Ingezonden door: Paulus Jansen
04-04-2013

A27: Het houdt een keer op!

Greater London heeft 8.174.000 inwoners. Toch heeft de ringweg van London M25 “maar” 6 tot 8 stroken. De gemeente Utrecht heeft 321.000 inwoners. De ringweg van Utrecht, telt nu al 14 (A2), 10/14 (A12), 10/11 (A27) stroken. Toch is in het regeerakkoord Rutte-2 vastgelegd dat de A27 moet worden verbreed tot 2×7 stroken. Dwars door het achtertuintje van 20.000 Utrechters, dwars door het laatste landgoed aan de oostrand van de stad. Dat mag niet gebeuren.

Aanstaande maandag neemt de Tweede Kamer een besluit over de verbreding van de A27. Er zijn overigens ook plannen om de A12 nog verder te verbreden. Daarmee wordt de leefbaarheid van onze wijk nóg verder aangetast. Nu al behoort de luchtkwaliteit in Lunetten tot de slechtste van Nederland en grote delen van de wijk zijn ongeacht de windrichting bedekt met een grijze deken van verkeerslawaai.

Mobiliteit is een groot goed, maar niet ten koste van alles. Als iedereen zijn boodschappen op de fiets doet en op 's zondag de trein neemt voor familiebezoek of NS-wandeling, hoeft de A27 niet verbreed te worden, maar kunnen er morgen vier van de tien rijstroken dicht.

De afgelopen jaren heeft Lunetten met regelmaat zijn stem verheven tegen de sluipende sloop van de leefbaarheid in onze regio.

Komende zondag 7 april organiseren de Vrienden van Amelisweerd om 14:00u een demonstratie, verzamelen bij landgoed Oud Amelisweerd. Als je gezondheid je lief is reken ik op je komst.

Paulus Jansen
lid Tweede Kamer SP
Texel 12, 3524 AP,

Meer info >>



Reageer op deze inzending
Op 04-04-2013 schreef Claudia M.:

Wat mij ook verwonderd is dat juist op die plek de A27 verbreed wordt, maar hoe zit het eigenlijk richting Hilversum vanaf oprit Rijnsweerd?

Ik ben mede naar Utrecht - en dat werd toevallig Lunetten - verhuisd juist vanwege het feit dat ik daar iedere dag tot wel een half uur in file stond. In 15 jaar tijd verdubbelde de reistijd terug, heen viel nog wel te doen, maar ik zat dan al om 7.00 uur in de auto. Na 8.00 uur staat ook daar de "snelweg" vol. Het is een flessenhals daar, vooral daar waar de ‘driebaans’ onder de ring in een ‘tweebaans’ verandert.

Welk nut heeft de verbreding hier als het daar toch weer gigantisch op een tweebaansweg vastloopt?
Op 05-04-2013 schreef Laurens:

Lees net in een mailtje van GL dat dat punt niet eens in de file top-50 staat. Ik rij er zelf nooit tijdens de spits, dus nam maar aan dat er überhaupt een fileprobleem was, maar blijkbaar niet dus.

En daar willen ze 500 miljoen aan uitgeven? Dat kan in deze tijd beter besteed worden, lijkt me. Bovendien zal de verbreding ook het nodige fileleed met zich mee brengen.
Op 06-04-2013 schreef een ouder:

Hoop dat de minister dan ook nog een zak geld heeft om de door deze verbreding stijgende zorgkosten van Lunettenaren te betalen. Lunetten heeft nu al een ongezond leefklimaat.
Op 07-04-2013 schreef Robb:

Ongezond leefklimaat??
Waar baseer je dat op?
Kom eens met feiten?
Als je de cijfers bekijkt heeeft lunetten een betere luchtconditie dan bijvoorbeeld; het goylaan, amsterdamsestraat weg, oog in al, albatrosstraat, de singel, wilhelminapark. Parkwijk en nog tich straten.
Op 07-04-2013 schreef Hans G.:

Welke cijfers? Van Gemeente Utrecht?

Wel eens de website van Kees gelezen?

Succes.

http://www.keesvanoosten.nl/
Op 08-04-2013 schreef Robb:

Oja. Die Kees.
De kees die belachelijke rechtzaken heeft gevoerd en 95% heeft verloren over muziekcentrumvredenburg waardoor elke Utrechter nu 3 jaar langer in een bouwput zit.
De Kees die al 20 jaar aan de amsterdamse straatweg woont en nu rechtszaken voert omdat zijn straat nu zo druk is geworden en niet meer aan de mileu eisen kan voldoen in vergelijking met 20 jaar geleden. Wat moet er dan gebeuren? Geen verkeer meer?

