Update

Update bij Kerngroep Ring Utrecht - Laat Lunetten niet Stikken.

Geplaatst op 14 november 2020, 19:59 uur
Project volgens planning

De verbreding van de A27/A12 is een achterhaald plan van meer dan tien jaar geleden dat meer dan 1.200 miljoen euro gaat kosten. Een plan dat niemand nu nog zou bedenken.

Gemeente en Provinicie: Utrecht Centraal ontlasten en Utrecht Science Park beter bereikbaar maken met een snelle ov-verbinding (een snelbus of tramlijn) tussen Leidsche Rijn en Utrecht Science Park via Westraven en station Lunetten-en een nog te bouwen station bij de Koningsweg.

Files zijn er nauwelijks, het autoverkeer neemt iets af, mensen werken meer thuis. En het thuiswerken is een blijvertje, ook wanneer corona voorbij is. Er zijn voldoende goedkopere alternatieven die doorstroming en veiligheid garanderen. Zes rijstroken met een lengte van 4 km, een maximumsnelheid van 80 km/u bieden een volwaardige oplossing voor het fileprobleem. Het is bovendien beter voor de verkeersveiligheid en de doorstroming. Bij 80 km is het ruimtebeslag op de snelweg maar liefst 20% lager dan bij 100 km.

Nadeel verbreding:  Files op toegangswegen
Met de verbreding tot 2 x 7 rijstroken verplaats je het probleem. ‘Allereerst trek je met meer asfalt meer autoverkeer aan, juist op filegevoelige spitsuren. Die auto’s moeten ook weer van de snelweg af en zorgen voor extra drukte op het onderliggende wegennet. Denk aan de Waterlinieweg. Hier ontstaan alsnog files, waardoor de luchtkwaliteit in de wijk verder verslechtert.

Diepwand techniek
Een 70 (!) meter diepe diepwand aan beide kanten van het tracé, ter hoogte van woonwijk Luntten, om daarbinnen tijdens de aanleg de weg in een 6,5 meter diepe polder te verbreden. Lokaal kan daarmee het water onder de folie en de bak worden verlaagd. Als het werk klaar is en de waterdruk komt weer onder de folie, zal pas blijken of de folie niet beschadigd is en er geen lekkage is.
Het houdt in dat anderhalf jaar lang continu (24/7) machines die diepwanden de grond indrijven.

Veranderingen in de grondwaterstand. Er moet grondwater weggepompt worden, omdat de diepwanden en de kleibodem niet waterdicht zijn. En daardoor kunnen het bos van Amelisweerd en gebouwen in Lunetten beschadigd worden. En wie gaat dat dan betalen? Jarenlange touwtrekkerij is geen uitzondering – denk aan Groningen.

 

 

Ook de Provincie Utrecht keert zich tegen verbreding A27 Amelisweerd: 'Wij willen dat cadeau helemaal niet meer'

De provincie Utrecht gaat zich voor het eerst uitspreken tegen een verbreding van de A27. De fracties van PvdA en GroenLinks dienen volgende week een motie in om dit signaal door te geven aan minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur. Volgens de partijen is een meerderheid in Provinciale Staten voor het voorstel.

De gemeente Utrecht heeft zich meerdere malen verzet tegen de verbreding. De provincie gaat dat nu voor het eerst doen. Volgens de partijen is de situatie door de corona- en de stikstofcrisis veranderd, waardoor extra rijstroken niet meer nodig zijn.

Het tracébesluit dat onder andere de verbreding van de A27 mogelijk moet maken werd vorig jaar vernietigd door de Raad van State. Minister Van Nieuwenhuizen zou nog dit jaar met een nieuw besluit komen.

Maar wat houdt de Minister tegen???   Kritisch oordeel commissie MER!!!

Nut en noodzaak van de verbreding met actuele cijfers zijn niet onderbouwd,
De Commissie m.e.r. oordeelde afgelopen juli zeer kritisch over de M.E.R. van Rijkswaterstaat. De punten van kritiek raken de kern: nut en noodzaak van de verbreding met actuele cijfers zijn niet onderbouwd, de gevolgen voor de natuur zijn onvoldoende weergegeven en de milieueffecten (waaronder stikstof) van zowel de verbreding als de bouwmethode van 70 meter diepe schermwanden nog altijd niet gepresenteerd. De commissie m.e.r. heeft Rijkswaterstaat gevraagd haar huiswerk nog eens te doen. Het ministerie heeft nu gezegd dat wij dat huiswerk pas kunnen lezen als het Tracébesluit binnenkort wordt gepubliceerd. De minister neemt dus de gok dat ook dit Tracébesluit in één klap bij de Raad van State onderuit gaat.

 

 


Illustration
 
Deel dit: