Ingezonden door: Theo Peeters
24-10-2013

Lunetten-Utrecht Centraal terug naar halfuurdienst?

Op 15 december gaat de nieuwe Dienstregeling 2014 in. Het lijkt erop dat de treinen vanuit Tiel naar Utrecht niet meer in Lunetten gaan stoppen. In dat geval zal deze richting dus nog maar eens per half uur worden bediend, namelijk door de treinen vanuit 's-Hertogenbosch.
De treinen van Utrecht Centraal naar Tiel zouden nog wél in Lunetten blijven stoppen. Daarmee blijft in de richting Geldermalsen dus de kwartierdienst gehandhaafd.

Reageer op deze inzending
Op 24-10-2013 schreef j.a. de jong:

ja, ik zie het ook.
jammer. en we krijgen net een nieuw station.
hiermee wordt het ov nog onaantrekkelijker dan het al is.
dat wordt weer dringen.
spoorboekloos reizen verder weg dan ooit ?
Op 25-10-2013 schreef Martijn:

Dat is tijdelijk omdat er een goederentrein in de weg zit. Als eind volgend jaar het station echt af is en de spoorverdubbeling gereed dan wordt er gewoon weer vaker gereden.
Op 26-10-2013 schreef Theo Peeters:

Dank voor de uitleg! Hoe kom je aan die informatie?
Op 26-10-2013 schreef Martijn:

Dat wist de NS te vertellen op twitter een paar dagen terug. Ze willen wel stoppen in Lunetten maar het is niet haalbaar helaas
Op 27-10-2013 schreef Andere kant:

Dan haat ik Twitter, als medium! Een Twiet dat je ontslagen bent, een twiet dat je vrouw wil scheiden en een twiet dat we pas eind 2014 (dus niet eind dit jaar!) weer met een fatsoenlijke frequentie richting CS kunnen. Yolo.

Moet je nu, in de ochtendspits, deze trein eens pakken. Ca. 4 keer per uur. Je staat dan bil aan bil elkaars ochtendgeur te ruiken, Soms een Kruidvatgel, soms een lekkere zweetgeur, soms de geur van een zojuist snel opgegeten sigaret. Vooral als het lekker hard regent!.

ProRail weet de kanalen wel te vinden, om ons op de hoogte te stellen! Maar het berichtje maakt veel goed.

Het is dus nog even wachten op het gemak. Op dit moment heeft deze hele spoorbverbreding ons dus alleen nog maar een grote bouwspeeltuin met werk-/geluidsoverlast opgeleverd.
Op 28-10-2013 schreef Laurens:

Denk dat Twitter een stuk toegankelijker kanaal is dan een of andere pagina weggestopt op hun website. Maar dat terzijde.
Op 28-10-2013 schreef Andere kant:

@ Laurens,

Direct omwonenden zijn gedurende het bouwproces wekelijks bestookt met traditioneel verzonden brieven. Over ditjes en datjes, over te verwachten overlast, uitnodigingen voor een rondleiding in hun professionele kattenbak, etc.

Nu de bouw vordert is de PR-mevrouw vermoedelijk ontslagen omdat geen belang meer is bij wijkbewoners. Berichten over de daadwerkelijke (dis)functionaliteit van het bouwwerk gaan klaarblijkelijk 'beter' via Twitter.

Ik heb nog nooit zo'n bouwbende meegemaakt (o.m. nieuwe station Lunetten) en ben er zo weinig mee opgeschoten. 2 keer per uur, naar Utrecht CS!

Dat is de 'tussenbalans', waar een accountents verklaring zo op wordt afgegeven!
Op 28-10-2013 schreef Theo Peeters:

@Andere kant:
Zonder afbreuk te doen aan je punt dat je er weinig mee opschiet: persoonlijk vind ik dat er weinig aan te merken is op de communicatie van Profileren over dit project.
Op 28-10-2013 schreef Theo Peeters:

Prorail bedoel ik natuurlijk (die woordaanvulling ook...)
Op 09-11-2013 schreef Andere Kant:

Het probleem is opgelost! In tegenstelling tot eerder berichten blijft Lunetten niet 1 jaar verstoken van een hogere frequentie (4 keer per uur), maar twee jaar. Dit was voor D66 Utrecht en gedeputeerde Van Lunteren reden een pittige brief te schrijven aan ProRail.

Door deze overweldigende actie komt ProRail alsnog terug op haar besluit. De benodigde dive-unders (kleine tunnels om treinen gelijktijdig te laten kruisen) worden nog dit weekend gegraven. Maandagochtend -voor de spits - kan gebruik worden gemaakt van dit nieuwe tracé! Daarmee zijn de problemen - zoals in eerdere berichten verwoord - opgelost!

Er is volgens een woordvoerder van ProRail nog een reden - naast de pittige brief - het besluit terug te draaien. ProRail heeft zich ten onrechte verschuild achter strengere veiligheidseisen , terwijl een formele juridische grondslag daarvoor ontbreekt. ProRail hoopte weg te komen met een vaak gebruikte, aaibare excuus-reden: 'algemene veiligheid'.
Op 13-11-2013 schreef peter R:

@ Andere Kant: uw ironie wordt waarschijnlijk niet door iedereen begrepen! Of is u het erom te doen verwarring te stichten?