Ik baseer me gewoon op rauwe meetdata die voor iedereen openbaar zijn. http://www.utrechtmilieu.nl/meetnet/ En dan zie ik dat het best meevalt ten opzichte van zogenaamde hele dure wijken die zogenaam dan wel schoon zijn.
Maar ja als we hier in Lunetten lekker tegen heel utrecht blijven roepen dat het hier zo smerig, crimineel en onleefbaar is dan zijn we lekker bezig.
Ik ben gewoon een tegengeluid en zeg dat het niet waar is, of in ieder geval veel minder erg dan in andere wijken.
Ik ben trots op om lunettenaar te zijn in de groenste wijk van utrecht.
Op 11-04-2013 schreef Hans G.:

Het gaat mij niet zozeer om Kees. Waar het om gaat is dat we (blijkbaar) te maken hebben met een overheid die maar wat doet. Ongetwijfeld doet de gemeente ook dingen goed, maar het vertrouwen in de gemeente / overheid is bij mij wel gedaald.

Een stapje verder. Het besluit over de A27 van Nederland B.V. daar zullen verschillende partijen niet slechter van worden... toch?

Het doet me denken aan de jaren 80 toen het besluit nog niet was genomen; maar Rijkswaterstaat al wel was begonnen net noorden en zuiden van de toekomstige bak.

Op 07-05-2013 schreef Hugo:

@Robb
==> even tegengas geven hoor...

De kees die belachelijke rechtszaken heeft gevoerd en 95% heeft verloren over muziekcentrum Vredenburg waardoor elke Utrechter nu 3 jaar langer in een bouwput zit.
=> Over onze gemeente de regels aan z'n laars lapt een miljoen stopt in een muziekcentrum terwijl de buurthuizen niet open 'kan' houden.
Zijn stijl is de mijne niet, maar ik heb wel een respect voor de 'luis in de pels'.


De Kees die al 20 jaar aan de amsterdamse straatweg woont en nu rechtszaken voert omdat zijn straat nu zo druk is geworden en niet meer aan de mileu eisen kan voldoen in vergelijking met 20 jaar geleden. Wat moet er dan gebeuren? Geen verkeer meer?
==> Beleid? Utrecht heft 20 jaar de tijd gehad.

Ik baseer me gewoon op rauwe meetdata die voor iedereen openbaar zijn. http://www.utrechtmilieu.nl/meetnet/ En dan zie ik dat het best meevalt ten opzichte van zogenaamde hele dure wijken die zogenaamd dan wel schoon zijn.
==> Zogenaamd inderdaad, Nederland is het meest vieze jongetje in de klas. En binnen NL is Utrecht een van de smerigste steden. Den Haag is erger overigens.

Maar ja als we hier in Lunetten lekker tegen heel Utrecht blijven roepen dat het hier zo smerig, crimineel en onleefbaar is dan zijn we lekker bezig.
==> Ach, voor een wijkje dat is ingeklemd tussen een ringweg, 2 snelwegen en een spoorlijn doen we het vrij aardig zou ik zeggen. Met de grootste snelweg van Nederland op enkele 10tallen meters van de wijk gaat het niet beter worden. Dat gelooft niemand.
Is je trouwens opgevallen dat het enige meetpunt van het rijk, die besluit over snelwegen) bij een achteraf weggetje in hooggraven staat? http://www.utrecht.nl/smartsite.dws?id=324925
Dit is vreemd want RIVM zegt zelf: "Verkeersbelaste stations (straatstations) staan minimaal 4 meter van weg-as, representatief voor de condities nabij de bebouwing" Hoe een afstand van 1600 meter tot 1 snelweg representatief kan zijn voor een wijk die op 400 mtr en 200 mtr van 2 snelwegen zit weet ik niet.
En in tegenstelling tot wat je zou verwachtten krijg je niet altijd meetgegevens te zien. Dit zijn wel degelijk berekende getallen en niet gemeten waarden.

Ik ben gewoon een tegengeluid en zeg dat het niet waar is, of in ieder geval veel minder erg dan in andere wijken.
==> Oh top, dan ben ik wel een tegen-tegen geluid :)

Ik ben trots op om lunettenaar te zijn in de groenste wijk van Utrecht.
==> Ik ook. Het wordt keihard knokken om dat op beperkte schaal te kunnen behouden.