Bericht

Waarom geen verbreding van de Ring zoals de minister wil, maar het alternat

Geplaatst op 15 november 2024, 14:00 uur
Illustration

Ook voor Lunetten! Beiden gaan uit van een groei van het autoverkeer. De minister wil meer groei, de Regio kijkt naar hoe de voorspellingen over de afgelopen jaren in de werkelijkheid zijn uitgekomen. Trek je dit door naar de toekomst, dan blijkt dat de groei veel minder groot is dan de minister wil doen geloven. De uitbreiding kan dus minder groots.
De minister kijkt alleen naar het bedienen van autoverkeer en laat andere mogelijkheden buiten beschouwing. De regio kijkt juist naar andere mogelijkheden, zoals het hoort bij een stad met omliggende woonplaatsen. Naast autoverkeer zorg je voor goede lange doorgaande fietspaden (geschikt voor elektrische fietsen) tram en bus zodat je voor regionaal vervoer de auto niet per se hoeft te gebruiken. De ring is ook een stadsring, vele op en afritten op korte afstand. Een snelheid van max. 80 km/uur is veilig en zorgt dat er meer auto's per lengte asfalt past. Dit alles neemt minder ruimte in beslag. Ruimte te gebruiken voor (groene) recreatie. Maar er zijn meer voordelen: minder verkeer op op- en afritten. En daarmee minder toenemend verkeer op de Waterlinieweg/ 't Goyplein.
Geen verbreding van de bak en vooral niet tussen de Koningsweg en knooppunt Lunetten. Want op dat laatste deel, langs onze wijk, heeft een verbreding grote bouwtechnische risico's. Verzakkingen door veranderingen in grondwaterstand, een hogere grondwaterstand. Tijdens de werkzaamheden 24/7 bouwlawaai bij het graven van 70 meter diepe gleuven en stankoverlast (dieselmotoren). Het ARU voorkomt dit allemaal.
De hinder van geluid en uitstoot wordt vooral minder door de lagere snelheid die het ARU voorstelt. Beide voorstellen moeten voldoen aan wet- en regelgeving. In het plan van de minister valt daar nog veel op aan te merken. Vandaar onze vraag aan de Raad van State om te kijken naar onze bewijzen daarvoor en recht te spreken.

Illustration