 te nemen moet ze naar station lunetten lopen en dat is te ver voor haar.
Zij kan zondags ook niet meer naar de kerk dankzij het verdwijnen van lijn 1.
Ze kwam gisteren na overstap en wachttijd van bijn twee ueren weer thuis.
ze was zeer ontdaan en zei dat de heren die dit allemaal bedenken dat doen vanachter een mooi bureau en zelf met de auto rijden.
het OV is er niet voor de mensen maar de mensen zijn er voor het OV.
Ze zegt natuurlijk in Syrie of andere landen hebben de mensen veel grotere problemen en daar is zij zich van bewust.
maar nu levert zij weer een stuk zelfstandigheid in omdat lijn 1 weg is en de andere haltes te ver voor haar loopvermogen verwijderd zijn.
Mw. woont al 31 jaar aan het reiderland en op deze manier wordt haar wwon en verplaatsingsgenot danig verstoord.
Op 22-12-2012 schreef Luc:

Voor mensen die slecht ter been zijn bijvoorbeeld is het wegvallen van lijn 1 per definitie erg onhandig, vooral als je ervan afhankelijk bent. Voor mensen met een fiets: het gebruik van de fiets ten opzichte van een buslijn is vaak een psygologische drempel. Je bent het gemak van de bus immers gewend. Maar: Utrecht is eigenlijk maar een kleine stad qua oppervlak, dus je kunt overal vrij snel met de fiets komen. Dat weet ik uit ervaring, heb op diverse plekken gewoond en altijd de fiets gepakt. En ik ben niet echt een fietsliefhebber. Zelf fiets ik elke werkdag van Utrecht naar Zeist-oost (en terug, half uurtje per enkele reis), en ik ben dan ruim sneller dan als ik met het OV zou gaan. Het zou heel goed kunnen dat dat voor het overgrote deel van de locaties binnen Utrecht ook geldt. Kortom: probeer de fiets eens!

Luc
Op 23-12-2012 schreef Rob:

ik heb begrepen van het GVU dat je zoveel mogelijk moet klagen over deze situatie... want GVU kan er zelf weinig aan doen het wordt bepaald door BRU zij zorgen voor het geld van het openbaar vervoer in provincie utrecht want GVU baald hier zelf ook van...
Op 23-12-2012 schreef Koert:

Zou het een idee zijn als lijn 8 een 'rondje' door Lunetten gaat rijden? Nu bedient lijn 8 maar n helft van de wijk.

Of misschien nog beter: om en om een rondje linksom en rechtsom. Dat zou voor het GVU toch niet teveel moeite moeten zijn om dat bij een eerstvolgende aanpassing van de dienstregeling door te voeren?

Wat vinden jullie? Is dit een zinvol idee of onzin?
Op 23-12-2012 schreef Dinges:

Lijn 1 moet gewoon terug...
Ik dacht eerst ach die mis ik niet, nou echt wel.
De eerste dag dat lijn 1 er niet meer was moest ik van mijn werk lopend naar huis. Gewoon omdat ik even vergeten was dat als ik niet heen kan met lijn 1 ook niet terug kan,
En voor de oudere bewoners in Lunetten en de mensen die gewoon afhankelijk zijn van de bus om wat voor reden dan ook moet lijn 1 weer lekker door Lunetten gaan rijden.
Ik ga wel iedere dag klagen via de website van de GVU, die zullen het vast wel doorgeven aan de mensen die dit bedacht hebben.
Op 23-12-2012 schreef frirs:

wat mij betreft weg met al die (stink) bussen.
Op 24-12-2012 schreef Tsja:

Hmmmm, ik vind het ook onhandig, want ik gebruikte ook vaak bus 1 om bij de Balijelaan over te stappen op een andere lijn en vice versa. Mr, ik was midden in de avondspits vaak n van de twee a drie passagiers die nog verder mee gingen dan Hoograven. Ik kan me dus ook wel voorstellen dat met een lege bus doorrijden naar Lunetten niet zo rendabel is.
Op 24-12-2012 schreef Martijn:

@ Koert: Dat lijn 8 de wijk binnen komt, door de wijk gaat en gelijk weer terug naar het station? Dat is niet handig, dan verlies je de buffertijd die regelmatig nodig is om er voor te zorgen dat eventuele vertragingen verdwijnen. Je krijgt dan dus een onbetrouwbare dienstregeling.


Overigens is het voor de meeste ouderen helemaal niet onhandig (en al helemaal niet 'per definitie'), want die gaan al lang niet meer met de bus, de Regiotaxi komt wanneer ze hem nodig hebben voor de deur, brengt ze naar de plek waar ze heen moeten en het is nog goedkoper dan met de bus ook.
Op 24-12-2012 schreef Cris:

Bron: Twitter bericht: Bewoners #hoograven en #lunetten klaag hier over het verdwijnen van de #bussen
http://t.co/WQBuHGGP
Op 25-12-2012 schreef Joost:

@koert dat meen je toch niet echt he van die regiotax. Dat is niet vergelijkbaar 1 je moet gekeurd worden om een pasje te krijgen, 2 je moet van te voren bedenken wanneer je weg wil je moet namelijk een afspraak maken dus even spontaan de regiotax nemen is er niet bij. 3 de regiotax is erg onbetrouwbaar ze komen bijna nooit op tijd.
Jij wilt dus de bejaarden hun zelfstandigheid afnemen?
Op 26-12-2012 schreef Martijn:

@ Joost: Neem aan dat je mij bedoelt en niet Koert.

Hebben we het over dezelfde regiotaxi? Die waar ik het over heb mag je zelfs reserveren zonder pasje... De reserveringstijd is een nadeel, maar hoe vaak gebeurt het dat je even spontaan weg wil en dat een uurtje later een probleem is? De onbetrouwbaarheid is vergelijkbaar met de bussen, dus dat valt ook mee.
En wil je zeggen dat het gebruik van de regiotaxi slechter is voor de zelfstandigheid van ouderen dan het OV netwerk? Ik denk dat je het dan niet helemaal begrepen hebt. Ik ken meerdere ouderen die naar volle tevredenheid gebruik maken van de regiotaxi en die er met geen haar op hun hoofd (voor zover ze die nog hebben) zouden moeten denken aan weer te moeten reizen met de bus.
Op 26-12-2012 schreef rijk:

Tuurlijk is het balen maar als een bus niet voldoende bezet is vind ik het logisch dat je deze weg doet. Als we morgen allemaal meer moeten betalen omdat we onrendabelle lijnen willen laten rijden is het land (of de wijk) ook te klein. Vervelend maar zo werken die dingen en het is niet zo dat we in gebied wonen waar we nu onbereikbaar zijn :-)
Op 02-01-2013 schreef Marije:

Helaas ben ik door het wegvallen van lijn 1 gedwongen om - net een week na een knieoperatie - toch met de fiets naar mijn werk te gaan, omdat ik geen openbaar vervoer meer in de buurt heb richting het centrum van Utrecht. Bus 1 minder vaak laten rijden of bus 8 een extra rondje zou dit toch ook oplosen? Ik neem aan dat er veel meer mensen (tijdelijk) minder mobiel zijn en nu echt een probleem hebben. (30 jaar oud en ik zit thuis op het moment omdat ik door het fietsen nu mijn knie overbelast heb, ik baal echt...)
Op 02-01-2013 schreef Buschauffeur:

Quote: [Helaas ben ik door het wegvallen van lijn 1 gedwongen om ...]

Kijk dat is nu weer een typisch geval van de verantwoordelijkheid ergens neerleggen waar ie niet hoort.
De zin zou ook kunnen luiden: "Helaas ben ik, doordat mijn baas geen taxi wil betalen, gedwongen om ....", om maar een dwarsstraat te noemen.
Je kunt de GVU moeilijk verantwoordelijk houden voor een toestand die je zelf veroorzaakt (veel te vroeg gaan fietsen na een knie-operatie).

Sterkte verder met de knie .