Bericht

Werkzaamheden Damsluisbrug in Lunettenpark gaan beginnen

Geplaatst op 12 april 2024, 20:49 uur
Illustration

De werkzaamheden voor de aanleg van de Damsluisbrug tussen Fort Lunet 1 en 2 beginnen halverwege april. Dit duurt tot ongeveer eind oktober, waarbij de Koningsweg gedeeltelijk wordt afgezet. De nieuwe brug wordt gebouwd op de fundering van de in 1962 gesloopte brug, die nog altijd ondergronds aanwezig is.

De in 1962 deels gesloopte Damsluisbrug was onderdeel van de Nieuwe Hollandse Waterlinie. De brug bevond zich over de verbindingsgracht tussen de twee forten. Tussen de brugpijlers bevonden zich houten balken, waarmee het water kon worden afgedamd. Op deze manier kon het land onder water worden gezet.

Verhaal waterlinie duidelijker maken

Simon Baars is projectmanager van de aanleg van de Damsluisbrug: ‘In 2021 is de Nieuwe Hollandse Waterlinie toegevoegd aan het Unesco Werelderfgoed. We willen het verhaal van de waterlinie duidelijker maken. Hoe heeft de waterlinie eruit gezien? Daarnaast ligt onder de Koningsweg een duiker; een waterverbinding tussen de fortgrachten van Lunet 1 en 2. Deze duiker moest worden vervangen. Toen hebben we gezegd: Laten we kijken of we in plaats van een nieuwe duiker aan te leggen de Damsluisbrug kunnen terugbouwen.’

Uitgraven oude fundering 

Voordat de aanleg kan beginnen, moeten een aantal leidingen worden omgelegd. Vervolgens zal de bovenkant van de oude fundering uitgegraven worden. Zodra dat klaar is, wordt de fundering schoongemaakt en de nieuwe brug hier bovenop aangelegd.

Extra recreatieve mogelijkheden

De aanleg van de Damsluisbrug zal volgens de gemeente Utrecht zorgen voor meer recreatieve mogelijkheden in het gebied. ‘Doordat er straks een brug is in plaats van een duiker, kan je bijvoorbeeld met de kano van de fortgracht van Lunet 1 naar de fortgracht van Lunet 2 komen’ legt Baars uit.

Aarden wal

De grond die bij het uitgraven van de brug vrijkomt wordt gebruikt om een aarden wal aan te leggen bij Fort Lunet 1. Bij dit fort was er vroeger een aarden wal om de doorgang van de Koningsweg richting Utrecht smaller te maken, zodat deze beter te verdedigen was. De aarden wal is net als de Damsluisbrug in de jaren ’60 verwijderd.

Zodra de werkzaamheden eind oktober zijn afgerond, zal een onderdeel van de Nieuwe Hollandse Waterlinie bij Utrecht in ere hersteld zijn. De geschiedenis van de waterlinie wordt hierdoor meer zichtbaar, waardoor het verhaal ervan beter kan worden verteld.

Door Mees van der Linden

Deel dit: